PTinfo

PTinfo

Gumikerekű csoda Sanghajban

2009. augusztus 17. - mestska

Úgy tűnik, a Lohr, és a franciák sikeresen lobbiznak a kínaiaknál, Tianjin után Sanghajban is villamos nyílik, a Lohrhoz méltóan gumikerekű, egysínű vezetőrendszerrel kiépített Translohr üzem. Engem ugyan az ugyanilyen jellegű rendszer nem győzött meg Padovában, de attól még Sanghajban elindult a tesztüzem a leendő 10 kilométeres vonalon, mely várhatóan még idén megnyílik. Az új viszonylaton, mely a kettes metró végállomásától tárja fel Pudongot (a név ismerős lehet: errefelé közlekedik a pudongi reptérre kiszáguldó maglev is), összesen 15 állomás lesz, az egy irányú menetjegy pedig mintegy 60 forintot kóstál majd.

A gumikerekű villamosokról itt lehet olvasni bővebben magyarul, a tovább után pedig további képek láthatóak. Videó az új villamosokról itt és itt látható, bár nálam tetű lassan töltöttek (leginkább nem töltöttek) be az oldalak.

A képek a www.sina.com.cn oldalról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr101315804

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RogerNyul 2009.08.17. 19:21:04

Igen mutatós lenne pl. a Tökölin a kátyúkban. :)

toodark 2009.08.17. 19:25:53

Jól látom, hogy itt a sín egyetlen értelme az, hogy az eleje és a vége ugyanazon a vonalon kanyarodik?

Mert ez esetben elgondolkodtató, hogy miért nem oldják meg kormányzott kerekekkel, a vezetősínt pedig optikailag, vagy elektromosan (útburkolatba rejtett fémszál dinamikusan követné a gép. Minden tengely önmagát kormányozhatná. Eltűnhetne mindenféle sín, és a bicikliseknek nem kellene az orraeséstől félniük.

blacklord 2009.08.17. 19:31:11

Ez az, amit én se értettem... Egyáltán, mi a racionáléja egy villamosnak egy nagyon hosszú, villamosszerű buszhoz képest? Mi az előnye a fixen lerakott sínnek?
Vannak itt közlekmérnökök?

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.08.17. 19:32:35

Az áramot sem árt venni valahonnan. Pusztán optikai vagy indukciós vezérléshez dupla áramszedő kellene, és az kötöttpályás troli lenne nem villamos.

CsigaBige 2009.08.17. 19:44:59

Azért jól néz ki ez a cucc...nekem tetszik!:)

tiburi 2009.08.17. 20:06:14

Ugyan már, Szegeden az 5-ös troli évek óta valójában busz, ráadásul pár éve a villamospályán megy..! :)

Ez a járgány valahogy ötvöz mindent, buszt-trolit, villamost, szuper. Ilyet Szegedre is!

Mr. Acid 2009.08.17. 20:17:16

@tiburi: Szerintem az a 8-as. :-)

uhi 2009.08.17. 20:17:47

Engem magával ragadott a padovai is:
www.sin-ter.hu/topic.php?id=2158

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.17. 20:23:07

Ez fotósopp, mert nem alsóvezetékes! :)

kenshikun 2009.08.17. 21:05:02

Gyakorlatilag értelmetlen lenne a pluszvezérlés kiépítése akár optikai akár mágneses megoldással és kormányzott kerékkel, mert ez magát a felépítményt is nagyon megbonyolítaná, ráadásul nem is annyira megbízható mint egy nagy darab vezető vas.
Ennek a megoldásnak az igazi előnye az, hogy nem kell nagy teherbírású sínpályát kiépíteni (az én szemléletem szerint legalábbis) mindemellett elektromos hajtású, tehát a gumikerékkel párosítva nagyobb emelkedővel is elbírna, mint a villamos.
Én idehaza nagyonis el tudnék ilyesmit képzelni, főleg budán a girbegurba emelkedős-lejtős utakon ahol a villanymotor nyomatékát ki lehetne teljesen használni. Trolihoz kpest 1 felsővezeték mínusz.
Nem egy elveszett öltet ez.

NAR 2009.08.17. 21:12:22

@blacklord: azt szokták mondani, hogy a busz a Rákóczi úton füstöl, a villamos viszont Visontán, ami összességében jobb a Rákóczi úton szagolva :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 21:22:40

@kenshikun:

pontosan az általad hivatkozott okora vonatkozóan választotta pár város ezt a rendszert, illetve az általad nem említett kisebb sugarú ívek miatt. Persze több helyen simán elment volna a hagyományos villamos is.

uhi 2009.08.17. 21:23:20

@kenshikun: A vasra 75 kg-nak megfelelő erővel támaszkodik a vezetőkerék. Ez valóban töredéke a hagyományos sínterhelésnek.

Padovában a fő érv (a villamossal szemben) a rezgés volt: az egész város mocsárra épült. Busszal meg egyszerűen nem győzték...

A kínainál nem ismerem a környezeti feltételeket.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 21:23:36

@Fricy:

igen, mert ez Sanghaj, nem Pécs. :))

(ha valaki nem tudná, pár éve valamelyik pécsi politikus alsóvezetéskes, gumikerekű villamost fantáziált Pécsre)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 21:27:13

@kenshikun:

ja igen, több helyen próbálkoznak optikai vezetéssel is, talán Eindhoven az, ahol ezt már évek óta teszik...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 21:28:25

@tiburi:

biztos, hogy Szegedre ilyen, igazából még most sem teljesen flottul működő, világviszonylatban kevés helyen előforduló rendszer kell?

¿Qué tapas hay? 2009.08.17. 21:33:45

A képek alapján nekem nem tűnik bizonyítottnak a sanghaji rendszer ilyen megoldásának megalapozottsága. Nem látszanak sem jelentős emelkedők, sem hagyaományos adhéziós vaspályával bejárhatatlanul alacsony sugarú ívek.

Az MTM-es cikk felületessége ellenére is jó összefoglaló, bár az csak a sorok közül derül ki, hogy ennél a megoldásnál a jármű menetellenállása nagyságrenddel nagyobb, mint a hagyományos adhéziós vasútnál.

¿Qué tapas hay? 2009.08.17. 21:36:23

@tiburi: Ez Szegedre a város úthálózatának geometriája, illetve a város alföldi jellegű fekvése miatt teljesen célszerűtlen megoldás.

Bár parasztvakításnak jó.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 21:37:12

@¿Qué tapas hay?:

emlékeim szerint Tianjinban sincs semmi hasonló. Lobbi ez, mi más :)

Ted Striker 2009.08.17. 22:04:59

@tordav: nomeg folthatás vizsgálattal :-)

Lyonban vagyon optikai nyomvezetéses, Nancyban meg olyan ami részben megy kötött pályán - hülyék ezek a franciák :-)

jack o'neill 2009.08.17. 22:15:53

Érdekes ez a rendszer. Nem láttam még élőben sosem, az mtm-magazin-os linket már olvastam régebben, de valahogy akkor is és most is kettős érzésem van a cuccal kapcsolatban.
Kérdés. Ugye a jármű aszfalton megy, igen ám, de az aszfalton nem lesz (pl. nagy melegben) nyomváju egy idő után?? Nem okoz problémát, hogy a vezetősín magasabban van, mint az út felszíne? Vagy rapid toldozgatják az útvonalat??

Ted Striker 2009.08.17. 22:24:11

@jack o'neill: már eleve a troli is "kérdéses" konstrukció egyik tanárom viccesen megjegyezte hogy sikeresen ötvözi a villamos (kötött pálya) és a busz (gumikerékből adódó nagyobb gördülési ellenállás) hátrányait...

ratt_724 2009.08.18. 07:58:52

@kenshikun: A nagy teherbírású pályát itt se igen lehet lespórolni, különben hamar nyomvályús lesz a pálya.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.08.18. 09:39:10

Zökkenőmentesnek tűnik :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.18. 09:41:09

@mestska:
Ez gyakorlatilag egy alternatív villamos-szabvány. Szegeden már VAN egy rendszer, minek kéne másik?

Hogy ennek nem kell nagy teherbírású pálya, affelől vannak kétségeim. Oké, a tengelyterhelés lehet kisebb, de betonozni kell a nyomvályúsodás ellen, az szinte biztos. Valahol olvastam, hogy egy tisztességes BRT kiépítése árban az LRT 80%-a körül van. Szvsz ennél az izénél még kisebb lehet a különbség.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.18. 09:48:18

@Ted Striker:
Ezt rá lehet fogni, de a trolinak megvannak a maga előnyei, és emiatt a létjogosultsága is. Jobb hatásfok, jobb nyomatékgörbe, alacsonyabb zajszint, nulla emisszió.
Ebből következik is az alkalmazási terület: belvárosban vagy hegyvidéki terepen, nagyobb forgalmú vonalakon.

A Ezek egy részét ma már a hibridek is tudják, a trolik pedig már tudnak önjárni. Az éles határ a busz és a troli között elmosódik.

Troli vs. busz gazdaságilag, by SzL:
lorro.hu/twiki/bin/view/Kozlek/BuszVill

Ted Striker 2009.08.18. 10:35:43

@Comandante en Jefe: "Ebből következik is az alkalmazási terület: belvárosban vagy hegyvidéki terepen, nagyobb forgalmú vonalakon..." Azaz igencsak korlátozott a felhasználási területe, és mégis bár a Szimferopol-Jalta trolivonal a leghosszabb :-)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.18. 11:19:52

@Ted Striker:
Szerintem nem annyira korlátozott, elég sok közepes vagy nagyobb városban meglenne a helye.

A krími troli az a hegyesvölgyes kategória, akárcsak a Wuppertal-Solingeni, de ezeket ma már nem hiszem, hogy megérné kiépíteni. Viszont pl. a Svábhegyre, Gazdagrétre stb., vagy Miskolcon az Avasra ideális lenne a troli.

Amúgy meg (reklám-werbung-reklama):
local.blog.hu/2007/11/09/bumli_kozlekedes_ukrajnaban

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.18. 11:29:54

@Comandante en Jefe:

szinte biztos, hogy a nyomvonalon a közúti pályát is újjá kell építeni, valami teherbíróbb cuccra. Ezekkel a költségekkel pedig már igencsak ott vagyunk, ahol egy hagyományos LRt esetén.

Ted Striker 2009.08.18. 11:30:47

@Comandante en Jefe: szvsz ez filozófiai kérdés, én azért a hibrides/bioetanolos megoldásokat erőltetném; Avasra meg nem mernék tenni ennyi vasat felsővezeték formájában :-)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.08.18. 11:48:17

@Ted Striker:
Ha még csak vas lenne... De kíremszípen, az rézbű van! :))) Végül is mehetne rá az "Ez nem alumíniumból készült" matrica, még csak nem is lenne hazugság. :)

Ted Striker 2009.08.18. 11:54:55

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Psszt, ilyen infót nem adunk közre mer' már élesítik is a kombinált fogót ;-)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.08.18. 22:03:17

az első képen van egy frankó lianh(?)a felirat. csak egészen kicsit lufthansás lopás :))

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.19. 17:07:38

@Ted Striker:
"szvsz ez filozófiai kérdés"
szvsz meg gazdasági, kisebb részben várospolitikai

spag · http://railzone.nl 2009.08.21. 12:40:17

@NAR: Azért jó esetben egy erőműnek eggyel jobb a hatásfoka, mint a belső égésű motoroknak, nem is beszélve arról, ha a személyautós pirosig gyorsítós úrvezetőkkel hasonlítjuk össze.

spag · http://railzone.nl 2009.08.21. 12:42:30

@NAR: ezzel együtt vannak már városok ahol akár az egész hálózat megújuló energiával megy.

pl Amszterdamban a metró, a villamos és a közvilágítás szemétégetőről megy, az alábbi villamos meg szélturbináról
www.copenhagenize.com/2009/08/walking-helmet-is-good-helmet.html

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.21. 23:36:44

@spag:

azért szerintem ha máshol számolnának, hogy mennyi szélenergia is táplálódik a rendszerbe, könnyen elképzelhető, hogy itt is elég lenne egy villamosra.

zum trucc 2012.02.19. 11:59:46

@toodark: Hát pont ezért. Nem jó. ha a biciklistáknak nincs mitől félniük.
süti beállítások módosítása