Európában ismer valaki fekete színű villamosokat valahol? Mármint olyat, ahol a villamosok színe az üzemeltető preferenciájának megfelelően fekete, és nem valami reklám kapcsán. Én nem ismerek ilyet, ami persze nem zárja ki, hogy nincs. Abban, hogy a fekete ennyire nincs elterjedve, annak vélhetően a fekete színhez kapcsolt vagy gondolt dolgok is közrejátszanak.
Japánban a fekete egész mást jelent: míg nálunk a gyász, és a halál színe (meg még egy csomó más), addig Japánban a tapasztalatot, és a kort jelképezi a fekete (lásd még a fekete öves különféle harcművészeket). A fekete divatosabb szín is arrafelé, és ott most már biztos, hogy van fekete villamos is.
Igaz csak egy darab van belőle, de vannak hűséges társai is, az ezüst villamos, és a fehér villamos. A három, különböző színű villamos Tojama új, december 23-án megnyitott villamosvonalán, a Centramon közlekednek, mely a város harmadik (illetve negyedik, mint arról lentebb szó lesz) villamosviszonylata. (térkép itt) Az új vonal a meglévő vonalak összekötésével, bezárásával alakult ki. Az így kialakult egyirányú hurok vált a harmadik viszonylattá, melyen a fekete, ezüst, és fehér villamos közlekedik 10 percenként, reggel 9, és este fél 7 között, a 3,4 kilométeres viszonylaton a menetidő 18 perc. A hurok új szakasza 940 méter hosszú az építési költség mintegy 3 milliárd jen volt.
Az új kocsikat a Niigata Transys gyártotta. A kétcsuklós kocsik egyenként 18,4 méter hosszúak, és 2,4 méter szélesek, az ülőhelyek száma 28, nyomtávuk 1067 mm. Az ötvenes években gyártott, ma is futó kocsikhoz képest a padlómagasság jó 30 centivel alacsonyabb. A viteldíj 200 jen.
A 3 milliárd jenes építési költséggel kialakított vonal az első villamosüzem Japánban, ahol privát az üzemeltető. Míg a járművekért és a pályáért Tojama önkormányzata fele, a mindennapi üzemeltetést a Tojamai Regionális Vasút a felelős.
S hogy miért említettem, hogy igazából négy viszonylat van a városban? Mert hálózatilag függetlenül létezik egy negyedik vonal is, más üzemeltetővel, mely Portram névre hallgat, és nevéhez méltóan a kikötőbe vezet az egykori kikötői vasutat felhasználva. A két hálózat közötti távolság igen csekély, s tervbe is van véve az átjárhatóság megteremtése. Valószínű, hogy a nevet (Portram - Centram), és a villamosok egyedi színezését is e vonal alapján teremtették meg. A Portramon közlekedő villamosok ugyanis típusukban megegyeznek a most beszerzettekkel (bár egy leendő tram-train üzemeltetés miatt kétáramneműek), és szinezésük is egyedi minden egyes jármű esetén: a fehér villamosokat minden jármű más színű csíkok szakítják meg, a szivárvány szineiben.
Akinek meg tetszik az összes, és szeret ragasztgatni, az akár papírmodellt is hajtogathat a fekete-ezüst-fehér, és a szivárványkocsikból is. :)
Az első három fotó hnd_ken, a negyedik advc373 blogjáról származik.