Torontoban van Amerika legkiterjedtebb villamoshálózata. Most szívesen beírnék ide egy hálózathosszra vonatkozó adatot, de sajnos mindössze egy vágányhosszra vonatkozót találtam, álljon hát tehát az itt: 308 km. A hálózaton némileg meglepő módon 30 éves, kanadai gyártmányú járművek üzemelnek. A közel 300 darab, CLRV (Canadian Light Rial Vehicle), és ALRV (Articulated Light Rail Vehicle) jelzésű kocsit a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején gyártotta a Hawker Siddeley Canada elnevezésű cég Thunder Bayben.
Az időközben némileg elkopott, a mai trendeknek megfelelni nem képes kocsik lecserélésére Toronto tavaly tendert írt ki, ami azonban, a debreceni felhíváshoz hasonlóan eredménytelen lett. Debrecennel ellentétben azonban nem az ajánlott ár volt a probléma. A kírt 204 alacsonypadlós villamosra ketten jelentkeztek, a Bombardier, és az angol Tram Power Ltd. Utóbbi mindössze egy járműt épített korábban, a tervek szerint Blackpoolban állt volna szolgálatba, a terveket azonban meghiúsította a jármű kiégése.
A Tram Power Ltd.-t igazán komolyan nem lehetett tehát venni, de a Bombardier is elbukott a műszaki tartalmon: ajánlott kocsijai nem tudták biztonságosan bevenni a torontoi hálózaton előforduló 11 méter sugarú íveket. Időközben egyébként Blackpoolban is befuccsolt a Tram Power Ltd, a nemrég lezárult tenderen a Bombardier lett a nyertes.
Pedig a Bombardiernek mondhatni helyzeti előnye volt, hiszen a jelenlegi járműveket annak idején gyártó céget évekkel ezelőtt felvásárolta, és a Thunder Bay-i üzemben azóta Bombardier márkanév alatt készülnek a városi közlekedési járművek. Jelenleg például 39, hatrészes metrószerelvény, épp Torontonak.
Az eredménytelen tender után természetesen újat írtak ki, ezúttal azonban már csak három céget hívtak meg, a három legnagyobb gyártót az Alstomot, a Bombardiert, és a Siemenst. Itt végül kijött a a Bombardier előnye, a 204 jármű leszállításáért általuk ajánlott 1,3 milliárd kanadai dolláros árral szemben a Siemens másfélszer ekkora összeget mondott, az Alstom pedig végül nem adott be ajánlatot. (Zárójelben: a leszállított járművek összeszerelésekor 25%-os kanadai tartalmat írtak elő)
A 204, 30 méteres, 100%-ban alacsonypadlós kocsit a Bombardiernek 2011 és 2018 között kell leszállítania. A szerződés része egy további 364 kocsira szóló opció is, melyet Toronto vélhetőleg a tervezett vonalak átadásával párhuzamosan fog lehívni.
A jelenleg futó tenderek legnagyobbikát tehát a Bombardier nyerte, érdekes színfolt lesz a rúdáramszedős Flexitiy Outlook. :)