A blog egy korábbi posztjában arról volt szó, hogy Debrecen lehet az első város a három vidéi, villamossal rendelkező város közül, ahol kiderülhet, melyik gyártó új alacsonypadlós villamosa fog futni. Az idő múlásával egyre inkább úgy tűnt azonban, hogy a tender eredménytelen lesz, és ez tegnap végül hivatalosan is bejelentésre került.
Az ok elsősorban pénzügyi:A tender meghírdetésekor eredetileg 245-250 forintos euróárral számoló Debrecenben eredetileg úgy számolt, hogy a projekt 17,6 milliárdos összköltségéből legfeljebb 9 milliárdot költenek a járműre. A forint drasztikus árfolyamváltozása, kiszámíthatatlan mozgása azonban a nyugati, euró-aalapú elszámolással gyártó, és szállító cégeket azonban elbizonytalanította, és ajánlatuk jelentős mértékű árfolyam-kockázati biztosítást is tartalmazott.
A debreceni tenderre végül összesen két érvényes árajánlat született, a CAF és a Stadler által. Előbbi árajánlata 14, utóbbié 21 milliárd forint a 18 villamosra. Csak hogy ne felejtsük el: a város 9 milliárdot szánt volna az új járművekre. A két pályázó tehát messze túllép a lehetséges keretet, így nem csoda, hogy Debrecen hivatalosan is érvénytelennek nyílvánította a tendert. Érdekességképpen: a Stadler árajánlata alapján egy kocsi 1166 millió forintba került volna, ami talán valóban soknak tűnik egy 30 méter körüli járműért elsőre. (A közelmúltban lezajlott, igaz a debreceninél jóval több járművet érintő két nagy tender közül Varsóban 515 millió ft/jármű árért nyert a a Pesa, Torontoban 1,15 milliárd forint/jármű árért nyert a Bombardier. A járművek hossza hasonló mindkét esetben a debrecenihez)
Érdkesség, hogy a tender első kiírásakor még a Közbeszerzési Döntőbírósághoz fordult Skoda mindössze annyit adott be, hogy köszöni, de nem indul...
Hasonló gondban van a másik két város, Szeged és Miskolc. Előbbi esetén már ismerjük a pályázók körét, és az általuk adott árajánlatok nagyságrendje is ismert. Valószínűsíthető, hogy ott sikeresen le tudják zárni majd a pályázatot.
Miskolc esetén korai még bármiről beszélni, hisz a tender beadási határideje nem zárult még le, így nem ismerni sem a pályázók körét, sem az áraikat.
Debrecenben időközben eldőlt, hogy a tendert újra kiírják, ezúttal euró alapon. Megjelenésének idejét egyelőre nem tudni, de várható, hogy az új kiírással, ha másnem, az árfolyam-kockázatből adódó pluszköltségeket elkerülheti a város.