Van valahol a világon 12 kocsiból álló metrószerelvény menetrendszerűen? Én most perpillanat nem tudok ilyenről, de úgy néz, két-három év, és lesz már ilyen is. Hogy hol? Nem, nem a világ legnagyobb városaiban, és metróüzemeiben kerül bevezetésre, Tokióban, New Yorkban, vagy Londonban, hanem egy teljesen új metróüzemben, Mekkában.
Szaúd-Arábia nem csak általánosan, hanem még más arab országokhoz kapcsolódóan is el van maradva tömegközlekedés fejlesztésével, de még a nagyot álmodással is. Láthatóan a vezetők nem igazán tudják eldönteni, hogy akkor most mi is az az eszköz, ami jó nekik, leginkább az egyes országok, és cégek lobbijaira hallgatnak. A mekkai metró helyén például korábban (nem is olyan régen, 2008-ban!!!) monorailhálózatot terveztek, idén év elején pedig a light rail szó hangzott el ennek kapcsán.
Holott a feladat végig ugyanaz volt: segíteni a Mekkába érkező zarándokok elszállítását, az egyes vallási helyszínek közötti közlekedést, csökkentve a gépjármű-áradatot. Némi kínai állami vezetői látoigatás után aztán úgy tűnik, sínre került projekt, immár komoly, automata nehézmetróüzemként. A vezetői látogatás a kínai cégek számára is meghozta a gyümölcsét, az új vonalra a CNR Changchun szállíthat 17 darab, 12 kocsis, "A" típusú szerelvényt. A szerelvények egyenként nyolc meghajtott, és négy meghajtás nélküli kocsiból fognak állni. A vonatok összhossza egyenként 271,2 méter lesz. Hogy a hosszú vonatok helyett miért nem választottak rövidebb szerelvényeket az évi 3,5 millió zarándok elszállítására, azt nem tudom. Egyes források 90 másodperces követési időről beszélnek, ehhez azonban kissé mintha kevés lenne a 17 szerelvény a 18,1 kilométeres útvonalra. Az útvonal egyébként elhagyja Mekkát magát, felfűzi a fontosabb vallási helyszíneket, Minat, Arafatot, és Muzdalifat egyaránt.
A metrót villámtempóban igyekeznek megépíteni, a 2010. novemberi Hadzsra már üzemelnie kell a rendszernek, bár az automata üzemet csak 2011-re tervezik felállítani. Bár a pénz valószínűleg nem számít, úgy gondolom, ez nem fog összejönni. Az első szerelvényeket egyébként jövő év áprilisában kell leszállítani.
Arról sem szólnak a hírek, hogy a Hadzsra - tehát egy döbbenetes méretű lökésszerű hullámra - méretezett rendszer mennyi utast szállít a csúcsidőszakon kívül? Különösen, hogy a hálózatot a későbbiekben ötvonalsra tervezik, kapcsolódva a kiépülő, részben szintén a Hadzs kiszolgálását végző nagysebességű vasúthoz is?
Meg egyáltalán, ilyen méretű csúcsidei zsúfoltságot hogy kezel le bármilyen metrórendszer gyalogos kiszolgáló hálózata? A lépcsők, a liftek, a hidak? Az automata üzemet biztosító peronkapuk? Vagy itt is fel készülni a Hadzs kapcsán rendszeresen előforduló tömeges balesetekre? Állítólag minden helyszínen három állomás lesz, ahonnan egyszerre indulnak a vonatok, de kérdés: biztos elég lesz ez ahhoz, hogy a metrónak 50%-os részesedése legyen az egyes helyszínek közötti közlekedésben? Ez a szerelvényszám elegendő lesz ehhez?
Nézzétek el, hogy szkeptikus vagyok egyelőre.
A fotó erről az oldalról származik.