Erminavet saját blogján már külön posztot szentelt a Google Maps tömegközlekedési fóliájának, jelezve, hogy a Google ismét új utakon halad. Akkor mindössze arról a szolgáltatásról volt szó, mely lehetővé teszi, hogy a - jellemzően a gyorsvasúti - hálózatot mérerarányosan megtekinthessük. A szolgáltatás azonban nem csak ennyi, a Google Transit - amely ma már teljes mértékben integrálódott a Google Mapsbe - lehetővé teszi, hogy a projektbe bekapcsolódott városok esetén útvonaltervezőt használjunk a tömegközlekedés esetén is. Korábban már megszokhattuk, hogy a Google Maps autós útvonaltervezésre is használható, most már lehetőség van akár ugyanazon felületen összehasonlítani a közösségi közlekedéssel is.
A projekt 2005-ben indult, Avichal Garg és Chris Harrelson ötlete nyomán. Az első város, ahol lehetővé vált az útvonaltervezés a közösségi közlekedési hálózaton is, Portland volt, a tömegközlekedését leginkább fejlesztő amerikai városok egyike. Azóta számos kisebb-nagyobb város csatlakozott a programhoz, Los Angelestől Szingapúrig lekérdezhetőek a tömegközlekedési elérhetőségek. A résztvevők teljes listája itt érhető el.
Európában egyelőre kevés város veszt részt a teljes programban, hozzánk legközelebb Brnót, vagy a lengyel Zielona Górát találjuk meg. Érdekes a kelet-közép európai városok nagy aránya, vélhetően ez annak tudható be, hogy így nem kell saját útvonaltervezőt fejleszteniük. (jóval több olyan város akad azonban Párizstól Moszkváig, amely az útvonaltervező szolgáltatást nem, az erminavet által részletezett tömegközlekedési réteget használja) Magyarországon egyelőre nincs olyan város, aki a program akármelyik szeletében részt venne.
A poszt aktualitása, hogy május 25-étől Dánia is csatlakozott a rendszerhez, az ország összes vonat, és autóbuszjárata lekérdezhető immár a Google Maps-en keresztül is, ideértve természetesen a koppenhágai metrót is. A rejseplanen.dk oldalon eddig is elérhető rendszer importálásával mintegy 22 ezer új tömegközlekedési megálló került a Google rendszerébe, összesen mintegy másfél millió indulási idővel.
Szerintetek szükség van erre, vagy ezt bízzuk inkább a helyi szolgáltatókra, mint például az útvonal lekérdezéssel eddig is foglalkozó BKV vagy a Jászkun Volán Szolnokon és Jász-Nagykun-Szolnok megyében? Utóbbi egyébként szintén Google Maps alapú, ugyanakkor útvonal lekérdezésre nem alkalmas.
Én annak is örülnék, ha létezne nálunk egy, a dán megoldáshoz hasonló dolog, ahol a helyi, é távolsági közlekedést egyaránt kezelni képes, buszokat, vonatokat, metrókat egyaránt tartalmazó rendszer. Így ha megyek valahová, akkor láthatom, hogy vonattal, vagy autóbusszal érdemes-e elindulni, és hogy a helyi buszomnak milyen a csatlakozás a távolsági járatokhoz. Vagy merész feltételezni egy ilyet nálunk?
Az első képen egy brüsszeli lekérdezés, a másodikon Bécs metrós rétege látható a Google Maps-en.