Komolyan mondom, a franciák villamosépítését nem lehet követni, hol itt, hol ott jelentik be egy-egy új szakasz átadását, vagy a tervezés elindítását. Komoly, városformáló szerepet kaptak a hálózatok, és némelyik városban már komoly 40-50 kilométeres hálózat alakult ki. Ez természetesen a budapesti hálózattal nem vethető még össze hosszban, vagy utasforgalomban, Szegeddel, a legnagyobb vidéli hálózatunkkal azonban már igen: ott 16 kilométer a vonalak összhossza.
A francia városok - elsősorban Bordeaux, Lyon, Nantes, Párizs, és Strasbourg - ezt a hálózatnagyságot pár év alatt érték el, a kocsik túlnyomó része alacsonypadlós. Ráadásként úgy tűnik, a hálózatfejlesztés nem állt le, szinte minden városban szó van újabb vonalakról, vagy a meglévők hosszabbításáról.
Legutoljára Lyon, Franciaország második legnagyobb városa bővítette villamoshálózatának hosszát, és viszonylatainak számát, április 20-án ugyanis megnyílt a T4, mely számához hűen a város negyedik villamosvonalát jelöli. Az új vonallal majdnem 50 kilométeresre bővült már a hálózat.
A T4 a meglévő villamos, és metróvonalakhoz hasonlóan Lyon közlekedésén túl az anyavárossal szorosan összefonódott településeknek is megpróbál segíteni. A 18 megállós, 10 kilométeres vonalnak mindössze az első két megállója helyezkedik el Lyonon belül, a többi a déli elővárosban, Vénissieuxban van, mint az az üzemeltető új agglomerációs közlekedést mutató térképén is látható. (amit össze lehet hasonlítani egyébként színvonalában a BKSZ funkciójában hasonló térképével)
A T4 végállomása Vénissieux déli részén, Feyzin határának közelében, az ottani kórháznál került kialakításra.
A vonal csak első üteme a T4 kiépítésének, mely a lyoni városközpontot később sem fogja érinteni. A folytatás a jelenlegi végállomástól északra fog vezetni, majd eléri a Part-Dieu-t, a város központi pályaudvarát, ahol belecsatlakozik a meglévő T1 vonalba, és azon halad tovább annak északi végállomásáig. A második fázis tervezett átadási ideje 2013.
Az első fázisban most átadott 10 kilométeres vonalon a többin már megszokott furcsa orrú Citadisok fognak közlekedni, csúcsidőben 7, azon kívül 10 percenként, a vonal menetideje 28 perc lesz. Mindezt 13 jármű segítségével érik el.
A korábbi vonalakhoz hasonlóan természetesen ez a villamosvonal sem kerülhette el, hogy megfelelő P+R parkolókat alakítsanak ki mellette. (Lyonban az a szokás, hogy a parkolójegy a P+R parkolókban egyúttal a tömegközlekedési jegy szerepét is betölti) Az új vonal két hasonszőrű parkolójának összkapacitása 820 férőhely.
Az új vonalra napi 22.000 utast becsülnek előre, mely jelentős emelkedés az eddigi 135.000-s napi utasszámhoz mérten, mely a hálózat egészén jelentkezett. Arra vonatkozólag, hogy ezt a vonal melyik keresztmetszetében várják, nem találtam infot, de várható, hogy a D jelű, a belvárost elérő metróvonal déli végállomásánál, a Gare de Vénissieux-nél (igen, ez is az agglomerációban van) kialakított átszálló kapcsolat következtében a villamos a metróra ráhordó szerepet is be fog tölteni.
S hogy mennyibe került mindez: 2004-es áron számolva 185 milió euróba, azaz kb. 55 milliárd forintba,ideértve a parkolókiépítések, vagy a szükséges járművek beszerzését is.
(A képeket a Systra készítette)