Buenos Airest szokták Budapesthez hasonlítgatni, már ami az épületállományt illeti. Nem hiába, az Evitát is itt forgatták nálunk, remek argentin utcaképek születtek. Az ottani utcaképbe azonban most olyan dolog illeszkedett be, ami egyelőre nálunk csak terv szinten létezik, bár bevezetéséről az utóbbi időben sokat cikkeztek. A kerékpárkölcsönző rendszerről van szó, ami nálunk BuBi, odakinn a rendkívül spanyolos :) Bicing névre hallgat.
Csak kipakolták őket. (fotó: Mejor en Bici)
Az argentin fővárosban nagyon eltökélt a városvezetés a kerékpározás fejlesztését illetően, új kerékpárutakat adnak át, javítják a kerékpározás körülményeit a parkokban, saját honlapot és facebook oldalt üzemeltetnek "mejor en bici", azaz jobb bicajjal jelszó alatt. Nem meglepő tehát, hogy elindították saját kerékpárkölcsönző rendszerüket is, amely - tegyük hozzá - nagyon visszafogott méretű egyelőre. Sőt, tulajdonképpen kisérleti projekt.
Az érdeklődők részére ugyanis mindössze három darab dokkolóállomást hoztak létre, összesen 102 kölcsönözhető kerékpárral. Mivel a három - egyenlő mennyiségű kerékpárral felszerelt - kölcsönzőpont vonalszerűen helyezkedik el egymáshoz képest, (térkép) így egyelőre a rendszer nem lesz nagyon képes a városon belüli kerékpáros közlekedés részarányának növelésére. Sokkal inkább egyfajta szemléletjavító projektként lehet kezelni.
Az ottani nyár végéig, azaz februárig az állomások számát 12-re, a bringákét 500-ra szeretnék feltornászni, a távlati cél mintegy 5000 kerékpár kihelyezése az új kerékpáros nyomvonalak építése mellett. A jelenlegi kísérlet során elsősorban adatfelvétel történik, statisztikaelemzés az átlagos kölcsönzési időről, a regisztrálók számáról. Mivel egy esetleges bővítés esetén ez jelentősen változhat, így nehezen érthető, hogy óhajtanak a vonalszerű mintavételből távlati adatsorokat megfogalmazni.
Vasárnap meg abban a dobozban lapulnak (fotó: Mejor en Bici)
A kölcsönzéshez az interneten regisztrálni kell, majd két óráig ingyenesen lehet használni a bringákat. Amennyiben több, mint két óra tekerés kerül vissza a helyére a bicaj, büntetésre számíthat az illető. Érdekes még a kölcsönzési idő is, hétköznap 8 és 20, szombaton 8 és 15 óra között lehet kivenni a bicikliket. Vasárnap nincs kerékpár. Ennek vélhetően az az oka, hogy a mostani rendszer a nyugat-európaiaktól eltérően nem automata dokkoló állomásokat, hanem humán erőforrást használ, a bicajok éjszakára pedig egy szép nagy dobozba kerülnek.
Hogy ez így valódi kerékpárkölcsönző rendszer? Igen, hisz lehet kölcsönözni, csak épp a lényeg veszett el talán...