PTinfo

PTinfo

Autó-lottó Pekingben

2011. január 03. - mestska

Miközben Kína nagysebességű vasúti vagy metróhálózatának éves kiépítése 100 kilométeres ütemekben értelmezhető csak, azaz a tömegközlekedési alaphálózatba európai (Ideértve bármely nyugat-európai országot is) szemmel nézve hihetetlen mennyiségű pénzt ölnek, addig a kínai középosztály is egyre gyarapodik, mind számban, mind anyagilag. Ennek egyik jele, hogy ma már az autó épp oly fontos közlekedési eszköz, mint a kerékpár, mely rohamosan veszített használati értékéből a nagyvárosokban. A megsokszorozódó autók a közúti építkezések ellenére is képesek voltak kitölteni a nekik kiszabott helyett, a világ más nagyvárosaihoz hasonlóan a  kínaiakban is mindennapossá váltak a torlódások.

Nagy dugó (fotó: wtdevflnt.wordpress.com)

Pekingben 2009-ben 580 ezer új autót adtak el, a 2010-es számokat ennél is jóval magasabbra, 850 ezer körülire becsülik. A városban ma 4,76 millió autó van, öt évvel ezelőtt alig több mint feleennyit, 2,6 milliót számoltak, a 2012-es becslések pedig 7 millió kocsit vízionálnak. Az IBM felmérése szerint az utakon Pekingben az egyik legrosszabb a helyzet a munkába járó autósok körében. 

Az autóáradat korlátozására Peking január 25-től új szabályokat vezet be. Ennek értelmében az évente kiadott rendszámtáblák száma 240 ezer lesz, 20 ezer minden hónapban, nem lesz olyan egyszerű tehát hozzájutni.

Az idei évtől kezdődően minden hónapban 20 ezer nevet sorsolnak ki, ők azok, akik hozzájuthatnak a kívánt regisztációs lehetőséghez - a többieknek marad a várakozás a következő hónapig, a metró vagy a bicikli. Hogy milyen indulatokat keltett a rendszer bevezetése, azt jól mutatja, hogy csak december első két hetében 50 ezer új kocsit adtak, számosan előrehozták a vásárlást. A regisztrációs lottóra interneten keresztül lehet jelentkezni, a honlap elindulása utáni tíz percben már hatezren, a nap végére 53 ezren töltötték fel igénylési adataikat a közonti rendszerbe. Természetesen egy névre egy rendszámot lehet mindössze regisztrálni.

A 20 ezer tábla 88 százaléka jut majd a lakosságnak, a fennmaradó részen az állam és a cégek osztozhatnak. Azok az autósok, akik a régi autójukat szeretnék lecserélni, sorsoláson kívül megtehetik mindezt. Szerintem ez a pont az egyik kibúvója lesz a rendszernek.

Ott baloldalon kihagytak egy autónyi helyet. Helypazarlás. (fotó: www.telegraph.co.uk)

Nőnek a parkolási díjak is, az eddigi 2 jüanos óránkénti díj 10-re ugrik, az eddigi legkisebb félórás egység negyedórára csökken. 

Peking tehát nem nyúlt a sanghaji fizetős megoldáshoz. Kína gazdasági központjában közel tíz éve vezették be az autóvásárlási korlátozást, az évi 50 ezer rendszámtáblát havi aukciókon bocsátják áruba, a táblák átlagára tavaly év végén 42 ezer jüan, azaz 1,34 millió forint körül alakult. Az aukciók bevezetésével a sanghaji autók száma sokkal lassabb ütemben emelkedik, mint Pekingben tapasztalható.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr972553163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.03. 20:03:34

ezek szerint ott csak bizonyos rendszámokkal hajthatsz be a városokba? hiszen ha pesten korlátoznák rendszámok kiadását, akkor mondjuk váci rendszámot kell venni, oszt jónapot? hogy működik ez? ("váci" rendszámmal nem lehet behajtani pekingbe?)

NAR 2011.01.03. 20:09:34

Érdekes, hogy az autóhoz jutást korlátozzák, nem a behajtást, pedig az okozza a dugót...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.03. 20:26:58

@Radio Free Aberrania:

Ez nekem is eszembe jutott, választ azonban nem találtam rá.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.03. 20:50:00

@NAR: miért, szerinted mit fog kezdeni a tulaj az autójával? :)
egy ekkora városban pusztán a parkolóhelyek foglalása is komoly probléma. kína tele van 20-30-40 emeletes "panelekkel". ha egy ilyenben lakik csak 150-200 család, akkor képzeld el, hogy hol lesznek az autóik. ha jövőre minden harmadik emberre jut majd pekingben autó, akkor az családonként egy autó. mert gondolom, mélygarázs nincs ott se a lakótelepek alatt.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2011.01.03. 20:57:37

A korlátozás annyi, hogy a nem Pekingben regisztrált autók nem hajthatnak be csúcsidőben (7-9, 17-20) az 5-ös gyűrűn belülre. De azt is feltételezem, hogy pekingi lakcímmel nem juthatsz máshol regisztrált autóhoz (és ezt még talán kenőpénzzel sem lehet elintézni). Garantált egyébként, hogy a sorsolt rendszámtábláknak is kialakul majd egy korrupciós piaca.

news.xinhuanet.com/english2010/china/2010-12/23/c_13661672.htm

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.03. 21:19:54

@airdace: uff, az ötös állítólag egy 10 km sugarú gyűrű a központ körül. azaz közel budapest nagyságú területet zár be. azért ez rendesen kitakarja a központot.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.03. 21:24:27

apropó, mit szóltok ahhoz, hogy ilyen, nem közvetlenül a tömegközlekedéshez kapcsolódó poszt is megjelent?

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.03. 21:25:30

@Radio Free Aberrania: megnéztem guglimapson, nos, mindent kitakar :)
gyakorlatilag olyan, mintha bp közig határán belülre nem lehetne hajtani a váci rendszámmal.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.03. 21:52:32

@mestska: Volt már biciklis posztod is, aminél szerintem még a trabant is tömegközlekedőbb téma.. A Te blogod és amúgy szvsz konkrétan ez a poszt nem lóg ki a többi közül. A tömegközlekedést amúgy se nagyon lehet mindig függetlenül szemlélni minden más közlekedéstől... Úgyhogy jó ez a poszt is.

Más: Budapesten vagy egyéáb európai városokban szerintem nem sok értelmük van a mostani kis mini városi villanyautóknak(illetve csak a kőgazdagoknak, akiknek nem gond csak és kizárólag a városra venni egy ilyen autót 3-5 millióért.
Viszont egy ilyen kínai városban ennyi autóval.. Lehet nem lenne akkora elmebetegség, ha elkezdenék maguknak normális áron nyomatni ezeket a kis kocsikat, városi forgalomra(csak ilyeneket beengedve). Más kérdés, hogy évi sokmillió kidobott aksival se lenne egyszerű mit kezdeni.. :S

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.03. 21:55:30

@sanche:
"Volt már biciklis posztod is, aminél szerintem még a trabant is tömegközlekedőbb téma.."

:))) Biciklis poszt ezután is lesz. Új kerékpárút építéséről vagy új kerékpártároló átadásáról nem lesz ugyan szó, de a kerékpárkölcsönző-rendszerek szerintem közelebb állnak a tömegközlekedéshez, mint egy trabant :)
Szóval olyan lesz még bizonyosan.

Hefe 2011.01.03. 23:50:43

ahogy vezetnek, az a szerencses aki nem kap autot, mert nagyobb eselye van hogy tovabb elhet.

ruba 2011.01.03. 23:50:48

@mestska: Tetszett ez a post, szerintem is a tömegközlekedéshez sok minden hozzátartozik, és itt pl érdekes volt tényleg, hogy a rohamtempóban kiépülő tömegközlekedési hálózat mellett is mennyire teret nyertek az autók.

dukeekud 2011.01.04. 00:47:32

@sanche: "Más kérdés, hogy évi sokmillió kidobott aksival se lenne egyszerű mit kezdeni.. :S "

Egy korszeru akkumlator 25-30 evig is kibirja, eleg valoszinu, hogy hamarabb cserelsz autot mint akkumlatort. Mire eloszor akkut kell cserelni, addigra biztos, hogy mar megoldjak akkumlatorok kornyezetbarat ujhasznositasat.

virágelvtárs 2011.01.04. 00:53:14

@Radio Free Aberrania: Már hogy ne lenne mélygarázs? Van.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.04. 01:47:36

@dukeekud: 25-30 év? Mármint milyen aksiról beszélünk?
Én egy-két éve beszéltem (pontosabban leveleztem-fórumoztam) egy pofával, aki villanyverdákkal kereskedik(Reva).
A legjobb aksijukkal is 2-4 év az élettartam, ezt Ő írta.

Egy-két év alatt elkezdtek 25-30 évig okés aksikat készíteni? Ha igen, akkor jogos, amit mondasz, mert 20-25 éves aksi az már tényleg teljesértékű autó. De szerintem ilyen nem nagyon van még... Vagy ha van, akkor linket plz, mert tényleg érdekelne.

A másik része, hogy majd kitalálnak valamit, hogy környezetbarát legyen... Na ebbe ne menjünk bele :) Elég sok mindent mondtak már előre..sok minden nem is jött be. Régen rossz, ha csak várjuk a Mikulást...

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.04. 05:19:50

Mint elhangzott, nem pekingi rendszammal csak az 5-os ringen kivul lehet "veszelyeztetni" a kozlekedoket csucsidoben. Mert azt nem neveznem vezetesnek ami itt van.

Masreszrol, az itt elok kozel fele de min. harmada (~5-7 millio ember) nem pekingi regisztralt lakos. Csak itt el. Eddig ok is vehettek autot es hasznalhattak helyben. Innentol gondjaik lesznek ezzel. A baratnom pekingi rezident, neki viszont tovabbra sem lesz gondja uj autok vasarlasaval, ahogy eddig volt.

En meg azon gondolkodom, hogy veszek egy hasznalt QQ-t ami nem tobb mint 2-3000 yuan (60e Ft) es eldobom a francba, a rendszamtablat pedig atteszem egy ujjabb BMW-re, Benz-re vagy terepjarora.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.04. 06:01:03

@Radio Free Aberrania: az 5-os ring atlag 15 km-es sugaru! Egyes reszei 14km-re van a kozponttol (Tiltott varos) mas helyeken 17 km tavolsagra.

Van akik nyilvantartjak a hosszat is, mert illegalis versenyidoket mernek rajta. A 2, 3, 4 de meg az 5-oson, 6-oson is. Erre a szerintem a legalkalmasabb a 3-mas es 4-es :))

A 2-es ring hossza 32.87 km ezt Chen Zhen nevu nyikhaj 13 perc alatt tette meg ejszaka (itt 80km/h volna a limit) utana persze fizetik a speed ticket-eket.

A 3-mas ring 48 km hosszu es ezen van a legtobb verseny ejszaka, mivel ez van kozel a barokhoz, clubokhoz. Osszesen 3-3+3-3+1-1= 14 savbol all! Errol van friss karacsonyi kepem a blogomon. (Expressz savok, normal savok, kerekpar ut)

A 4-es ring 63 km hosszu. Reszletek: "Beijing Fourth Ring Road - The project started in 1998, lasted 3 years and finished in June 2001. The Fourth Ring Road is the urban expressway. The total length is 63.5 kilometers. The major road is enclosed and all the crosses are facilitated by overpasses. There are 8 lanes in two directions plus emergency parking belt. The speed is projected at 80 to 100 kilometers/hour and the supporting road at two sides is 7 to 15 meters in width. The newly built road area is 4.12 million square meters, bridges, 147, bridge area, 485,000 square meters, underground pipelines, over 600 kilometers, new green area, 1.63 million square meters and total investment, about 13 billion Yuan"

13 milliard yuant = ~300 milliard Forint (2008-as arfolyamon) Mindennel egyutt. De, ez 4-4 gyorssavot jelent, plusz mellette levezeto, parhuzamos savok plusz kerekpar ut!

Az 5-os ring kozel 100 km hosszu. Ez is ingyenes. Ezen kivul egesz evben lehet tuzijatekozni vagy nagy kutyat tartani peldaul :)

A 6-os ring, oriasi kort ir le es uthasznalati dijjat is szednek rajta. (10 ft/km ill. max. 150 Ft)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.04. 06:05:12

@Hefe: Hmmm... autoban ulve nagyobb biztonsagban vagy mintha gyalogosan akarnal atkelni a zebran vagy elektromosmotoron ulve csap el egy videki kezdo total suger taxis vagy ujvezeto lekapcsolt lampaval kozlekedo idiota.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.04. 13:48:47

@virágelvtárs: tényleg? ennyire előrelátóak az elvtársak? akkor mea culpa.

virágelvtárs 2011.01.04. 15:10:50

Én az 5. körgyűrűn kívül vagyok egy eléggé közepes lakótelepen, egy eléggé közepes környéken, és a kis négyemeletesek alatt ottan vannak a jónagy mélygarázsok. De persze nem ingyen, ezért van külön házközötti nagyparkoló, aki meg oda se fér, annak ott az útszéle. Na ha nálam ez van akkor milyen a belváros. Hát ilyen. Lottós.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.04. 18:17:05

@virágelvtárs:

nem tudod, van, és ha van akkor milyen a házakhoz kötelezően kiépítendő parkolókra vonatkozó szabályozás?

virágelvtárs 2011.01.05. 00:25:26

@mestska: Na. Lakóházakhoz nem találtam adatot. Van ilyen, hogy 1000 nm-nél nagyobb étteremhez, 2000 nm-t meghaladó szolgáltatókomplexumokhoz (pl. mozi), meg 5000 nm-nél nagyobb irodákhoz, sportlétesítményekhez, színházakhoz, kórházakhoz és egyéb középületekhez kötelező parkolót építeni, hogy minimum mekkorát, arról sem szól semmit. Ja, és az egy autónként számolandó kötelező hely fajtánként változik, 25 és 40 nm között. Aki eztet megszegi, azt a törvény bünteti. (De úgyis jobban megy az üzlet, ha van parkoló, meg parkolásirányító ember is kint.)

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.05. 01:41:54

@virágelvtárs: Ehhez kepest nezd meg a Great Wall Hotel (3rd ring East) mellett van egy elit etkezde a kadereknek Nr.1 vagy valami hasonlo nevu. Mindig a jardat teljesen lefoglalva parkolnak a Benzek, Audik stb. a soforok meg bent tespednek mig a krapek eszi a teknost bent. Soha nem lattam rendort intezkedni, pedig csak a kerekpar utra terve lehet kikerulni az ettermet utban a Chaoyang park fele :D

dukeekud 2011.01.05. 02:14:23

@sanche: "Egy-két év alatt elkezdtek 25-30 évig okés aksikat készíteni? Ha igen, akkor jogos, amit mondasz, mert 20-25 éves aksi az már tényleg teljesértékű autó. De szerintem ilyen nem nagyon van még... Vagy ha van, akkor linket plz, mert tényleg érdekelne."

Konkretan a GWL Power ceg LITHIUM YTTRIUM (LiFeYPO4) akkumlatorarol van szo, ami 8-10 ezer feltoltest is kibir. Ha mindennap feltoltik, akkor is tobb mint 25 ev az elettartama. Ha nem kell minden nap feltolteni, akkor pedig aranyosan tobb is lehet .
gwl-power.tumblr.com/page/1

www.ev-power.eu/index.php?src=blog-column

virágelvtárs 2011.01.05. 04:44:09

@Chaoyang: Haha, mondom, éncsak a kérdésekre reagáltam, nem mondtam, hogy a kínai az mintapolgár, és szépen ott parkolgat, eszik, alszik, biciklizik, fejenpörög, ahol kell, mert nem. De az ilyen parkolóművészek miatt megtanulnak millimétereket átlavírozni.
A rendőr meg nem bünteti meg az audist, ezt mindannyian tudjuk, de ő nem is autólottón kapta a rendszámát, ha már itt tartunk...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.05. 09:41:36

@virágelvtárs:

Köszi. Kíváncsi lennék, hogy lakóházakra is van-e ilyen.

Ha valaki nem tudná: Magyarországon részletesen szabályozva van, melyik épülettípusra mennyi parkolót kell (lakásonként, négyzetméterenként, alkalmazottanként, stb.) építeni. Nagyon sok esetben ez nem valósul meg, az építtettő ilyen-olyan indokokkal kibulizza magának, hogy ne kelljen a parkolót megépítenie.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.05. 12:00:23

@virágelvtárs: Vagy lehet, hogy elszoktak a kornyekrol, mert annak az etteremnek a helyen egy orosz lanyokat futtato, orosz tulajdonu bar volt :) 100 m-re pedig ott van a VIP Passion :) Gyujtok az eves berletre, ami 1 millio yuan :)) Ez csak a tagsagit tartalmazza, meg korlatlan soft drink fogyasztast - hat nem nagyvonaluak? :) A lanyokert kulon masutt kell fizetni :) Talan a legmenobb kupleraj az embassy districtben. A prostik is BMW-vel jarkalnak...

Rendorok persze nem tudnak rola :DD

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.06. 19:28:39

@dukeekud: Szkeptikus vagyok. Ha igaz persze akkor nagyon örülök.
Első blikkre ilyen aksi tettek ebbe is:
www.rtlklub.hu/musorok/automania/videok/22333
Ez mégis csak 2-3ezer töltést bír.

De lehet, hogy ez másik és tényleg én lennék a legboldogabb, ha már lenne olyan aksi, ami 20 évig bírni fogja. Már csak egy dolog van: az ára. Nem tudom, hogy miért kerül már egy kicsi, városi autóhoz kellő aksi is 1-2 millióba. Azért-e mert új a technológia, vagy azért, mert tényleg drága az előállítása.. Ha tényleg drága az előállítás az baj, mert ez azt jelenti, hogy ha csak valami nagyon újat ki nem találnak, akkor egy darabig lejjebb mehet az ára, de annyira nem fog, amennyire kéne, hogy pl kínában sok millió olyan futkoshasson. Nem is tudom, de szerintem jócskán félmillió HUF alatt kéne lennie, hogy elég sokan használják. Márpedig az ilyen nagyvárosokba nagyon kellenének tömegével ezek a villanyverdák.

dukeekud 2011.01.07. 11:08:55

@sanche: Lattam azt filmet, kb 5-6 eves fejlesztes, ezert abban az autoban biztos, hogy a jo oreg lítium-vasfoszfát LiFePO4 akku van, es azok tenyleg 3 ezer feltoltest birnak. Ez viszont mar annak a tovabb fejlesztese Yttriummal. Az Yttrium az, ami haromszorosara novelte az elettartamot.

Hat igen az akkumlatorok dragak, de szerintem ez is pont olyan lesz, mint barmelyik elektronikai termek, ha elkezdik oriasi mennyisegben gyartani, tobb ceg lesz nagyobb konkurencia, akkor par ev alatt csokkenni fog az ara. 10 eve az elso Lcd monitorok, rohejes kepminoseguek voltak, es horror arakon arultak. Most pedig tized annyiba kerulnek, es tokeletes a kepminoseg.

BPO654 2011.01.27. 10:35:34

@dukeekud:
Az nagyszerű, h ha tényleg kibír 10000 feltöltést, csak az a kérdés, h meg lehet-e hajtani velük egy nagyobb járművet, v csak egy Pulit (magyar kisautó)? (Persze, h nem 1-et rakunk bele hanem 25 akksit akkor megy vele a busz is, ezt értem, de folytak-e ilyen tesztek???). Eztért mondom, h a troliüzemet is meghaladta már a kor (nem kell felsővez,stb), a jövő az önjáró elektromos buszé, v a metanolosé. Ez utóbbi a hidrogénes meghaladását jelenti!
Metanolos: DMFA. Nobel díjas magyar (származású) kémikus találta/fejlesztette:
www.origo.hu/tudomany/technika/20050707beszelgetes.html
(A képe alatt video is van.)

BPO654 2011.01.27. 10:37:00

Nálunk meg 1-2 nagyokos előállt azzal, h Budán minden hegyi járatra trolit tenne.................:DD
Az indexen olvastam... .

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.28. 16:29:54

@BPO654:
Az egy dolog, hogy a hagyományos troli óta már elvileg sok országban az önjáró trolik is beváltak, de én nem mondanám, hogy a hagyományost temetni kéne.

Ha igaz az a 7-8 milliárd forint amiben a pályától kezdve az összes troli megvásárlására benne van, akkor ez már önmagában, környezetvédelmi okokból is teljesen jó. Sok egyéb sötétzöld beruházás helyett ez jobb lenne. (Pl ma, kis hazánkban nagy állami támogatást kap a fatüzelésű erőmű, csak azért mert a maffiózó..mármint politikusok keresztülverték, hogy a fa az megújuló energiaforrásnak számít. 21-ik század, faégetésből áram. A másik kedvencem, a jelenleg Magyarországon, önmagában SOHA meg nem térülő, gazdagék játékszere: a napkollektoros tetők támogatása, mely csak addig környezetbarát, amíg használatban van. Sem a gyártása, sem a kidobása nem az. Szóval lenne itt környezetvédelmi pénz, amiket inkább pl a tömegközlekedés környezetbarátabbá tételére kéne tölteni.)

Főleg jó dolog, hogy nagy valószínűség szerint ez még meg is térülne tizenévek múlva.
Speciel a villanymotoros megoldás nem csak a "hegyekbe", de szinte mindenhova jobbak lennének. Kivétel az olyan kicsi buszvonalak, ahol ritkán jár és egy korszerű dízel nem okoz nagy kárt és nem megy annyit, hogy a troli az olcsóbb üzemeltetésével behozza az árát.

Dr. Oláh György amúgy egy jófej ember és én is mindig reménykedek a "szuper akkumulátor" és az "ingyen áram" jellegű dolgokban, de ezek az idők csak-csak nem jönnek el. Tényleg van olajmaffia meg minden, de ha olcsón és normálisan működnének ezek a szuper újító dolgok, akkor azért már el tudtak volna terjedni.

Szóval tényleg tökjó lesz, ha 20 év múlva elkezdenek majd metanolos áramfejlesztős buszok járni, de nem a jövőben kell élni. A mágnesesvasút vs nagysebességű vonatoknál is asszem erről már volt is szó. Szerintem nem dőlhetünk hátra, hogy majd húsz meg száz év múlva mindenhol maglev meg metanolos busz megy és addig kibírjuk akárhogy.. Ez így nem mehet... ilyen hozzáállással 100 év múlva se lesz semmi. Érdemes hosszabb távra dolgozni, de ugyanakkor a most rendelkezésre álló eszközökkel.

Szóval jussunk el oda, hogy legyen nagy trolihálózat és akkor utána hosszabb távon, ha jönne új technológia, akkor lehetne fejleszteni mást. Hogy mié lesz a jövő, nem tudhatjuk, de néhány dízeljárgány trolira való lecserélése azért nem jelenti azt, hogy 15 év múlva ne lehetne önjáró villanybuszokat venni... Nem vagyunk ilyen jó helyzetben :)

Más: Margitsziget. Szerintem már az is felháborító, hogy oda jár busz és mindegy, hogy troli vagy dízel. Bár az, hogy dízel, az még súlyosabbá teszi a dolgot.
Máshol, dolgozó és lakóövezetben nem járnak olyan sűrűn buszok, mint ott...

BPO654 2011.02.01. 11:56:12

@sanche: Épp most van itt teszten a Nabi Sirius, kipróbálható az 5-ös vonalán ezen a héten jövő héten meg a 178-on, bővebb info a bkv honlapján.
Bár a.p-ós (LF) buszokat preferálják, azért meggondolandó lenne külvárosi járatokra eme buszok beszerzése. Ez csak a 2. ajtóig a.p-ós ún. LE Low Entry a.belépésű kocsi, viszont egyszerűbb a kialakítása (hátsó futómű felfügg.). ezért olcsóbb is 46 milla kb. Bivalyerős 290 Le-s Man EEV motor, ami az euro 6-os normákat is teljesíti!! Ebből köv nem kell troli busz helyett! EEV= Kiemelten körny.kímélő.
Bef képessége 104-105 fő.
Külvárosba bőven jó (pl:35,36,117,217,197,198,199,137,237,65,165 29,11,291 stb). Budán a 39-re nem jó mert nem tudna felkanyarodni a Délinél.

BPO654 2011.02.01. 11:58:10

@BPO654: 8 milliárdból 50 milla/db árral számítva (kamerák, üvegvédő fólia stb) 160 db kocsi jönne ki, a gyár max kapacitása 1 db/nap. Egyébként a Nabi BRT európaiasított változata.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.04. 21:26:41

@BPO654:
Hát azzal még én se vitatkoztam soha, hogy a busz vásárláskor olcsóbb, mint bármi más.

De hosszútávon még ezek az olcsó buszok sem olcsóbbak a trolinál, ha egyszer kiépítik a pályát. Aztán ami különbség a troli és a dízel busz közt.. a dízel.
Én nem esek hanyatt az euro6-tól. Elég mocskos ez az egész autóipar és olajmaffia a "szigorú" szabályokkal együtt is. Úgy tudom amúgy, hogy pl kormot ugyanannyit bocsát ki, mint az euro 5. Hiszek a fejlődésben (bár ez nem hit kérdése, elég látni..) de konkrétan a dízel az a technológia, amit lehet így-úgy fejleszteni, nagyon kívánatos és környezetbarát sosem lesz.

Az szerintem vitán felül áll, hogy Budapesten egészségtelen mértékben, szörnyen elburjánzott a buszhálózat a troli, a metró és a villamos hátrányára. Ez nem csak egészségtelenné teszi a levegőt, hanem hosszútávon gazdaságtalanná is teszi az egészet. Troli (hogy félig vagy meddig önjáró az mindegy) kevés helyen nem praktikusabb a jövőre nézve, mint egy busz.

A számolásod arra jó, hogy látjuk, hogy a busz ára a legolcsóbb tényleg és éppen ezért, ha nem lenne ilyen irgalmatlanul nagy a hálózat, akkor elég olcsón le is lehetne cserélni a buszokat. Az összeset. És mégcsak meg se kéne várni, amíg elrohadnak, vagy Frankikarusstein (halott Ikarusokból összerakva :D) )válik belőlük, hanem jó 10-12 éves korukban el lehetne őket adni egész jó áron és lehetne venni újakat. És szerintem valahol ezt az egész busztechnológiát erre találták ki.. Nem húsz, meg harminc évig kínozni őket.. Budapesten úgy csinálnak, mintha a dízel buszok igazából villamosok lennének és 20-30 év meg se kottyanna nekik. Pedig egészen más kategória... A buszok utasként is szerintem érzékelhetően leromlanak már tíz év alatt is, húsz év múlva meg nem kifejezés. Egy villanymotoros jármű esetében a villanymotornak nem esik baja évtizedeken át..ha jön olyan tíz évünk, hogy nem tudunk új trolit venni, akkor nem veszünk, nem történik semmi. Ha buszt nem tudunk venni, akkor vége..ideig-óriág lehet csak egyben tartani őket.

BPO654 2011.02.07. 11:22:36

@sanche:
" És mégcsak meg se kéne várni, amíg elrohadnak, vagy Frankikarusstein...."

A Nabi nem rohad el, legalábbis a Compobus, (kádkarosszériás).
totalcar.hu/tesztek/haszon/2010/09/21/buszt_fembol/
A Nabi Sirius pont aktuális, mától a 178-on van egy hétig.
"Budapesten egészségtelen mértékben, szörnyen elburjánzott a buszhálózat a troli, a metró és a villamos hátrányára. "
A trolibusz magy kétszer annyiba kerül mint a dízelbusz, plussz a hálózatkiépítés.... . A villamosnál a járműár többszörös (öt-hatszoros), és ahhoz még vágányzat is kell. A metrót akkor már ne is említsük, mert ahhoz még alagút is kell és csak elég annyi ugye, h négyesmetró amihez iányzik éppen most még 100Mrd, h az I szakasz kész legyen.... .
" Egy villanymotoros jármű esetében a villanymotornak nem esik baja évtizedeken át..ha jön olyan tíz évünk, hogy nem tudunk új trolit venni, akkor nem veszünk, nem történik semmi."
Ja mindig ezzel jönnek elő, csak előtte be kell fektetni egy sokkal nagyobb összeget, mert drágább a hálózat és a jármű hozzá. Ez olyan mint a dízeles és benzines autó közti különbség, csak akkor jön vissza a dízeles drágább ára, ha sokat használom. Vagy Mercit veszek vagy Suzukit. Nyílván Mercit venne mindenki, csak az drágább... .

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.11. 22:21:28

@BPO654:
@BPO654:
"A Nabi nem rohad el, legalábbis a Compobus, (kádkarosszériás)."

Hát elég pongyolán fogalmaztam. Az elrohadást elsősorban a motorra értettem. A dízelbuszokkal ez a probléma...
Én tényleg csak nagyon messziről, utasként látom a dolgokat és nem vezetek hiteles statisztikákat, hogy hányszor mi robban le. De abból, amit látok-->
41-47 V vonalon járok a legtöbbet, utána pedig a 103-as buszon. Valós adataim nincsenek, de a 103as buszoknál, az "új" Volvók kifejezetten sokszor halnak meg, sokat látok ledögleni. A 47-41 villamosból sokkal kevesebb ilyet látok, pedig sokkal többet utazok rajtuk. Ráadásul ezek nem 4-8 évesek mint a Volvók, hanem 30 plusszosak, mint tudjuk. És a villamosbedöglések 80%ban olyan problémák, hogy nem nyílik-záródik az ajtó.. Igaz ilyennel Volvo buszon még nem találkoztam, csak olyannal, hogy lerobban, vagy el se indul.

"Ja mindig ezzel jönnek elő, csak előtte be kell fektetni egy sokkal nagyobb összeget, mert drágább a hálózat és a jármű hozzá. . Ez olyan mint a dízeles és benzines autó közti különbség, csak akkor jön vissza a dízeles drágább ára, ha sokat használom. "

Teljesen igazad van, ugyanakkor egy nagyvárosnak pont a hosszútávú célokat kell leginkább figyelembe vennie. Hiába kell belefektetni sokkal nagyobb összeget, ha kijön, hogy tíz év múlva megtérül és jobban jártunk. Fogalmam sincs mennyi busz van.. durva saccra szerintem ezer fölött valamivel. Nem mindegy, hogy 2-300 vagy 1200 buszt kell(ENE) venni 8-15 évente.

Hosszabbtávú gazdasági szempontból is szerintem egyértelmű, hogy legkisebb mennyiségben a legolcsóbb-legrövidebb élettartammal rendelkező járművekből kell tartani.
Ráadásul gondolom a buszoknál is az a helyzet, mint az autóknál. Vagyis a régi autó "megbízhatatlanabb" volt, mint az új, de a régit lehetett szerelni legalább, kb olcsó alkatrészekkel. Az új kocsinak viszont ha lejár az ideje, akkor a szerelő is csak rámutat a kukára. Nemhinném, hogy a buszoknál más lenne a helyzet.. Arra meg már most mérget veszek, hogy ezek a Volvok sosem fognak annyi ideig szolgálni, mint az Ikarusok. És ezt is mindenképpen bele kell számolni mikor sok száz buszt akarunk venni(mert muszáj).

És persze igaz, hogy a dízel vs benzines családi autónál is, ahogy írtad, akkor érdemes dízelt venni, akkor jön ki az ára jobban, ha sokat használjuk a kocsit.
De BKV talán nem használja sokat a buszokat? Oké, nem azt mondom, hogy nincs helye a dízelbuszoknak. Valamennyit mindig érdemes tartani, nagyobb megállóközökkel rendelkező, nem hegy(domb)vidéki, ritkább járatokra érdemes lenne nagyon korszerű buszokat venni. És ha nem nagy a buszflotta, akkor egyszerre 7-8 évente el lehetne őket adni, lehetne korszerűbbeket venni a helyükre mindig.

Nekem a kedvenc közlekedési eszközöm a villamos, de végülis régebben leírtad és jogos, hogy mindenhova villamost tenni luxus. Ugyanakkor én a bécsi rendszert nem érzem pazarló és luxusmegoldásnak, ugyanakkor részben a tiszta, környezetbarát tömegközlekedés miatt sokkal élhetőbb város(egyébként élhetőbb szerintem, mint a többi mégnyugatibb, még gazdagabb város). Érdekes nálunk problémának tekintik a sűrű villamoshálózatot, náluk meg vígan megvan...
Szóval igaz, hogy el lehet vitatkozni azon, hogy villamos vagy troli vagy esetleg dízelbusz, de a legnagyobb luxus mikor villamospályát felszámolunk. Eddig szinte minden régen felszámolt pálya fájó hiány a mai napig, egy részüket meg 10 éve milliárdokért tervezik újra megépíteni..
Tényleg a számomra legbosszantóbb példa: HÉV járat Törökbálintra, Budaörsön át +Érdi leágazás. Mostanra már rég mehetne gyorsvillamosként (60-70es sebességgel) Budaörsre, Kamaraerdőtől meg jöhetne normál villamosként.. És mennyi mindent megoldana.. Most meg a töredékét is visszaépíteni százmilliárdokba kerülne. Na ez a luxus.

BPO654 2011.02.14. 12:02:37

@sanche: A volvók gyengék motorilag a teljesítményük és nem bírják a terhelést, (útállapotok,tömöttség).
A 41-47 ICS-k pár éve fel lettek újítva azért bírják. Hidegben ajtózáródási gondok vannak ez tény, a harmónikaajtó zsanérokat többet kéne olajozni, beragadnak, elavultak, felújításkor lehetett volna ezeket cserélni oldalt nyíló lengőajtókra, de erre nem volt keret.
M4 hosszabbítása b.örs felé sztem sem jó, úgyse lesz rá pénz, Bkeszi.-b.örs-Tbálint- Etele viszont megérdemelne vmi jobbat, ami lehetne villamos v Hév a felszínen.

BPO654 2011.02.14. 12:04:00

@BPO654: Ja, kb 1400 db busz van, de csak elméletben... .

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.02.14. 22:13:50

@BPO654:
"M4 hosszabbítása b.örs felé sztem sem jó, úgyse lesz rá pénz, Bkeszi.-b.örs-Tbálint- Etele viszont megérdemelne vmi jobbat, ami lehetne villamos v Hév a felszínen."

Én is úgy gondolom, hogy annál a régi törökbálinti hévnél is jobb lenne, ha mondjuk etelétől-móricztól menne oda hév vagy hasonló...

De ha meglenne az a régi vonal, akkor azért a célnak megfelelne...
Így viszont mindegy. A mi életünkben könnyen lehet, hogy egyikből se lesz semmi. Nincs rá pénz.

Off, az offban: Az egyes járművek üléseit a gyár adja, vagy külön a BKV rendeli?
Én visszasírom a régi szivacs+bőrüléseket. De még a fapadot is néha.. Sokkal higénikusabbnak tűnt, mint ezek a szövetek. Nyilván jobban tisztíthatók is (bár nem vagyok biztos benne, hogy minden járművet takarítanak).

A kemény műanyagnál az a szivacsos bőrös megoldás sokkal kényelmesebb volt.

Szóval a szövet szerintem a legrosszabb megoldás.. A hajléktalanok és az egyéb félállat utazóközönség meg az egyik dolog, a másik, hogy szerintem sok vonalon tényleg nincs takarítás.

BPO654 2011.02.15. 11:50:06

@sanche: A járművek ülései és egyebek a megrendelőtől függnek, a gyártó esetlg ajánl vmit.
A régi műbőr-szivacs ülések akkori rendszerben jók voltak, bár azokat is összefirkálták, aztán a rendsz.váltáskor a kibelezésük volt a divat. Takarítani viszont egyszerű volt, sima slaggal, előtte hypós rongy. A szövet valóban a legrosszabb.
süti beállítások módosítása