PTinfo

PTinfo

Trolibusz Kecskeméten?

2010. szeptember 29. - mestska

Ma Magyarországon mindössze három városnak van trolibuszhálózata, a főváros mellett Debrecenben és Szegeden találunk ilyen járműveket. Bár korábban több városban, pl. Miskolcon és Pécsett is felvetődött a környezetbarát járművek forgalomba állítása, ez végül egyik helyen sem valósult meg. Most Kecskeméten merült fel az ötlet, hogy az autóbuszok egy részét trolibuszokkal váltsák ki.

A város még tavaly pályázott a KÖZOP keretén belül elérhető forrásokra és beadványa sikert ért el, 900 millió forintot nyertek el a közlekedésfejlesztési terveik előkészítésére. A közlekedés megújítására az előrebecslések 17 illetve 43 milliárd forint összeget jeleznek előre, melyből az első összeg a "Kecskemét város intermodális pályaudvar és kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztések" program keretén belül lenne elkölthető, míg a második "Kecskemét város térségi elérhetőségének javítása" a megyeszékhely és vonzáskörzetének jobb közlekedési összhangját próbálja megteremteni. Ezek a keretösszegek jelenleg becslések, a város további pályázati fordulókban tudja megszerezni ezeket az összegeket vagy egy részüket. A fejlesztések részletes tartalma egyelőre nem kristályosodott ki még teljesen, irányelvek szintjén mozog inkább. Alátámasztja ezt az a tény is, hogy jelenleg folyamatban van a megvalósuló fejlesztések kiválasztásának és kialakításának mikéntjét meghatározó megvalósíthatósági tanulmányok készítésére kiírt közbeszerzési procedúra, a nyertesek kiválasztására még idén sor kerül. 

Nem sokáig látjuk ezt a látványt? (fotó: gez@ batsy)

Maradva az első keretösszegnél: a város legfontosabb célkitűzése ebben az esetben egy új intermodális csomópont kialakítása a vasútállomás térségében, mely egyszerre ad helyt a vasúti közlekedés mellett a helyi és helyközi autóbusz-közlekedésnek, valamint egy 500 férőhelyes P+R parkolónak. Szóba került további parkolók létesítése is a városba bevezető utak mentén. Kiemelten kezelné a projekt - az intermodális csomópontra építve - a városi közlekedés átszervezését is. A cél természetesen a belváros forgalomcsillapítása, az eszköz pedig az ütemes menetrend lehet a helyi autóbuszhálózaton, kiegészülve új, szám szerint 40 jármű beszerzésével. (jelenleg 53 busz biztosítja a kecskeméti helyi közlekedést)

És itt van egy érdekesség: a hírek alapján nem eldöntött még, hogy az új járművek modern autóbuszok, netán trolibuszok lesznek, a fejlesztési lehetőségek közül nem zárták ki ugyanis a városi kötöttpályás vagy zártpályás fejlesztések lehetőségét sem. Sőt mi több, egy trolihálózat esetleges megvalósulása esetén a városkép védelmében már szóba került a trolihálózat belvárosi szakaszainak felsővezeték-mentes kiépítése és a járművek akkumulátorral történő üzemeltetése is ezeken a részeken. Ilyenre egyébként menetrendszerinti közlekedésben is van már példa Magyarországon: így közlekedik a 3E jelzésű troli Debrecenben a Nagyerdőn keresztül. 

Önjáró Solaris Debrecenben (fotó: Báti András)

Terelt 83-as troli Budapesten (fotó: Báti András)

Az elmúlt években - ahogy számos más városban - Kecskeméten is felmerült a villamos kiépítésének lehetősége, jelenleg azonban nem találtam erre konkrét utalást - bár a városi kötöttpályás kategóriába természetesen ez a járműtípus is belefér.

A második, az elsőnél mintegy háromszor nagyobb összegű (43 milliárd ft) pályázat a megyeszékhely és a környező területek összekötését szorgalmazza. Az elhangzott fejlesztési projektek közé tartozik a városba bevezető országos főutak (441, 52, 54) négynyomúsítása mellett az északi elkerülő kialakítása, valamint körforgalmak, illetve a 441-es vasúti feljárójának kiépítése.

A közúthálózati fejlesztések térképe (forrás: kecskemeten.hu)

Felmerült a hírek között, hogy a város sikeres pályázatot kecskemet.hu adott be  a vasúti elővárosi közlekedés fejlesztésére is, elhangzott a Kecskemét-Nagykőrös, a Kecskemét-Ballószög, és a Kecskemét-Kerekegyháza szakasz fejlesztése is. Sajnos nem tiszta számomra, hogy ennek megvalósítása a 43 milliárd forintból, kell, hogy megvalósuljon, vagy külön forrás lesz rá biztosítva. Aki tudja, írja be kommentbe. 

 Kecskemét tehát fejlődik, átalakul a közlekedése, négy éven belül sok minden megvalósul állítólag, lesz szép új intermodális csomópont (IMCS) is, ha az összesen 60 milliárd forintnyi pályázati összeget valóban elnyeri a város. Sajnos az eddig megvalósult hazai IMCS-nek nevezett helyszínek kialakítása többségében nem ütött meg magas mércét. A megállók egymáshoz képest nagy körben elszórva helyezkednek el, az utasok a távolság miatt eleve kényelmetlen átszállást fedetlen peronokon, folyosókon végezhetik, a kapcsolódó szolgáltatások hiányoznak (szupernegatív példa: Etele tér, Budapest).   Reméljük Kecskeméten nem erről fog szólni a dolog, az utas és az ő komfortja lesz az első. Hajrá Kecskemét!

(zárójelben: Kecskemét mellett korábban Debrecen is kiírta a maga intermodális csomópont megvalósításáról szóló közbeszerzését és további városok pályaudvari környékének átalakulása is várható.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr62330796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.09.29. 15:50:47

Olyan szép ez az IMCS betűszó, jólesik használni. Olyan érzés, mintha több lenne tőle az, ami. A konkrét esetben ott van az állomáspark mellett Kecskemét Volán főpályaudvara, MÁV főpályudvara, az egyik helyi buszpályaudvar, és van némi parkoló a vonatnál, illetve a Penny előtt is, aminek a parkolóját csak egy korlát választja el a buszpályaudvartól. Ez még ugye nem IMCS, mert nem hívtuk eddig annak. Eztán lesz csak az, miután kifényesítettük a kilincseket minden ajtón :)

Ha esetleg annak hívnánk a projektet, ami, vagyis hogy fel kéne újítani a vonatpályaudvart, meg hogy jó lenne egy fedett átjáró a két pályuadvar között, sokkal kevesebbnek látszana biztos.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.29. 16:32:20

@Androidus:

egyelőre nem tudni, hogy fog kinézni a kecskeméti autóbusz-állomás+vasútállomás kombó. Az biztos, hogy nem úgy, mint ma. Ha annyi lesz a fejlesztés, hogy lepucoljuk a kilincseket, akkor az semmit nem ér, és jobb helyeken nem is nevezik az olyat imcsnek.

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.09.30. 01:01:44

@mestska: Arra próbáltam kilukadni, hogy a 3 pályaudvar egymás mellettiségével szerintem már most kimeríti az IMCS-t Kecskeméten. Legalábbis amíg a Gripenek nem vesznek részt a polgári légiforgalomban, mert egyébként egy reptéri transzfert is hozzá kellene illeszteni :DDD

Persze, meglátjuk, de ha nem azt a két dolgot csinálják, amit leírtam, akkor szerintem nem azt csinéálják, amit kéne.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.30. 09:04:39

@Androidus:

ez a baj, hogy szerinted, meg sokak mások szerint az IMCS annyit jelent, hogy elszórunk pár megálló egymás közelében. Ha már van két buszmegállónk, négy kerékpártárolónk, meg eg yvasúti megállónk egy ötszáz méter sugarú körben, az már imcs. (lásd még etele tér, amit egy időben lelkesen aposztrofáltak imcs-nek)
Pedig az igazi imcs-ben az utas fedett, fütőtt átjárókon tudja megközelíteni egyik járművet a másiktól. Nem a peront, a járművet esetenként... Az a legjobb, ha nyílt peronon egy percet sem kell várakoznia az utasnak. Az sem árt, ha az utasváró megfelelő színvonalú, és szolgáltatások is csatlakoznak hozzá.
Ennek hol felel meg Kecskemét?

Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.09.30. 15:50:28

@mestska: Nem bilibe lógós ennyire magasra tenni a lécet? Nem Kecskeméten, de az országban nincs egy busz- vagy vobatpályaudvar, ami megfelelne ennek az elvárásnak. Nemhogy intermodálisan. Persze, lehet ilyen szuperet csinálni, csak ahhoz hasonlít, mint amikor Combinot vásárol a BKV, és közben járatban rohadnak le a buszai. Nem, én nem akarom azt mondani, hogy szerintem ez és ez az IMCS, hanem én arról beszélek, amire szerintem szükség van :) Attól, hogy kitaláltunk egy új fogalmat, az igények nem fognak megváltozni. Igen, kéne egy fedett átjáró, és fel kéne újítani a vonatpályaudvart. Ez az, amire szerintem szükség van, és nem luxusberuházásra.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.09.30. 17:11:07

@Androidus:

szerintem ugyanarról beszélünk, és jól mondod, jelenleg az egész országban nem igazán találni olyan helyet - az egy szem érdi kivételével -, amire rá lehetne mondani, hogy intermodális csomópont. Persze a politikusok rámondják, meg a szakemberek egy része is, hisz az IMCS nagy varázsszó, kábítóan hat, de azért lássuk be, az Etele tér-féle szörnyűségeket nem kellene követendő példának tartani.
Szóval nem, nem tartom magasnak a lécet azzal, hogy fedett-fűtött folyosót kérek valamennyi közlekedési eszköz peronja (és tényleg, nem is járműve) között. Ez szerintem minimál elvárás kell legyen egy ilyen projektnél.

hegylako01 2010.10.01. 18:38:34

@mestska: Talán Miskolcon van ilyen. Ott a Tiszai-pályaudvar mellet találhatóak a villamos végállomások és egy helyi járati buszállomás. Mind a kettő megközelíthető azokból az aluljárókból, amik a vasúti peronokról "indulnak". Bár az aluljáró kritikán aluli, nem hogy nem fűtött, de lepusztult is.

A Volán pályaudvar messzebb van, ennek az az oka, hogy a vasútállomás a város szélére épült. (amikor épült ez a terület még külterület volt, már az 1800-as években is ment a föld mutyi)

akkor 2010.10.01. 19:35:04

@hegylako01: Szolnokon is ki lehet menni a helyi buszállomás megállóiba a vasútállomás aluljárójából. A '80-as években a helyközi és távolsági buszok jelentős része is innen indult, és a "buszállomás" csak az első megállójuk volt. De mostanra ez megszűnt. Nem volt rá vajon igény?

nbcee 2010.10.29. 01:18:58

@Androidus: Hát igen, a politika régi szokása ez, hogy valamit, ami már régóta működik, egy kicsit átvariál, és előadja, mint tök új dolgot. :)

Maga a trolibusz nem lenne hülyeség, de engem, mint pl. a pesti 83-mas rendszeres használóját kissé zavart, hogy a felsővezeték nélküli belvárost valami világraszóló újdonságként akarják beadni a honpolgároknak. Ugyanakkor a helyi politikai kiadványokban néha le van írva a "trolibusz" szó, néha nincs. Ez oda vezet, hogy pl. az "autóbuszok helyett autóbuszok"-féle zseniális mondatot is láttam már így leírva, szóval nem lefutott kör ez még.

A villamos régi álom, legutóbb a helyi LMP vetette fel, elviekben én is támogatnám, de nem félek attól, hogy már holnap felverik emiatt a Főteret :)

@B.Zsolt: Lehetséges, de én valószínűbbnek tartom, hogy a 441-es forgalmának nagy részét azért nem viszi el az elkerülő, (valamelyest persze csökkenni fog) sztem inkább az M5-ről közvetlenül a 44-esre hajtók fognak neki örülni (meg a Bethlen körútiak :) )

Azért a vonatok szintjén nem olyan rossz a helyzet, a mizsei vonalat pl. újra megnyitották, igaz még mindig nem sikerült kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Emellett innen indul a lakitelek-szolnoki vonal és az IR is.

BPO654 2010.12.21. 15:47:54

@mestska: Egyetértek, de ettől még az Etele IMCS és kész, csak balkáni Imcs. És Kecskemét is az lesz, persze meg lehet építeni jól is pláne 60Mrd.-ból, íme a video:

www.rtlklub.hu/hirek/belfold/video/102169

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.21. 16:09:45

@BPO654:

az Etele tér, mint IMCS :)

az Etele tér egymás közelébe ledobált kusza megállóhelyek halmaza. Azt hiszem, az IMCS mellett nem ez a fogalommagyarázat van a szakmai könyvekben :D
süti beállítások módosítása