PTinfo

PTinfo

Adj nevet a bérbringáknak!

2010. augusztus 31. - mestska

Bár korábban már foglalkoztam például a párizsi kerékpárkölcsönző rendszer bővítésével, és várhatóan később is lesz szó más üzemekről, a tervezett budapesti rendszerről még nem igazán esett szó itt. Tudom-tudom, nem tömegközlekedés, de szerény véleményem szerint a fejlett városokban fontos eszköze lesz/lehet a későbbiekben a városon belüli közlekedésnek. Reméljük Budapest is élni fog a lehetőséggel, a rendszer fokozatos kiépültével várhatóan többször fogok foglalkozni a témával.

Az Arany János utcaiak miért kapnak annyi bringát? :) (forrás: Parking Kft.)

Az első ütemben 74 dokkolóállomásból álló kölcsönzőrendszer kiépítése ugyan még nem kezdődött el - a helyszínek azonban ismertek -, a projektgazda Parking Kft. pedig mindenkit arra biztat, hogy vegyen részt a névpályázaton. Az augusztusban lezajlott első fordulóban több, mint háromezer javaslat érkezett az elnevezésre, a most induló második fordulóban pedig a döntőbe jutott öt név közül választhatja ki bárki a neki tetszőt.

A döntős nevek a következők:

  • BÉRBI
  • bico
  • BuBi
  • Cimbike
  • Kerékbár


Ha tetszik valamelyik, akkor a Blikk oldalán szavazhatsz a neked szimpatikusra, 2011 nyarán várhatóan pedig már használhatod is a bérbringákat. 

Itt pedig kifejtheted a véleményed, hogy milyen hatással lesz ez a tömegközlekedés utasforgalmára :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr922262514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2010.08.31. 20:22:40

remélem, h nem a vasgyűjtők martaléka lesz a sok bringa. a bkv-t nem a bérbringák viszik csődbe...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.01. 14:43:41

Annak azért örülök, hogy elismered, hogy ez nem tömegközlekedés, pedig sok agyalágyult már sajnos mindenhova azt írja.

Egyrészt, szerintem drága mulatság. Az első egy-két évben tán többen vesznek bérletet(asszem egy évre ötezer forint), aztán rengetegen morzsolódnak le. Három év árából egy jó kis használt városit magadnak is vehetsz :) Évi mondjuk 1500ért TALÁN jó mulatságnak tartanám azt, hogy az utolsó két villamosmegállót bringával tekerem le(mondjuk belvárosban nekem kéne fizetni, hogy azzal menjek..) jó időben stbstb, de 5ezer arra már túlzás. Akik eddig autóval jöttek, főleg a nem budapestiek, azok nem fognak ilyen bringára ülni, a tömegközlekedők meg szintén nem, mert ha akartak volna, eddig is biciklivel jártak volna(oké, értem, hogy ez most más, mert máshol leteszed stbstb).

Amúgy szerintem ijesztő is lenne, ha hirtelen sokan bicikliznének. Szerintem a mai magyar kényszeres szabály és törvényszegési mánia borzasztó. Gyalogos, biciklis 99%ban sz.rik a lámpákra meg az útburkolati jelekre és minden hasonlóra is, az autósok is ilyenek lennének, de ott még többekben benne van, hogy jogsit elvesztheti.

Amúgy tévedések elkerülésével, én örülök, ha csinálnak pl bicikliutat, sőt, ha biciklizek, engem nem zavar, ha gyalogos-biciklis osztott úton kell mennem. A bringások és gyalogosok többségét zavarja, de ez is abból fakad, hogy rohadtul nem képesek kulturáltan közlekedni. Szerintem szólni kéne a rendőröknek, hogy gyalogost, bringást ugyanúgy állítsanak meg, ha hülyeséget csinálnak és ugyanúgy bírságolják meg.
Visszatérve: a tömegközlekedésre semmilyen hatása nem lesz, ezer egészen biztos.

Amúgy ha fizetőssé tennék a Budapestre való behajtást(az autósforgalom negyedét-felét nem is budapestiek okozzák), ha a városszélekre Campona, budaörs-virágpiac stb, metró, kéregvasút vagy valami hasonló gyorsan vinné be az embereket a városba, ha a belvárosban a lakóktól is elvennék az ingyen vagy kedvezményes parkolást(közterület kisajátítás),helyette parkolók, parkolóházak épülnének, akkor utána lehetne szerintem ésszerűen tervezni kerékpár rendszert és útvonalakat is. És ki ne felejtsük, szükség lenne egy rakat villamosvonalra, amiket nagy okosan bezártak.

NAR 2010.09.01. 22:50:50

@sanche: " Gyalogos, biciklis 99%ban sz.rik a lámpákra meg az útburkolati jelekre és minden hasonlóra is, az autósok is ilyenek lennének, de ott még többekben benne van, hogy jogsit elvesztheti."

A feltételes módot nem értem, a Gellért térnél szinte mindig jön át autós a zebrán, pedig már a gyalogosoknak és a bicikliseknek van zöld... A Fő utca buszsávjának használatáról nem is beszélve, szoktak is ott kaszálni a rendőrök.

Egyébként nem lenne rossz, de az is kellene, hogy a külvárosokban a HÉV/metró/stb. megállóknál is legyen tároló - elbiciklizek a sajátommal a HÉV-ig, elmegyek a végállomásig, felülök a kölcsönzői biciklire, elmegyek a munkahelyemig. Utána már csak azt kellene megoldani, hogy a HÉV a várakozási idővel együtt gyorsabb legyen nálam...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.01. 23:26:47

@sanche:

"Gyalogos, biciklis 99%ban sz.rik a lámpákra meg az útburkolati jelekre és minden hasonlóra is,"

ez körülbelül pont annyira igaz, mintha azt mondanánk, hogy az autósok 99%-a sz.rik a lámpákra. Ugyanúgy találunk minden közlekedési mód esetén szabálytalankodókat, ahog yNAR is írta, szinte minden piros fázis elején átmegy egy vagy két autós. Ugyanezt megtaláljuk a kerékpárosoknál, és a gyalogosoknál is.
(de pl. múltkor, mikor 7 kerékpáros állt a Tűzoltó utca végében lévő zebra villamos melletti peronszigetén, kíváncsi voltam, hányan mennek át piroson. Egy ilyen volt, a többiek megvárták a zöldet.)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.01. 23:27:40

@NAR:

"Utána már csak azt kellene megoldani, hogy a HÉV a várakozási idővel együtt gyorsabb legyen nálam..."

hát igen :D

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.09.02. 16:23:07

@mestska: Szerintem sem lehet tagadni, hogy mindenhol vannak szabályszegők, de azért a mértékét sem, ami a biciklisek/gyalogosok részéről a nagyobb.
De gyorsan megjegyzem, nem szeretem, mikor kasztosítunk, hogy csak biciklisek meg csak autósok és csak gyalogosok. Nincsenek kasztok. A legtöbb ember tanulni, dolgozni jár nap, mint nap és kiválasztja a legjobb megoldást. Nem tartom fairnek az autóval bejárókat az agglomerációból és amúgy azt se annyira, mikor pesti jár autóval minden nap. Ugyanakkor még nagyobb ökörség biciklire "kényszeríteni" az embert, meg nagyon megtámogatni azt a rendszert. Egy nagyvárosban metró, villamos, busz, ebben a sorrendben, ami egy ÁTLAG embernek a legnormálisabb megoldás lehetne és én jelenleg nem látok felesleges milliókat, amiket nem a tömegközlekedésre kéne fordítani adópénzből. És tényleg mindenre lehet példát hozni, pl, ha engem látsz biciklivel, akkor engem is felírhatsz a "nem szabálytalankodó" biciklisek közé.De ez nem az átlag. És tényleg autósoknál is szerintem egyre többen csusszannak már át a piroson és nincsenek erről adataim, mégis állítom, hogy az ilyenfajta szabálytalankodó biciklisből 4szer ennyi van.
Amúgy ez teljesen érthető dolog. Nem büntetik őket, a rendőr tojik az egészre, így bármit megtehetnek. Offsztori: Régebben mikor sok német jött a Balatonra, mosolyogva mondtuk, hogy ha a zebrán német jön, nyugodtan elindulhatsz, mert biztosan átenged és már messziről lassít, magyaroknál ez kevésbé volt így. Jobb emberek a németek? Nem. Csak annyi, hogy ott sok baleset meg miegyebek után a rendőrség elkezdte nagyon keményen büntetni azt, aki nem áll meg a gyalogos előtt a zebrán. Nyilván nem volt minden zebránál rendőr, de elég volt, ha csak azok figyeltek erre, akik az utcán voltak. És ezt gyorsan megszokták a német autósok, hogy zebránál tényleg átengedjük a népet.
Ennyin múlna nálunk is az, hogy átlagban ne szabálytalankodjon 80%ban a biciklis vagy éppen a gyalogos réteg. Mondjuk akkor mindjárt nem lehetne azt mondani, hogy bicikli a leggyorsabb, de ez normális embernél nem is verseny. Ilyen értelemben autó a leggyorsabb..helyenként a járdán kell menni, dehát mit nekünk buta szabályok :)
Bocs a méretes offért.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.02. 19:53:56

@sanche:

egyáltalán nem off. Javarészben egyetértek, (pl. azzal, hogy büntessünk mindenkit)azzal, hogy 80%-os a szabálytalankodók aránya, azzal nem :)

Parking Kft 2010.09.04. 18:32:04

@sanche: A regisztrációs díj lekerékpározható, tehát azzal együtt, hogy az első fél óra ingyenes, voltaképpen megfelelő használat mellett azt is mondhatnánk, hogy teljesen ingyenes. Ez nagyon fontos, de még ennél is fontosabb, hogy a rendszert ne állítsd szembe azzal, hogy 3x5 ezerből már vehetsz magadnak bringát. Vegyél magadnak bringát, használd otthon, járj vele ide-oda, de amikor éppen a belső városrészekben vagy, s nem kerékpárral érkeztél, akkor is tekerhess. Szóval ez nem vagy ez, vagy az kérdése, ez a rendszer nem ezért épül ki. Új közösségi közlekedési lehetőség, amely környezetbarát, amely(nek használata) csökkenti a légszennyezettség mértékét, csökkenti a belső városrészekre nehezedő forgalmi terhelést, aztán még egészséges is és így tovább.

Ölüm Tehlikesi 2010.09.13. 14:23:07

Nekem jól fog jönni, mert a munkámból adódóan sokat ingázok a cég két telephelye között (Kálvin tér - Blaha), ami közösségi közlekedve viszonylag körülményes, gyalog meg kicsit hosszú. A bringa tökéletes lenne, már gondolkodtam azon, hogy behozom a sajátomat.
A kerékpárok begyűjtése és a terítése hogyan lenne megoldva? Brüsszelben láttam, hogy egy teherautóvá átminősített városi busszal cipelik a bringákat az állomások között.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.17. 17:40:40

@Ölüm Tehlikesi:

biztos vagyok benne, hogy én is fogom használni, bár van saját bringám. Azt azonban nem szívesen hagyom az utcán.
süti beállítások módosítása