PTinfo

PTinfo

Monorail a tenger felett

2009. május 15. - mestska

Április 30-án ünnepélyes esemény zajlott Dubaiban, megnyitották az Arab-félsziget első városi kötöttpályás közlekedési eszközét. Némileg talán szokatlan módon nem vilamosról, vagy metróról beszélhetünk, hanem egy monorailről. A vonal a mindenki által ismert, a tengerbe épített Palm Jumeirah gerincén halad végig, összekötve azt a szárazfölddel. A vonal külső végállomása a pálma határoló gátján van, a közelmúltban átadott, 1500 szobás Atlantis hotel mellett. Aki esetleg mégse tudná, miről van szó, annak itt a google légifotó.

A vonal elvileg négy állomásból áll, jelenleg azonban mégis mindössze kettő üzemel, a két végállomás. A közbenső állomások a Palm Jumeirah beépülésével nyitnak várhatóan. A vonal hossza 5,45 kilométer, melyből egy kilométer a mesterséges pálma belvizei felett halad keresztül. Jelenleg négy darab, egyenként háromrészes, a Hitachi által gyártott kocsi bonyolítja le a forgalmat, óránként 2400 utas számára biztosítva kapacitást.

A vonal fejlesztése a közbenső állomások mellett déli irányban is folyik. Az új két kilométeres szárazföldi hosszabbítás oka az idén ősszel átadandó metróhoz való közvetlen csatlakozás. A tervek szerint a pálma területének beépülésével, illetve a vonal meghosszabbításával a járműszámot kilencre emelik a meglévő négyről. A teljes kiépülés után csúcsidőben 3 percenként fognak indulni a kocsik.

A monorail nem csak a metróhoz, hanem a jelenlegi végállomásán az épülő Al Sufouh villamoshoz is kapcsolódni fog. Ugyanezen a ponton kialakított, jelenleg 1500 férőhelyes parkoló méretei is tovább növekednek, 4500 férőhelyre.

A monorailen utazni nem annyira olcsó mulatság: egy egyirányú jegy 870 forintba, egy menettérti 1450-be kerül. Azért azt hiszem, kipróbálnám, ha már arra járok....

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr1001122327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2009.05.15. 13:33:15

alig drágább, mint a budavári sikló, szóval akkor már inkább a monorail:-)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.05.15. 13:55:42

Árulja el valaki, egy ilyen monorail, ami nem nagy távolságot hidal át, nem bazi gyors, mivel tud többet egy bármilyen stereorail :) vasútnál? (Ráadásul szerintem ezek a járművek egytől-egyik esetlenül, de nem aranyosan bumfordiak:)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.15. 14:09:19

@Hamster:

ez itten 70-el megy tehát valóban nem többel, mint egy gyorsvasút/metró, akármi. Ugyanakkor itt mindenféle hidakat kellett csinálni, ahol valószínűleg ezt olcsóbban össze lehetett hozni így, mint hagyományos vasúttal, pl. kevéssé kellett foglalkozni az emelkedőkkel :)

Egyébként meg nagy valószínűséggel a hitachi jól promotálta magát itten.

ZBR 2009.05.15. 16:20:28

@Hamster:
Ez a vonat már azért normálisabb formáját tekintve.
A monorail meg azért monorail, mert az menő. Lehetne akár menőrail is :)

stepboy 2009.05.15. 21:39:15

@Hamster: Hát szerintem nem utolsó szempont, h az építőknek nem kellett kivinni még felsővezetékeket is a szeles tenger fölé.

ratt_724 2009.05.16. 21:42:28

@Hamster: Ha az egész világon monorail lenne, akkor tuti sínes vasutat építenének, felsővezetékkel.
Szerintem Dubai-ban nagy a különbözés akarása, mindegy mennyibe is kerül :-)

histar007 2009.05.17. 11:41:48

Azzal, hogy mit itt erről témázunk, hogy miért is kellett, azzal elérték a hatást. Hogy több kerül ez ott annyira nem probléma, bár szerintem ott olcsóbban épülne 4es mertó, mert aki korrupt annak levágják a tökét.

Matti · http://indafoto.hu/matti 2009.05.21. 15:01:31

az angolnak van erre egy kiváló kifejezése: white elephant :)

evee 2009.06.03. 21:01:50

oohhh...ha tudtam volna hogy ez mukodik mar!!! @@@@ mult hetfon voltam atszallas kozben egy egynapos villamlatogatason Dubaiban!!!
Lattam is a vasutat, en azt hittem valami magnesvasut, lattam rajta egy vonatot is, de mivel az allomasok nagyresze meg epult ezert ugy gondoltam hogy nem mukodik meg, csak a munkasokat szallitja...van nehany kepem is rola, ha erdekel titeket feltoltom valahova.

evee 2009.06.03. 21:03:21

csak irjatok emailt mert ide ritkan nezek be! evajnai@gmail.com

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.05. 19:50:18

@evee:

ez a link nekem nagyon működik.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.05. 21:22:17

@mestska:

márminthogy nagyon nem működik.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.14. 15:26:03

@evee:

Most jó, köszi! Nagyon szuper cikk ezzela videóval, érdemes megnézni. (azt is, hogy milyen üresek a szerelvények)
süti beállítások módosítása