Miközben Kína nagysebességű vasúti vagy metróhálózatának éves kiépítése 100 kilométeres ütemekben értelmezhető csak, azaz a tömegközlekedési alaphálózatba európai (Ideértve bármely nyugat-európai országot is) szemmel nézve hihetetlen mennyiségű pénzt ölnek, addig a kínai középosztály is egyre gyarapodik, mind számban, mind anyagilag. Ennek egyik jele, hogy ma már az autó épp oly fontos közlekedési eszköz, mint a kerékpár, mely rohamosan veszített használati értékéből a nagyvárosokban. A megsokszorozódó autók a közúti építkezések ellenére is képesek voltak kitölteni a nekik kiszabott helyett, a világ más nagyvárosaihoz hasonlóan a kínaiakban is mindennapossá váltak a torlódások.
Nagy dugó (fotó: wtdevflnt.wordpress.com)
Pekingben 2009-ben 580 ezer új autót adtak el, a 2010-es számokat ennél is jóval magasabbra, 850 ezer körülire becsülik. A városban ma 4,76 millió autó van, öt évvel ezelőtt alig több mint feleennyit, 2,6 milliót számoltak, a 2012-es becslések pedig 7 millió kocsit vízionálnak. Az IBM felmérése szerint az utakon Pekingben az egyik legrosszabb a helyzet a munkába járó autósok körében.
Az autóáradat korlátozására Peking január 25-től új szabályokat vezet be. Ennek értelmében az évente kiadott rendszámtáblák száma 240 ezer lesz, 20 ezer minden hónapban, nem lesz olyan egyszerű tehát hozzájutni.
Az idei évtől kezdődően minden hónapban 20 ezer nevet sorsolnak ki, ők azok, akik hozzájuthatnak a kívánt regisztációs lehetőséghez - a többieknek marad a várakozás a következő hónapig, a metró vagy a bicikli. Hogy milyen indulatokat keltett a rendszer bevezetése, azt jól mutatja, hogy csak december első két hetében 50 ezer új kocsit adtak, számosan előrehozták a vásárlást. A regisztrációs lottóra interneten keresztül lehet jelentkezni, a honlap elindulása utáni tíz percben már hatezren, a nap végére 53 ezren töltötték fel igénylési adataikat a közonti rendszerbe. Természetesen egy névre egy rendszámot lehet mindössze regisztrálni.
A 20 ezer tábla 88 százaléka jut majd a lakosságnak, a fennmaradó részen az állam és a cégek osztozhatnak. Azok az autósok, akik a régi autójukat szeretnék lecserélni, sorsoláson kívül megtehetik mindezt. Szerintem ez a pont az egyik kibúvója lesz a rendszernek.
Ott baloldalon kihagytak egy autónyi helyet. Helypazarlás. (fotó: www.telegraph.co.uk)
Nőnek a parkolási díjak is, az eddigi 2 jüanos óránkénti díj 10-re ugrik, az eddigi legkisebb félórás egység negyedórára csökken.
Peking tehát nem nyúlt a sanghaji fizetős megoldáshoz. Kína gazdasági központjában közel tíz éve vezették be az autóvásárlási korlátozást, az évi 50 ezer rendszámtáblát havi aukciókon bocsátják áruba, a táblák átlagára tavaly év végén 42 ezer jüan, azaz 1,34 millió forint körül alakult. Az aukciók bevezetésével a sanghaji autók száma sokkal lassabb ütemben emelkedik, mint Pekingben tapasztalható.