PTinfo

PTinfo

Lóvasút a XXI. században

2010. június 22. - mestska

1928. április 10. Hazánkban ekkor közlekedett utoljára személyszállításra használt városi lóvasút. Az utolsó mohikán a Margitszigeti Lóvasút volt, melyet ezen a napon zártak be, helyét átvette az autóbusz, a korábbi vonalakat pedig már rég kiváltották villamossal. (Igaz Kónyán egészen a nyolcvanas évekig közlekedett nagyvasútra ráhordó járatként a lóvasút) A technika győzedelmeskedett az állati erő felett, lóvasutat csak elvétve, muzeális bemutató jelleggel, nosztalgiaszerelvényként lehet látni. (mint Dél-Ausztráliában)   Azóta további igényeink születtek: zárt utastér, kényelmes ülőhelyek, klíma, és alacsonypadló. Ma már ezek számítanak etalonnak egy új jármű esetén. Így ha azt hallani, hogy 2010-ben új, személyszállításra alkalmas lóvasutat nyitottak, talán nem csak én döbbenek meg.

Pedig ez történt. 2010. március 9-én új lóvasutat nyitottak Pakisztánban. A három kilométeres vonal Gangapur települést köti össze Buchiana vasútállomással, 100 kilométerre Lahoretől. Igazából nem beszélhetünk új vonalról ténylegesen, hisz  a vonalnak komoly múltja van. A vonalat 1898-ban hozták létre, Ganga Ram, a korabeli India ismert mérnökének biztatására, aki jelentős befolyással rendelkezett a környéken, egyben névadója is volt a mai településnek.

A vasút létrehozásának oka nem a személyszállítás volt. Ganga Ram Lahoréből szivattyút hozatott, a környező öntözőcsatornák megfelelő vízellátása érdekében. A hatalmas méretű gép Buchiana vasútállomásig vonaton érkezett, innen tovább azonban az akkori viszonyok között nem lehetett továbbvinni. A problémát feloldva született meg a lóvasút, amely a szivattyú beépítése után immár a gungapuri utasok ráhordását biztosította a vasútra.

A lóvasút a megszűnés előtt. Érdemes megnézni az utascserét a kocsik között. (3:15-től)

A vonal egészen 1996-ig működött az eredeti kocsikkal, és pályával, ekkora azonban olyan mértékben leromlott az infrastruktúra, és olyan viszonyok álltak elő az üzemeltetésben, hogy a vonal lényegében megszűnt. 

Pár évvel később a falu újonnan megválasztott vezetője - emlékezzünk meg a nevéről:  Rao Munawar Ahmed Khan - kezdeményezte a történelmi  hagyományokkal rendelkező vonal újbóli megindítását. A kezdeményezés, és a lobbi sikeres lett, a kormányzat támogatást ítélt meg a vonal helyreállítására. A felújítás összesen végül 5,5 millió rúpiába került, ami mintegy 14,5 millió forinttal egyenlő, ha átszámítjuk. A felújítás költségébe a tartományi kormányzat 3,3 millió rúpiával szállt be, a többit a területi önkormányzat, a falu, valamint 700 ezer rúpiányi összeggel beszállva a már említett Rao Munawar Ahmed Khan adta össze.

A lóvasút az újjáépítés után.

A megnyitó óta (a fotón rózsaszín girlandokba öltöztetett ember a kormányzatot képviseli) bárki használhatja a helyiek által Ghora Tramnak nevezett vonalat, a menetjegy ára egy irányban 3 rúpia, mintegy 8 forint.

A fotót Tasawar Abbas készítette, míg a videók és jelen poszt a pakistaniat.com/ oldal segítségével születhetett meg. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr362099187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.06.22. 09:55:34

A Margit-szigeti lóvasút helyreállítása (vagy új nyomvonalon egy új lóvasút építése) szerintem nem lenne butaság.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.06.22. 09:58:59

@Benbe:

ez már nekem is eszembe jutott, biztosan nagy közönségsikere lenne, megfelelően kezelve az állatvédők észrevételeit (lásd az ausztrál példát: egy-egy ló heti két kört megy mindössze).
Ugyanakkor nem biztos, hogy a nyáron amúgy is túlterhelt sziget látogatottságát ilyennel kellene fokozni.

Division 2010.06.22. 10:03:13

"1928. április 10. Hazánkban ekkor közlekedett utoljára személyszállításra használt lóvasút."
Ez így ebben a formában nem igaz.
Itt egy példa: kisvasut.hu/showgallery.php?tip=1&f=180&a=573&t=1

mestska · http://cities.blog.hu 2010.06.22. 10:08:25

@Division:

teljesen jogos, be is akartam csillagozni, hogy volt ilyen. A fotókat viszont nem ismertem, csak a lóvasút hírét hallottam, úgyhogy köszi :)

...Ahoj... 2010.06.22. 11:20:50

Miért nem csinálnak kitérőt, nem lenne egyszerűbb 2 rugósváltót beiktatni mint a pacikat átsoroztatni állandóan? A vonal végére meg hurokforduló kéne :)

gramercy 2010.06.22. 14:50:23

ez a szivattyus tortenet a legjobb!

mindenki aki a magyar vicinalisok bezarasa hallatan szivrohamot kap, vegig kellene gondolnia, hogy a kb. 100+ eve azonos magyar halozat jelentos reszere az egegyadta vilagon semmi szukseg nincs az aszfaltutak, autopalyak es kamionok vilagaban

100+ eve volt a hajozas (ahol volt viz) ES volt a vasut, amivel a nehezebb es nagyobb dolgokat a viztol messze lehetett szallitani. pont. semmi massal nem lehetett sem a gabonat, sem az ontottvas elemeket szallitani

2010-ben erre mar semmi szukseg, csak a pontszeruen elhelyezkedo nehez uzemek (kobanyak, cementgyar, cukorgyar stb.) es ipari parkok/kikotok/logisztikai kozpontokat kell tehervasuttal kiszolgalni

szemelyszallitasra meg elovaros+tavolsag, KESZ

lehet ugyan romantikazni, de az en adombol meg a margithidi lovasutat se nyissak ujra
ellenben ha profitabilis lenne, mar reg megnyitotta volna valami vallalkozo...

HLaci 2010.07.20. 13:40:14

lyól mondod gramercy... bár a poszt nem erről szólt... :-)

a szívrohamot meg inkább te kapod, mivel április óta a vicinális visszanyitás dívik, hogy enné mega rosseb... :-))
süti beállítások módosítása