PTinfo

PTinfo

A mosógép és a villamos ötvözete

2011. március 11. - mestska

Kicsit kaján örömmel nézem azokat a dizájnereket, akik abban a hitben, hogy megváltják a világot, mindenféle színes és új és látványos dolgokat vezetnek elő, többek között a blog témájához szorosan kapcsolódó járműgyártásban is. Bár más oldalak ilyenkor lelkesek és jövőbe mutatónak nevezik az éppen aktuális színes montázsokat, az sem árt ha az adott terméknek funkciója is van. (pl. ez a szintén barcelonai zsúfoltságjelző tetszett)

A témában a legújabb versenyzőnk a katalán/spanyol Alex Nadal aki az Alstommal együttműködve alkotta meg a Loop nevű villamost. A koncepció lényege, hogy a háromrészes villamosnak csak a középső szekciójában vannak fix székek elhelyezve, az első és hátsó részegységben a a forgalomhoz igazodva bukkanak elő az ülések. Ha kevesebb az utas, akkor van szék is, ha sok az utas, akkor mindenki áll. 

A csúcsidőhöz igazított ülések nem tekinthetőek újdonságnak, a tokiói metróban vannak kocsik, ahol a legforgalmasabb órákban az amúgy lehajtható székek fixen a falhoz vannak rögítve. De találunk lehajtható széket a budapesti autóbuszokban is.

A Nadal-féle villamos - melynek színvilágát a barcelonai hálózatok adták - abban különbözik ezektől, hogy az ülés dizánelemként jelenik meg lényegében, a villamos oldalán látható, elöltöltős mosógépre emlékeztető formák kerete fordul el. Az alapállapotban a villamos tetőszerkezetében elhelyezkedő ülések kisebb forgalomnál kifordulnak és üléssé alakulnak, ahogy azt a tervező honlapján látható videó is mutatja, és ahogy itt is látszik:

Bár a látványtervek hansúlyozzák, hogy az ajtók szélessége 140 centi, és ez meggyorsítja a ki- és beszállást, igazából ez a hagyományos villamosoknál is megoldható.

Bár elsőre nagyon látványos, úgy gondolom, hogy a szerkezet viszonylagos bonyolultsága, valamint a városi forgalom hektikus jellege nem indokolja ilyen újítások bevezetését. Ha kapacitást szeretnénk növelni, egyszerűbb beállítani egy új járművet a vonalra, sűríteni a követést, mint egy ilyen egyedi gépet beszerezni.

Nektek tetszik?

Valamennyi fotó Alex Nadal saját honlapjáról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr632731745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.03.12. 01:42:30

"Nektek tetszik?"

Ha már így megkérdezted: nem. Nem csak azért, mert tök hülyén néz ki, hanem mert szerintem nem lenne túl praktikus (oké, hogy nincs szék, de kapaszkodóból akkor nem kellene több?) A vezető meg majd telepátiával tapogatja le, hogy jönnek-e oldalról, mert csak egyenesen előre lát ki a fülkéből :)

A dizájnfreakek örülhetnek egy kicsit, a cég nyer egy-két dizájndíjat, amit aztán lelkesen beleír a referenciáiba, de hogy ennél több lesz-e?

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.03.12. 05:11:59

"Ha kapacitást szeretnénk növelni, egyszerűbb beállítani egy új járművet a vonalra, sűríteni a követést, mint egy ilyen egyedi gépet beszerezni."

Egy kivételt tudok mondani: a nagykörúti villamost. Itt nem lehet hosszabb szerelvényt járatni, és sűrítésnek sincsen értelme. Más vonalon valóban inkább a sűrítés lehet a megoldás.

Habár egy Combino méretű villamos ára kb 1 mrd forint, tehát ha variálható üléselrendezéssel járműveket lehet megtakarítani, akkor gazdaságossági szempontból indokolt lehet az ülések variálása.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.12. 08:47:48

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Na jó, a Körút az egy nagy állatorvosi ló, ami nem tud se metró, se villamos lenni. :)

jazzcool 2011.03.12. 08:54:24

wow, nekem tecc! nem egy icsé, az biztos:-) ha ebből esetleg valóság lesz, akkor gondolom francia meg spanyol városokban várható a felbukkanása. a mi körútunkon tényleg jó a Combino. bár ha csatolt Nadalok jönnének;-)))

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.03.12. 09:09:25

@Moszkvicsslusszkulllcs: Jónapot névrokon. :)
A nagykörúttal az a gond, hogy oda van "terelve" az forgalom is ami amúgy baromira nem menne oda. Kezdjük a déli oldalról:

1: Dunai átkelő, mivel az 1-es villamos nem, hogy az Etele térig nem, de még Budára sem jut át.

2: BME/ELTE, sőt az 1-es hiánya miatt még az Infopark is. Egy budai rakparti villamossal, meg az 1-es átvezetésével át lehetne helyezni/meg lehetne osztani a forgalmat.

3: Boráros tér: nagyobb kapacitású járművel hordunk rá a kisebb kapacitásúra. További kérdés? :) Megoldások: 5-ös metró, a belvárosi és észak-budai irányban elvinné a forgalmat. A dél-budai irányt egyrészt az 1-es villamossal, másrészt egy új csepeli híddal lehetne kiszolgálni, így aki oda megy annak nem is kéne bejönni a belváros széléig, hogy utána újra kimenjen. (Az M0-on elvileg van a csodás 138-as busz, de ugyanekkora kerülő, viszon időben még több is. :P )

4: Corvin, Blaha. Nagy forgalmú csomópontok, ha a körúti villamossal megy az ember akkor itt tömeg van, ez marad mindenképp.
5: Nyugati tér: Villamost a Bajcsyra. Aki Most Budáról megy a pályaudvarra az mind észak, mind dél felől a nagykörúti villamosokkal megy. A Móricz felől (tehát a déli, hosszabb útvonalról) a 47-es el tudna vinni forgalmat, bár akkor már ott is felmerül, hogy csatolt Ganz, hosszú Combino, vagy valami hasonló kapacitású jármű kéne oda is.

6: Margit híd, budai hídfő: Boráros tér 2, bár annyival jobb, hogy ez a HÉV azért továbbmegy még egy megállót egy metróig, a csepeli meg nem.

7: Mindkét oldali rakparti villamos hiánya/minősége. Budán ugye nincs is, de Pestre is igaz, hogy sokan inkább "körbemennek", mint hogy átszálljanak a 2-es villamosra. Gyakorlatilag csak az megy a rakparti tujával aki a Boráros és a Jászai között utazik. (nyilván aki a Kossuth térre megy az is, de pl a Goldmann térről a Jászaira már inkább a 4/6)

Tehát én még egy ilyen forgalmú villamosnál is hamarabb gondolkoznék el azon, hogy hogyan lehet hálózatszervezéssel kicsit csökkenteni a zsufit, mint hogy ilyen marha design ötletekkel fárasszam az emberiséget. :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.03.12. 12:32:48

dizájn-oldalról tök jó, egy olyan vonalon, ahol pár utas lézeng, még működik is. a lenyíló ülés zónájában ácsorgó utassal mi lesz? addig böködi az ülés, amíg az utas arrébb nem megy? vagy hangos pittyegéssel kér helyet az ülés? :)
amiben előrelép ez a terv, az a fejtér feletti rész kihasználása (ez a mai gépeken holt tér), de a koncepció elsőre nem túl praktikus.

rezgaras 2011.03.12. 18:56:32

Nem tudom, mit szólnék, ha ülök rajta azt egyszer csak kifordul alólam... :-)))

kevlar · http://haerdekel.blog.hu/ 2011.03.12. 23:25:47

Jól néz ki szerintem, szívesen ülnék ilyenen. Bár arra én is kíváncsi lennék, hogy mi van ha éppen ülök a széken, mikor felszáll egy nagyobb tömeg. Biztos van rá valami biztonsági megoldás, de azért vicces belegondolni. :)
De azért mégis csak egyszerűbb (meg olcsóbb) a lenyílós szék koncepció....

alexander77 · http://www.lefolyo.hu 2011.03.13. 10:39:46

újítunk újítunk és újítunk. Mindenféle böszmeségekkel állunk elő évről évre.

BPO654 2011.03.13. 12:30:05

"Nektek tetszik?"
Igen, mert két tök különböző tárgyat ötvöz, de nem mert valahogy mégsem.

BPO654 2011.03.13. 12:42:20

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Ez mind tök igaz, s éveken át kibeszéltük a Veke fórumon. Csakhogy;
2 hét és lehet, h nem lesz fonódó, Dr Lángész miatt!
A felvetett 1-es hosszabbítás sem halad, a 14-47-ről egy büdös szó nincs, az Infopark nem lesz elérve, ha nincs fonódó, és bizony sokan köröznek a Combinón mert kényelemből ugye.
Valóban a nyavalyás és kivénhedt csepeli hévek bemehetnének Kálvinra, az csak 1 megálló lenne, ez lenne a fonódó után a második legfontosabb, de erről sem hallani semmit. Az M5 pedig álom marad, majd 2050-re..., Tarlós is megmondta, h a ködbe vész. M4-hez is hiányzik 100Mrd Ft. Tehát sok mindenről nem hallani, ellenben hallani mindennapos tüzekről a metóvonalakon, meghibásodások hada stb. Ilyen körülmények között meg kéne fontolni ezek megvételét az oroszoktól, mert szegény ember vízzel főz. Technikát adnának bele nyílván: 81-740 v 81-760-as meghajtását bele lehetne tenni sztem, és felújítva megvehetnénk akár M2-re akár M3-ra, de akár a csepeli hév helyett is. So, helye lenne az biztos nálunk... .
Holnap megy Fellegi Moszkvába.. .

www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4549:egy-felemas-sikertortenet&catid=6:sineken&Itemid=9

premium salmon 2011.03.15. 07:44:30

Teccik. Utazni nehéz lehet rajta / vele.
Még jó hogy oldaltöltős :-)

akkor 2011.03.15. 10:05:40

Az ülés átrendezését nyilvánvalóan a végállomáson végeznék, mikor senki nincs a járművön... Miért gondolja mindenki, hogy ez menet közben zajlana, miközben a villamos épp az Üllői út kereszteződésében lévő S-kanyaron halad keresztül? :-)
süti beállítások módosítása