PTinfo

PTinfo

UITP 2009

2009. június 26. - mestska

Az International Association of Public Transport, vagy rövidített, ismertebb nevén UITP egy, a közösségi közlekedéshez kapcsolódó szervezeteket, üzemeltetőket tömörítő szövetség. A szervezetnek 90 országban 3100 tagja van, hazánkból pl. a szervezet tagja a BKV mellett a vidéki nagyvárosaink üzemeltetői, de a MÁV, a Volán Egyesülés, illetve egyes, a közlekedéshez kapcsolódó egyetemi karok, tanszékek is.

A szervezet június elején Bécsben tartotta kongresszusát, ahol a szintén tag gyártó cégek is ott voltak, és ismertették terveiket, elképzeléseiket, szemezgessünk tehát kicsit ebből.

A Bombardier bemutatta új, Flexity 2 névre hallgató, egyelőre még csak látványterven szereplő  járművét, mely megújított dizájnnal, új forgóvázzal, és a villamos biztonságosabbá tételével jelentkezik. Az első, aki az új járművekből kapni fog, a teljesne megújuló angol vidámparki üzem, Blackpool lesz.

A hírt a magyar média is felkapta, a Menedzsment Fórum kérdésére Szini István, a Bombardier magyarországi főképviselője elmondta, amennyiben a vidéki városok kiírják az árfolyamkockázat miatt meghiúsult  villamostendereiket, azon a Bombardier is elindul. Nos, a Bombardier bizonyíthat, Szeged ugyanis újra kiírta a tenderét.

A tenderen minimum 65%-ban alacsonypadlós villamossal indulhatnak a gyártók, de bevallom, a 18 millió 900 ezer eurós becsült érték egy picit határesetnek tűnik még most is.

A Siemens a Lohrral közösen mutatta be új, Neoval névre hallgató termékcsoportját. A bemutató a két új járműtípusra fókuszált, az AirValra, és a CityValra. Míg az előbbi a repülőtéri peoplemover szegmens igyekszik megcélozni, addig utóbbi egy modulokból álló, városi járműtípus, mely a korábbi VAL rendszerek járműtípusainak lecserélésélére és új piacok szerzésére hivatott. Elődjeikhez hasonlóan az új termékek is gumikerekűek, és teljesen automaták. A fejlesztés során az egyik legfontosabb szempont a környezetvédelemi paraméterek javítása volt, a járműveknek a korábbiaknál is kisebb a zajterhelésük, és energiafelhasználásuk is takarékosabb. Mindemellett ráadásul utasaikat gyorsabban eljuttatják céljukhoz, köszönhetően a menetdinamikai tényezők változásának, a jobb gyorsulásnak. Az első NeoVal jármű egyébként 2009 óta a Lohr strasbourgi tesztpályáján köröz már.

Az Alstom úgy tűnik, új piacokat keres. Ezt bizonyítja, új Ixege márkanévre hallgató forgóváza is. A fejlesztés célja az utazási komfort növelése volt rossz minőségű vágányzat esetén is. Az új forgóvázak intenzív teszt alatt állnak Valenciennesben, és Wildenrahtban, valamint a nem épp minőségi katowicei villamoshálózaton. Wildenrathban új sebességi rekord is született, az egyik kocsi 125 km/h-s sebességgel robogott. A végső menetdinamikai teszteket Svájcban, Neuhausenben fogják végezni, az első város pedig, aki Ixege forgóvázzal ellátott villamost kap, az Isztambul lesz.

Az Alstom másik bejelentése még érdekesebb volt, szeretnék elérni, hogy egy új villamos-rendszer kiépítése 20-30%-al olcsóbb legyen, ezzel akár a 100.000-s városok közlekedését is megcélozva. Én mondjuk egy kicist részrehajlónak éreztem az Alstom elnökének szavait, aki elmondta, hogy a villamosközlekedés 30 éves  távlatban olcsóbb lehet a buszközlekedésnél, hogy 30 év alatt háromszor cseréled le a buszaidat, és hogy az üzemanyag, és fenntartási költsége jóval magasabb egy autóbusznak. Azt is túlzónak éreztem, hogy úgy is lehet spórolni, hogy a felsővezeték, és karbantartása elhagyásával alsóvezetékes APS rendszert építünk, mint az látható ma már Bordeauxban. 

Az Alstom mindesetre határzottan kinyilvánította érdeklődését a kelet-európai és az orosz piac irányába, meglátjuk, jut-e ebből nekünk is valami a metrókocsik mellett.

Szintén az alsóvezetékes hullámot lovagolta meg az AnsaldoBreda, aki szintén bemutatta Tramwave nevű, a Siriokhoz kifejlesztett rendszerét. Úgy tűnik, a gyártók ebben látják a továbblépés lehetőségét, esetleg ezt egyfajta divathullámként igyekeznek meglovagolni. Mindenesetre a Tramwave-nek rögtön találtak helyet is: a firenzei 2-es vonal egy szakaszát ideálisnak találnák a rendszer kipróbálására. (bár előbb be kellene fejezni az olaszosan évek óta halogatott egyest)

Kíváncsi leszek egyébként, hogy lesz-e valamikor (ismét) felsővezeték nélküli villamos Magyarországon, a budapesti, és debreceni Kossuth teret egyaránt el tudnám képzelni madzagok nélkül. Más városok egyébként szintén a felsővezeték nélküli rendszerek felé kacsintgatnak: Barcelonában a két villamoshálózat összekötését biztosító, a Diagonalon vezetett vonalra több gyártó is bejelentkezett a felsővezeték-mentes rendszerével, Charlotte-ban pedig úgy gondolják, hogy felsővezeték-mentesen olcsóbban lehet villamost építeni. Bár ott az alsóvezetékes üzem helyett hidrogénmeghajtásban(!), és akkumulátorokban gondolkodnak, ami némi szkepticizmust eredményezett a városvezetésben.

Nyilvávaló, hogy városképi szempontból egy ilyen rendszer nagyon hasznos tud lenni. Bordeaux-i látogatásomkor bevallom, engem meggyőzött, hogy a hatalmas gótikus templom mellett egy felsővezeték, és a kapcsolódó vezetéktartó oszlopok egyáltalán nem hiányoztak. Ugyanebből az okból Sevillában is úgy döntöttek, hogy alsószedős CAF villamosokat rendelnek a Metrocentrora. (ami nevével ellentétben villamos)

Ti mit gondoltok az alsóvezetékes villamosokról? Jók? Kellenének? tényleg rondítja a városképet a sok madzag? Hol nem szeretnétek látni a felsővezetéket?

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr581199125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deszkás 2009.06.27. 10:03:00

Szerintem jó lenne a felsővezeték-mentes rendszer pl a Duna két partján, valamint a kis és a nagykörúton.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.06.27. 10:52:02

Kösz9 a beszámolót.
A kérdésedre válaszolva: szerintem vizsgálni kellene, hogy valójában hol van szükség felsővzeték-mentes környezetre. Alapvetően én is a belvárosi, építészetileg értékes területekre szűkíteném csak ezt le. (Bordeauxban is már.már külvárosi környezetben is alkalmazzák, ami már inkább csak felvágás, szvsz.) A pesti Duna-aprton például kifejezetten jól nézne ki egy ilyen szakasz. Vagy Budán a Lánchíd-Margit híd közötti szakaszon. A Kiskörút épp felújított részén is klassz lenne, A NAgykörúton csak szórványosan váltanám ki, szerintem ott nem zavaró. Máshol Bp-en szerintem teljesen jó a meglévő felsővezeték-rendszer is.
Miskolcon a sétálóutcában, Debrecenben a Nagytemplom környékén, Szegeden meg a főpályaudvarnál biztos másként nézne ki a vátoskép.
De látva a mai magyar valóságot, erre nem sok esély van. Amíg jelentősen drágább is, addig nem is kellene erőltetni.

satya666 2009.06.27. 11:15:37

Szép, díszes oszlopok akár városképépítőek is lehetnek, ahogy szerintem Debrecenben is kifejezetten jól néz ki a Kossuth tér. Lecserélni felesleges, viszont az új szakaszt építhetnék ilyen technikával, bár ugye fontos tényező az ár, nemtom mennyivel lehet drágább felsővezeték nélkül.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.06.27. 11:48:33

Szerintem a felsővezeték nélküli üzemben nem az a jó, hogy a feldőmazdag elmarad, hanem hogy az oszlopok elmaradhatnak. Tehát ha egy szűk, belvárosi utcában, ahol a falakra van felerősítve a keresztsodrony, nem adhat sokat. Ellenben ott, ahol az utca/tér szélessége nagyobb, és emiatt elmaradhatnak az egyre combosabb vastagságú oszlopok ÉS a valamire rálátást sem zavarják a madzagok, ott el tudom képzelni, hogy látványos ötlet lehet - ha már semmi másra sem bírja elkölteni az adott üzem a pénzét :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.06.27. 12:01:59

Még egy gondolat: szerintem elsősorban üzleti trükk ez az egész, nem valós esztétikai-technikai probléma megoldása. Most ugyanis megint ott tart a történelem, mint százegynéhány éve, hogy a további eladásokat akadályozzák az olyan városok/városvezetések, akiknek fontosabb az esztétikai probléma, mint a felmerülő közlekedési igény kötöttpályás ellátása.

A XIX. és XX. század fordulójától voltak kísérletek az úttestbe rejtett fém-érintkezőkről való áramfelvételre, aholis a fémizék csak akkor kerültek feszültség alá, amikor a villamos pont felettük volt. Ismerős az ötlet? Ilyen megoldást évekig próbáltak Londonban és Münchenben, de sok elakadáson és pár áramütött lovon túl nem tudtak mást felmutatni, ezért maradtak a madzagnál/alsóvezetéknél. Perpillanat kicsit előbb áll az elektrotechnika, mint akkor, szóval ha újra próbálkoznak, talán az áramütött lovak elmaradnak :)

Bécsben a Bellarián (a mai 49-es indul ott el kifelé a Ringtől) a villamosokat akkumulátorral tervezték hajtani, mert Ferencjóska nem szerette a madzagot (a Ringen, illetve a Mariahilferen, amerre a schönbrunni kastély fele ment mindig, nem is épülhetett ki először, hanem a budapesti alsóvezetékes rendszer egy módosított verzióját használták). Csak sajnos az emelkedő kicsit sok volt, az aksik meg büdösek, idővel hát mégis madzagozódtak.

Most megint ott tartunk, hogy a gazdag villamosos városok változtatni szeretnének valamin (esetleg villogni, hogy "nekünk ilyenünk is van"), a nem-villamososak meg extra igényekkel állnak elő - naná, hogy minden cég kijön valami megoldással :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.06.27. 12:04:04

A fentebb említett villogásra szerintem szép példa a barcelonai Diagonal, amit írsz, hogy valaki oda ajánlgatja: kit zavarnának ott a felsővezetékek?! Ha a Gótikus Negyedbe vagy a Ramblára terveznének villamost, megérteném, na de a Diagonálra? :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.06.27. 12:18:41

@Hamster:

Igen, a Diagonal kapcsán bennem is felmerült, hogy miért? Ok, a Diagonal említett szakaszán jópár klassz épület van, több modernismo alkotás, de attól függetlenül az út forgalmi jellege nem indokolja ezt igazán. Mindenesetre inkább a gyártók próbálják eladni a terméküket, mintsem a városvezetés erölteti a dolgot.

A Diagonalról olyan emlékem van, hogy úgy megrekedt a szmog, hogy be kellett mennem egy párhuzamos kis utcába :(

giovanni p 2009.06.27. 13:27:47

Sajnos eszt a alsóvezetékes rendszer csak egy drága divatnak néz ki. Sok politikus ellenzi a villamos közlekedés (inkabb az autos szavazok miatt) es kifogásként kihozzák a felsóvezetékek "csúnyasága". Elteltek az évek es a nagy gyártok felreértettek hogy van igény erre a rendzernek es kitaláltak jö drága termékek. Eszt most ujabb kifogás lesz a villamosok szembe mert most túl drágák lesznek....
süti beállítások módosítása