PTinfo

PTinfo

12 kocsis metrószerelvény Mekkában?

2009. augusztus 24. - mestska

Van valahol a világon 12 kocsiból álló metrószerelvény menetrendszerűen? Én most perpillanat nem tudok ilyenről, de úgy néz, két-három év, és lesz már ilyen is. Hogy hol? Nem, nem a világ legnagyobb városaiban, és metróüzemeiben kerül bevezetésre, Tokióban, New Yorkban, vagy Londonban, hanem egy teljesen új metróüzemben, Mekkában. 

Szaúd-Arábia nem csak általánosan, hanem még más arab országokhoz kapcsolódóan is el van maradva  tömegközlekedés fejlesztésével, de még a nagyot álmodással is. Láthatóan a vezetők nem igazán tudják eldönteni, hogy akkor most mi is az az eszköz, ami jó nekik, leginkább az egyes országok, és cégek lobbijaira hallgatnak. A mekkai metró helyén például korábban (nem is olyan régen, 2008-ban!!!) monorailhálózatot terveztek, idén év elején pedig a light rail szó hangzott el ennek kapcsán.

Holott a feladat végig ugyanaz volt: segíteni a Mekkába érkező zarándokok elszállítását, az egyes vallási helyszínek közötti közlekedést, csökkentve a gépjármű-áradatot. Némi kínai állami vezetői látoigatás után aztán úgy tűnik, sínre került projekt, immár komoly, automata nehézmetróüzemként. A vezetői látogatás a kínai cégek számára is meghozta a gyümölcsét, az új vonalra a CNR Changchun szállíthat 17 darab, 12 kocsis, "A" típusú szerelvényt. A  szerelvények egyenként nyolc meghajtott, és négy meghajtás nélküli kocsiból fognak állni. A vonatok összhossza egyenként 271,2 méter lesz. Hogy a hosszú vonatok helyett miért nem választottak rövidebb szerelvényeket az évi 3,5 millió zarándok elszállítására, azt nem tudom. Egyes források 90 másodperces követési időről beszélnek, ehhez azonban kissé mintha kevés lenne a 17 szerelvény a 18,1 kilométeres útvonalra. Az útvonal egyébként elhagyja Mekkát magát, felfűzi a fontosabb vallási helyszíneket, Minat, Arafatot, és Muzdalifat egyaránt. 

A metrót villámtempóban igyekeznek megépíteni, a 2010. novemberi Hadzsra már üzemelnie kell a rendszernek, bár az automata üzemet csak 2011-re tervezik felállítani. Bár a pénz valószínűleg nem számít, úgy gondolom, ez nem fog összejönni. Az első szerelvényeket egyébként jövő év áprilisában kell leszállítani.

Arról sem szólnak a hírek, hogy a Hadzsra - tehát egy döbbenetes méretű lökésszerű hullámra - méretezett rendszer mennyi utast szállít a csúcsidőszakon kívül? Különösen, hogy a hálózatot a későbbiekben ötvonalsra tervezik, kapcsolódva a kiépülő, részben szintén a Hadzs kiszolgálását végző nagysebességű vasúthoz is?

Meg egyáltalán, ilyen méretű csúcsidei zsúfoltságot hogy kezel le bármilyen metrórendszer gyalogos kiszolgáló hálózata? A lépcsők, a liftek, a hidak? Az automata üzemet biztosító peronkapuk? Vagy itt is fel készülni a Hadzs kapcsán rendszeresen előforduló tömeges balesetekre?  Állítólag minden helyszínen három állomás lesz, ahonnan egyszerre indulnak a vonatok, de kérdés: biztos elég lesz ez ahhoz, hogy a metrónak 50%-os részesedése legyen az egyes helyszínek közötti közlekedésben? Ez a szerelvényszám elegendő lesz ehhez? 

Nézzétek el, hogy szkeptikus vagyok egyelőre.

A fotó erről az oldalról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr391333750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deszkás 2009.08.24. 09:55:29

...Hadzsra mérezetezett - tehát egy döbbenetes méretű lökésszerű hullámra - méretezett...
Innen az egyiket szerintem vedd ki.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.24. 11:19:13

New York az több szempontból is "majdnem", mert tényleg nincs 12 kocsis városi metró (subway), viszont
- 11 kocsis szerelvények közlekedtek régebben az IMD vonalakon (Queens), és teszteltek is ilyet az idén. (bár nem a leghosszabb kocsitípussal, mert az a brooklini egykori BMT vonalakról le van tiltva. Ez kb. 200m-es peronhosszt jelent, ami most nincs mindenhol meg.)

- az elővárosi társaságok által (LIRR, MetroNorth) a város szívében a föld alatt közlekednek 12 kocsis, alsóáramszedős motorvonatok. Igaz, ezek egyes külső szakaszokon nem teljesen szeparáltan futnak.
Ha jól számolom, akkor ez 26m*12=312m hosszú vonatokat jelent! A vonatok ikerkocsikból állnak, és természetesen csúcson kívül jóval rövidebbek.

Szóval mennyire városi metró ez, ami Mekkában épül? Mert egy elővárosiasabb vonalon - ritkább követés mellett - a fenti vonathossz nem extrém. És gondolom, csak a zarándoklatok idején lenne jellemző.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.24. 12:32:35

@Comandante en Jefe:

igen, New Yorkban 11, Tokióban 10 kocsis szerelvények fordultak-fordulnak elő. A mekkai metró a leírás szerint szerintem nem hagyományos városi metróként fog üzemelni, ugyanakkor a paraméterei arra utalnak, erre utaltam az első bekezdésben, miszerint menetrendszerinti metróban 12 kocsis járat nem igen fordul elő.
Ugyanakkor ha a rendszert máshonnan szemléljük, akkro igen, természetesen találunk ilyen, vagy ennél hosszabb szerelvényeket.

Egyébként térképet vagy hasonlót nem találtam a vonalról...

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.08.24. 14:10:06

egy év múlva már üzemel??? most meg még tervben sem létezik? no-no, tudom, hogy nem hazánkhoz kell mérni, de azért... :)
felszínen, komoly műtárgy nélkül (három állomás mindenhol???), éjjel-nappal építve esetleg.
(az ötker 2-3 km-nyi "új főutcája" is egy évig fog épülni, pedig itt csak közműkiváltás meg burkolatcsere meg tetvészkedés van)

viszont ahhoz a tömeghez lrt-monorail-riksakuli nem elég, az tuti.
süti beállítások módosítása