Hogy egy kicsit a napi politikai hírekhez kapcsolódva is aktuálisak legyünk :)
Nemrég ért véget a NATO-csúcs Strasbourgban, mivel ez önmagában teljesen érdektelen a blog szempontjából, így felesleges ezzel kapcsolatban részletekbe merülni. Egy momentum akár azonban kapcsolódási pont is lehet, ez pedig az állam-, és kormányfők szimbolikus áthaladása a német oldalon lévő Kehlből Strasbourgba. A két város, két ország közös eseménye volt ez, s úgy tűnik nem sokára más is közös lesz ezen a ponton.
Másfél hónappal ezelőtt ugyanis a strasbourgi városatyák rábólintottak a D villamosvonal meghosszabbítására, úgy tűnik tehát 2013-ra újabb villamossal lehet átlépni a francia-német határt. (Eddig ezt a saarbrückeni tram-train segítségével lehetett megtenni)
A vonal két ütemben fog kiépülni, első lépcsőben egy, Strasbourg rajnai kikötőjét, és a környező új beépítésű területeket kiszolgáló 1,8 kilométeres vonal valósul meg a tervek szerint 20 millió euróért, majd a Rajna felett egy új gyalogos-kerékpáros-villamoshídon áthaladva éri el Kehlt. A második ütem hossza 1,1 kilométer, a tervezett költsége 22,5 millió euró. Kíváncsi leszek, hogy vajon a villamos iránytáblái, illetve a menetrend mit mutatnak majd, Strasbourgot, vagy Straßburgot :)
A mostani elképzelések alapján a vonalat tram-train jelleggel Kehl-en túl, Offenburgig hosszabbítanák meg. Vélhetően addigra már üzemelne az első tram-train vonal a városban, melynek első, városi szakaszát idén adják át. Az F névre hallgató vonal Strasbourgot köti össze a repterével, illetve Molsheimen keresztül Greswillerel és Barreval. A tervezett hálózat térképe itt látható.
Strasbourg villamoshálózatának fejlődése egyébként szédületes. Bár az eredeti első generációs villamos 1960-ban megszűnt, az 1994-ben megnyílt új üzem hálózathossza ma már 53 kilométer, melyet 94 kocsi szolgál ki (53 Eurotram, és 41 Citadis). Az első tram-train vonal átadása után tervezett 280.000-s napi utasszám pedig szintén büszkesége lehet a városnak.
(A fényképet Stephen Rees készítette)