PTinfo

PTinfo

Belorusz trolik Biskeknek

2009. július 18. - mestska

Biskek neve nem annyira ismert itthon,holott Kirgizisztán fővárosa. Az ismeretlensége valószínűleg abból is következik, hogy a szovjet időkben Frunze névre hallgatott, egy 1917-es bolsevik parancsnok után. A biskeki közlekedés gerincét a marsrutkák, a FÁK-országokban rendkívül divatos iránytaxik alkotják, de a szovjet idők közlekedésfejlesztésének eredményeként természetesen trolibusz-hálózat is található a városban. A fénykorában 18 viszonylatos hálózat mára jelentősen csökkent, részben az elöregedő járműparknak, részben a pénzhiánynak köszönhetően. Az aktuális hálózat térképe itt látható. (bár már pl. a térkép jelzésétől eltérően a2-es viszonylat se működik)

A körülményeknek köszönhetően a városvezetésben felmerült a trolibuszhálózat megszüntetése is, a járművek olcsó, kínai buszra történő lecserélésére, ez azonban végül nem valósult meg, és úgy tűnik egy ideig nem is fog még. Ennek első jele, hogy július elején megérkezett a városba Minszkből a Belkommunmas belorusz járműgyár első tíz AKSZM-321 típusjelzésű új trolibusza. További öt úton van már, a huszas rendelést teljessé tevő újabb öt jármű pedig július végén indul útnak. 

A troli-flottát jelenleg ZIU-k alkotják, a napi kiadás jellemzően 75 jármű körül van, így elmondható, hogy az új belorusz járművek érkeztével a járművek mintegy negyede lesz lecserélve. A FÁK-államok hálózatára jellemző módon a vonalbezárások következtében az elérhető járműszám magasabb a 75-nél, közel 150 troli áll a két remízben, többségük a nyolcvanas évekől származik. A legutolsó ZIU-kat 2000-es évek elején érkeztek, jellemző azonban, hogy a 33 járművet japán segítséggel vásárolták meg.

A biskeki (frunzei) trolibuszüzem megvalósításáról egyébként 1946-ban döntöttek az akkor még Szovjet Szocialista Köztársaságként létező Kirgizisztán vezetői. Az első vonalak 1951-ben nyiltak meg. A folyamatos fejlődés már a hatvanas években kifulladni látszott - nem volt elegendő forrás új járművek vásárlására.

Az akkor még ingyen használható járművekért ma már 6 szumot kell fizetni, ami azért nem egetverő összeg, valahol 25 és 30 forint között van.

Az új járművek - melyekbe Győrben, a RÁBA gyárban gyártják a futóműveket - összesen 115 utas szállítására képesek, 26 ülőhellyel. A jármű méretei itt láthatóak.

A fotók a bishkek-trolleybus.narod.ru oldalról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr151252770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása