Pár napja a szegedi villamosprojekt is bekerült azok közé a nagyprojektek közé, amikről az EU hivatalosan is döntött, azaz áldását, és pénztárácáját adta a projekt megvalósulásához. Miskolc, és Debrecen után tehát Szeged is belépett ebbe az illusztris körbe.
A szegedi projekt összköltsége mintegy 30 milliárd forint, melyből 25-t áll az Unió. A fejlesztések keretében a szegedi villamoshálózat jó része teljes rekonstrukción esik át, 2,5 kilométernyi új villamosvonal épül a Rókusi körúton, megújul a kocsiszín, és az áramellátás is. Új trolibuszvonal épül Tarján kiszolgálására, a nyolcas vonal pedig meghosszabbodik. A járműpark is megújul: 9 új villamos, és 10 új trolibusz fogja a szegedieket szolgálni. A fejlesztésekről részletesen az ujpalyan.hu honlapon lehet olvasni.
A villamostender időközben már le is zajlott, a résztvevők ismertek. Műszaki, és közbeszerzési problémák, a felvetődő kérdések miatt azonban a város csak május 14-én fog eredményt hírdetni, az eredetileg elképzetnél egy hónappal később.
Örülünk a szegedi projekt győzelmének, érezhetően az egész város közlekedése megújul ennek keretében.
A vidéki villamosprojektek egyébként egy kicsit talán perifériára voltak állítva, sőt egy időben felbukkant az a pletyka is, hogy az eu forrásainkból a budapesti fejlesztések rovására ne részesüljenek. Most ezek a projektek mentik a közlekedési nagyprojektjeinket: míg a három vidéki, tartalmas projekt egyaránt elnyerte az Unió áldását, a budapesti gigaprojektek pedig még nem.
Nem tudni, mi van a 4-es metróval, és nem tudni mi van az 1-es, és 3-as villamos 1-1 megállóval történő meghosszabbításával. Utóbbira 44 milliárdot szánnának, ami a vidéki projektek költségvetéséhez képest még akkor is soknak tűnik, ha megújul az 1-es villamos teljes vonala.
Budapest számára egyébként ez az utolsó lehetőség, hogy az Eu forrásokat ilyen mértékben felhasználja, a következő, 2013-tól kezdődő pénügyi ciklustól kezdve már nem fog a támogatandó régiók közé tartozni.
Máshol így is építenek egyébként metrót, villamost, EU pénz nélkül, nálunk egyelőre a főváros egy párszáz méteres villamoshosszabbítást sem tud saját zsebből finanszírozni..... Lehet valamit rosszul csinálunk?