PTinfo

PTinfo

Nürnberg vezető nélkül

2009. október 01. - mestska

 Szeptember 28-ától Nürnbergben immár nem csak az U3-on, hanem az U2-n is találkozhatunk automata, vezető nélküli szerelvényekkel. A vonalat kiszolgáló nyolc vonatból immár négy a Siemens által gyártott, automata DT3-as, a többi vonatot  pedig jövő év január 2-ától váltják a DT3-asok. 

Az U2 automatizációja elsősorban a tavaly átadott, az U2-vel három megállót leszámítva teljes hosszában közös pályán közlekedő U3-as miatt volt elsősorban szükség. Az eddigi 200 másodperces követést az átállás után 100 másodpercre lehet csökkenteni. A közös pályán megnövekedett szerelvényszám mellett fontos indok volt a költségek csökkentése is, elsősorban a vezetők számának megnyirbálásával.

Ez utóbbit tervezik a leendő budapesti M4-en is, hangsúlyozva, hogy az itthoni szerelvényeken minden egyes esetben lesz egy utaskisérő a problémás esetek kezelésére. Nürnbergben ezzel szemben csak néhány szerelvényen találunk utaskisérőt - akik egyébként mindannyian kiképzett járművezetők egyben, hisz szükség esetén manuálisan be tudnak avatkozni a jármű irányításába.

A nürnbergi példa egyébként más szempontból is érdekes lehet Budapest számára: a Nürnbergi vezető nélküli szerelvények ugyanis más városokkal ellentétben olyan pályákon közlekednek, ahol az egyes állomásokon nincs peronfal, mindössze lézerfények érzékelik az állomásra beszédülő, beeső, (beugró) utasokat és tárgyakat, azonnal leállítva a közlekedést az adott szakaszon. Pár hónappal a megnyitó után azonban valaki beesett(?) közvetlenül az automata szerlvény elé, a távolság, és a fékrendszer pedig már nem engedte a megállást. A halálos áldozat elkerülhető lett volna peronfalak kiépítésével. Kétségtelen, hogy drágább, de talán hasznosabb is...

A még az U3 avatóján fotózott DT3 fotót www.flickr.com/photos/j-cornelius/j-cornelius készítette

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr861417065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2009.10.01. 09:39:29

Miért kétségtelen, hogy drágább az üvegfal? Könnyűszerkezetes műanyag paravánról van szó, legalábbis azokat alapul véve, amiket már láttam közelebbről. A lézerfény ellentétben fogyasztó, igen precíz kiépítést igényel, megbízhatatlan, mert a behulló újságpapírra is áramtalanít majd, ami pedig sokkal nagyobb externális költségekbe vágja az üzemeltetőt, mint a peronfal. És ahogy a példa mutatja, lézer ide, lézer oda, féktávon belül menthetetlen a gázolás.

2009.10.01. 09:40:25

@hungeri: Na jó, most eszembe jutott Szentpétervár, ott kicsit más felépítésű peronfalak is vannak, de a cél nem ugyanaz, így annak költségei nem erre a lapra tartoznak :)

orangutan 2009.10.01. 10:27:49

A lézeres csoda reakcióideje valamivel gyorsabb lehet, mint egy emberé. Ebből következik, hogy a peronfalra nagyobb szükség lenne a hagyományos járműveknél.

hungeri: a peronfal is fogyaszt valamit... az ajtókat mivel nyitják?

orangutan 2009.10.01. 10:28:51

@hungeri: Szentpéterváron mi a peronfal célja?

ruba 2009.10.01. 12:06:20

@orangutan: Ha jól emlékszem(nem biztos, hogy jól emlékszem), ott spórolásból csinálták, hogy ne kelljen 3 nagy agyondíszitett csarnokot létrehozni(ugye az egy középső, és a 2 szélső ahol a szerelvények is közlekednek), hanem csak egyet, a két szélsőnek így elég volt maga az alagút, amiben a szerelvény közlekedik

gramercy 2009.10.01. 18:17:39

azé má megint a BKV, spórolni lehetne de nem, most még drágább lesz a négyes metró mert lesz vezető IS és automatika IS
besz@rás :(

ruba 2009.10.01. 18:20:44

@mestska: Igen, én úgy emlékszem, ezért építették őket így.

ZBR 2009.10.04. 23:18:44

"Pár hónappal a megnyitó után azonban valaki beesett(?) közvetlenül az automata szerlvény elé, a távolság, és a fékrendszer pedig már nem engedte a megállást"
- Lehet erről valahol olvasni valamit? Mi az, h már nem engedte?

@ruba:
Valószínű, olyan brutálisak azok a kapuk... Videó:
www.youtube.com/watch?v=JboYJ2j0-OU

ZBR 2009.10.04. 23:31:27

@ZBR:
Google a barátom. A metró valóban nem tudott megállni és egy hölgy meghalt. Valószínűleg öngyilkos volt. A szakértők kizárták, hogy BÁRMILYEN műszaki oka lett volna a halálesetnek, a nő vezetős metrónál is meghalt volna...A peronzárófal tényleg segít ezen, de nincs a dolog a vezető/nem vezetős témável teljesen összefüggésben...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.10.04. 23:49:35

@ZBR:

és ki írta, hogy műszaki oka volt a balesetnek?
Egyszerűen túl közel volt már a szerelvény.
süti beállítások módosítása