PTinfo

PTinfo

Villamosdivat

2010. április 07. - mestska

 Az elmúlt időszakban több új villamos is megjelent különböző városokban, így érdemes összehasonlítani őket, mi is a divat manapság. Természetesen a most felvillantott kocsik többsége Alstom, egyszerűen a Citadisok gyártójába, vagy épp a megrendeléseinek többségét adó franciákba szorult a legtöbb extravagancia. A mostani kocsik talán nem érhetnek nyomába egy-két korábban leszállított típusnak (gondolok itt elsősorban a marseille-iekre, (bár ez épp Bombardier) vagy épp a lyoniakra), de mindenképp elmondható, hogy többségükben egyedi karaktert hoznak a városuknak.


 

Rögtön az első említendő város Granada a kakukktojás, annyi bizonyos, hogy ott ott nem Citadis lesz, hanem valami más, CAF, Siemens, vagy épp Vossloh. Érdekes, hogy mindezt bő egy évvel az új villamosvonal megnyitása előtt még nem tudni. Mindez azonban nem zavarta a Mormedit, azt a dizájntervező céget, aki pl. a sevillai vagy malagai könnyűmetró kocsik, vagy épp némely spanyol nagysebességű vonat külső megjelenését tervezte. A Mormedi most bemutatott első skiccei a leendő granadai villamosról elvileg a város egykori, 1974-ben megszüntetett villamos kocsijainak formája alapján született, nekem elsőre inkább a már fentebb említett extravagáns marseille-i kocsik ugrottak be. 

A montpellieri kocsikról már volt korábban szó, a város három villamosvonalán három különböző festésű járgány közlekedik. Ez vélhetőleg megnehezíti néha a járműkiadást, de az egy-egy "eltévedt" színezésű kocsi biztos sok helyi villamosfotósnak örömet okoz. A két év múlva megnyíló hármas számú vonalon az egyes vonal kék alapon fehér madaras, a kettes vonal piros-sárga-zöld virágos kocsijai után egy színes, kagylókkal és halakkal illusztrált jármű fog érkezni, összesen 23. A divattervező Christian Lacroix által tervezett kocsik a vonal tengerparti kapcsolatát szimbolizálják.

Orleansban 2013-ban nyitják meg a  város második, B jelzésű, 11,8 kilométer hosszú villamosvonalát, melynek kiszolgálására rendelt 21 darab Citadis leendő kinézetét február végén mutatták be. A járgányokat, melyeknek stílusjegyeit az Alstom mellett  a szintén a divathoz kapcsolódó Olivier Echaudemaison, a Guerlain cég művészeti igazgatója határozta meg. Az új kocsik - melyek először az A vonalon fognak feltűnni - színe elvileg a Loire homokját jelképezné.

Marokkó első villamosüzeme, a rabati március 18-án kapta meg az első két Citadisát, melyekből még három éve összesen 44-et rendeltek. A majdan párban járó kocsik színét és mintázatát a marokkói kézműves hagyományok, elsősorban a Zellige, a tradicionális csempeburkolat ihlette. Bár a kocsik érkeztük után nem sokkal el is kezdték tesztjeiket, utasforgalomban az eredetileg meghirdetett 2010. decemberével szemben várhatóan csak a jövő év elejétől láthatjuk őket.

A média a fenti kocsik közül leginkább talán a reims-it kapta fel, ami nem csoda, annak formavilága, és színe okán. Az első városba megérkező kocsi ugyanis olyan rózsaszín formavilágban tündököl, melyet eddig villamos kapcsán nem igen láthattunk. További érdekesség a villamos homlokfal-kialakítása: a város tradícióihoz méltóan a villamos szemből egy pezsgőspoharat formáz. És akinek mindez nem lenne még elég: a 2011 áprilisában megnyíló, felsővezeték-mentes, APS-sel kiépített szakaszt is tartalmazó vonalra érkező további 17 kocsi a rózsaszín mellett további hét színben fog tündökölni. Hamarosan érkezik tehát a zöld kocsi, majd sorra a többi: a sárga, a narancs, a vörös, a lila, a ciánkék, és a türkiz. Hogy a 18 villamos között hogy osztják el a nyolc színt, azt egyelőre nem tudom. (Az Alstom egyik oldalán már 10 színről írnak, ugyanakkor a fentebb felsorolt nyolc szín mellett csak plusz egyet, az ánizszöldet jelölik meg)

A képek forrása sorrendben: Vía Libre, Alstom, Alstom, Ωρτimuş, Ωρτimuş, Alstom, Railway Gazette

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr201902121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.07. 19:16:04

Nos, ebből a szempontból nagy szívfájdalmam, hogy a budapesti Combino a hagyományos homlokfalat kapta, semmi egyediség nem lett belecsempészve.
És a futó magyarországi villamostendereknél sem mutatkozik semmi jel arra, hogy a festésen kívül bármi egyedi homlokfalat kapjon bármelyik jármű.

jazzcool 2010.04.07. 20:05:20

@Fricy: ez az egyedi homlokfal annak idején a Veke egyik vesszőparipája volt. izléseken persze nehéz vitatkozni, de a budapesti Combinó 54 méteres hosszával egyedi látványosság. az, h pont olyan a homlokfala,mint pld az Ulmban vagy Amsterdamban futó Combinónak, szerintem érdektelen, hisz nem egy tucatjárműről van szó.

amúgy a Citadisok külső dizájnja nekem is jobban tetszik:-)))

Szárnyati Géza Malacra 2010.04.07. 22:30:54

Azért azt is érdemes látni, hogy az egyedi homlokfalat sokkal nehezebb/költségesebb javítani. Márpedig a kiváló magyar vezetők igen gyakran nem képesek észrevenni a kanárisárga színe okán nyilván háttérbe olvadó, lesből támadó, jelentéktelen 54 m-es vilingereket, és heti gyakorisággal amortizálják őket...

Feri BPO-537 2010.04.07. 23:43:34

Az Alstom igen ötletes, hogy különböző homlokfalakat gyártanak; igaz, nem mindegyik néz ki jól.

@Fricy: Szerintem teljesen jó, hogy a Combino-nk olyan homlokfalat kapott, amilyet; nem baj, ha kissé visszafogott.
Persze egyedi pofi nélkül is egyedi ez a villamos, hiszen csak nálunk van 54 m-es verzió: ehhöz csak a lisszaboni kocsik hasonlítanak igazán :)

E témára saját ötletem is van: ha most lenne járműgyártás a Ganznál, akkor ott is lehetne többféle arcot alkalmazni:
- szögletes fényszórókkal (KCSV6 design),
- kis, kör alakú ikerfényszórókkal (Ikarus EAG design),
- két körfényszóró (Combino design),
- szimpla körfényszóró (ICS design),
- FAV-design (természetesen az M1-re).
Azt hiszem, ez is ütős lenne :)

2010.04.07. 23:43:56

@Szárnyati Géza Malacra: nah azért a mi kis Combinkat így sem olcsó ráncfelvarrni, ha valami miatt megtörik a fény a homlokán...

Amúgy grat. a címoldalhoz! :)

2010.04.08. 01:47:08

Egyedi design? Nem pont ugyanezt a pezsgős pofát fogjuk megkapni a 2-es metróra? Vagy hogy az nem villamos, tehát már egyedi?

BKV reszelő 2010.04.08. 08:34:01

Klasszak. Nálunk lerobbannának két nap alatt, mert a kaszni igen közel van a betonhoz...ami máshol sík, nálunk buda makettjére emlékeztet.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.08. 15:44:53

@Lrdx:

szerintem egyáltalán nem hasonlít a kettő :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.09. 10:39:37

@BKV reszelő:

a combino kasztnija pont ugyanilyen közel van a betonhoz, mégsem ér hozzá. itt csak a dizájnt tervezték át, a fő szerkezeti elemek mérete nem változott.
süti beállítások módosítása