PTinfo

PTinfo

Melyik kocsiba szálljunk?

2010. május 17. - mestska

A tömegközlekedési területen felmerülő dizájnötletek jellemzően használhatatlanok, sugárzik róluk, hogy a készítőiket elsősorban az ötlet, és a látvány ragadta meg, a funkció és a használhatóság pedig valahol elveszett. Volt korábban itt is szó ilyenekről, mint például a stockholmi emeletes villamosok, vagy épp a hg.hu-n most megjelent összefoglaló a jövő "közlekedési eszközeiről".

Egy katalán dizájniroda, a 4-id azonban olyat mutatott most, amiben személy szerint én látok fantáziát. Az ötlet alapja egyszerű: rendszeresen problémát okoz a metró-, és vasútállomásokon, hogy az egyes kocsik terheltsége egyenetlen, míg a vonat elején és közepében állni is nehéz, addig a vonat végében még ülőhelyet is találni. Ez a be-, illetve kijáratok elhelyezkedése miatt alakul így, jellemzően ott szállnak fel a legtöbben, ahol épp beérkeznek az állomásra.

A 4-id szerint (részletesen itt írnak a témáról) azonban ezen lehet valamelyest segíteni, ha előre jelezzük az utasoknak a zsúfoltság mértékét. Egy, a metrón, vonaton, stb. elhelyezett kamerarendszer segítségével az utasok számáról nyert információ megjelenne az állomási infoscreeneken is. Ezeken ma legtöbbször utazási információként legfeljebb a következő szerelvény érkezéséig hátralévő idő jelenik meg, az új információk segítségével azonban az utaseloszlás egyenletesebbé válhatna. 

Adatbiztonsági szempontból látok aggályokat, illetve nem biztos, hogy egy ilyen rendszer képes lenne megszámolni az embereket nemhogy egy tokiói, de egy budapesti zsúfoltság esetén sem, de ha már ilyen tömeg van a kocsiban, akkor úgyis mindegy.... 

Ti mit gondoltok a dologról, lehet jövője, szükség van rá?

A kép a 4-id oldaláról származik. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr52009635

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: website laten maken 2018.02.15. 22:20:31

Bűnügyi sorozatok kliséi - B-oldal

Trackback: Ötletes metrókijelző: melyik kocsi mennyire zsúfolt? 2010.05.18. 13:27:40

Állandó probléma a metróknál, hogy míg az egyik kocsi üres, a másik zsúfolásig telt. Az ilyen gondokat persze csak súlyosbítja, amikor "egyen megállókat" alakítanak ki (mint például a 3-as metró "új", Árpád-hídtól északra fekvő sza...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VitézyDávid 2010.05.17. 13:35:25

Van benne ötlet, épp a spanyoloktól láttam egy másik hasonlóan jó dizájnötletet, találmányt: babakocsit és kerekesszéket szállítani képes mozgólépcsőt (a lépcsőfokok kisebbek, viszont egyszerre több is egy szintben tartható belőlük összefüggő terheltség, pl. nagyobb bőrönd, kerekesszék, stb. esetén).

gulyasattila 2010.05.17. 13:48:17

Az alapötlet nayon tetzik, hiszen éppen a zsúfoltság az egyik legnépszerűbb kifogás a metró ellen.
Ebben a formában viszont ez csak egy pillanatnyi adat, ami megállóról megállóra változik, az emberek pedig jellemzően azért több (sok) megéllót utaznak, és lehet, hogy az utolsó kocsi 2 megállóval később már tömve lesz. Én inkább egy-két érintőképernyőt tennék a középalagútba, vagy ahhoz hasonló térbe, ahol a kíváncsi utasok megadhatják a célállomásukat. Így az útjuk egésze során várható zsúfoltság alapján lehetne nekik kocsit ajánlani, nem sülhetne el akár visszafelé is a dolog.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.17. 14:02:02

tengelyterhelést nem mérnek folyamatosan a szerelvények? mert akkor csak rá kell kötni a kijelzőre...

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.05.17. 15:12:57

Budapesten jellemzően nagyon különböző helyeken vannak a lejáratok a peronoknál, a legzseniálisabb a Deák tér mindkét metrónál, illetve a Batyi és a Ferenc körút extrém elhelyezésű följárói. Elég jól eloszlatják a tömeget.

blacklord 2010.05.17. 15:47:20

@síncsavar: irreális.

@Radio Free Aberrania: nagyon jó ötlet.

@Benbe: ez nekem is így tűnt eddig.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.05.17. 18:58:25

Szerintem ez viszonylag kis hardverberuházással megoldható, mondjuk állomásonként egy, a befutó szerelvény ablakait bambuló kamera + egy kis képfeldolgozó szoftver, szerintem jó kis szakdolgozat/doktori téma lenne.

Milyen adatbiztonsági kockázattal járna ez? Nem hiszem, hogy bármit akár rögzíteni is kellene ebből, vagy csak az összesített adatokat.

Viszont Benbe, nem értek egyet, hogy Budapesten a lejáratok olyan jól elosztanák a tömeget.
Akár fix, előre festett táblákat is ki lehetne lógatni: a Déliben, hogy menj előre, a Blahától az Örs felé hogy menj hátra, a Moszkvás felé hogy az első vagy az utolsó kocsi valamelyikébe, M3-on mindkét végállomáshoz közeledve menj hátra. Ettől lényegesen jobb eredményt az "interaktív" rendszer sem hiszem, hogy elérne.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.05.17. 19:00:53

@Comandante en Jefe: "M3-on mindkét végállomáshoz közeledve menj hátra."
Mindkettő, Újpestet kivéve :), bocs.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.17. 19:30:47

"a készítőiket elsősorban az ötlet, és a látvány ragadta meg, a funkció és a használhatóság pedig valahol elveszett"
Miért, mi a baj, a spirális villamossal? :P

A napi használók úgy is tudják hova kell beszállni.
De a látogatóknak nagy segítség.

nemeza 2010.05.17. 20:14:12

@Comandante en Jefe: KöKi is, hiszen ha vonatra, Volánbuszra kell szállni akkor menj előre, illetve ha több busz is jó, akkor 3 kivételével is menj előre.. Ja, meg a 68, 151-hez is..
--
Szerintem is jó ötlet, és a vasúton is be lehetne vezetni! Nyilván ez info, amit lehet arra használni, hogy deakkoriselsőajtó vagy utolsóval ugyanez, vagy jó lesz középen is..

Combinokon tipikusan középen szinte mindig van hely.

ZBR 2010.05.17. 20:56:26

Infrakapus utasszámláló kell. Nagy pontossággal mér, 90-95% és buszokon már van működőképes rendszer.
Az adatok nem csak zsúfoltság előre/kijelzésre lennének jók, hanem 0-24-es folyamatos utaszámmérésre, amivel olyan optimális menetrendet lehet kialakítani, hogy még.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.05.17. 21:16:06

@ZBR: Mondjuk ez esetben nem segít, hiszen a metróink teljesen átjárhatóak lesznek. Ha jól látom a kijelzőn, a dizájnerek által elképzelt kocsin is végig lehet járni, így leginkább abban segít, hogy érdemes-e nekiindulni, vagy fölösleges a tolakodás.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.18. 01:25:44

"Ez a be-, illetve kijáratok elhelyezkedése miatt alakul így, jellemzően ott szállnak fel a legtöbben, ahol épp beérkeznek az állomásra.":

Szerintem inkább ott alakul ki zsúfoltság, ahol a legtöbb embernek jó a leszálláshoz (lásd Örs vezér tere felé, ill. Köki felé haladó metrók első kocsiját).

Két céggel is beszéltem, akik forgalomszámlálás célú videoképelemző szoftvereket forgalmaznak, és sajnos egyik cég képviselője sem tartja elképzelhetőnek, hogy egy utastérre alacsony szögben rálátó kamera képéből elfogadható pontosságú utasszámbecslés legyen előállítható. De hozzátették, hogy nem próbálták ki, ez csak az ő tippjük. Bárcsak ne lenne igazuk.

von Stirlitz · http://skodabusz.blog.hu 2010.05.18. 07:48:38

A metrókocsiknak hivatalból terhelésfüggő fékberendezése van, így az utasszám, mint információi infrakapu, kamera, meg különösebb hókuszpókusz nélkül mechanikusan rendelkezésre áll.
Most ezt megfelelő módon a járműről az állomásra küldeni nem ördöngősség, illetve magyaroshan a jármű oldalán megjeleníteni sem volna istentől elrugaszkodott ötlet... így a beérkező vonat oldalán olcsón látszana, melyik kocsiban vannak kevesebben-többen... de szerintem ez olyan felseleges játékszer kategória egyelőre, hogy...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.05.18. 11:50:32

@Moszkvicsslusszkulllcs:

"Szerintem inkább ott alakul ki zsúfoltság, ahol a legtöbb embernek jó a leszálláshoz"
Szerintem is.

"utastérre alacsony szögben rálátó kamera képéből elfogadható pontosságú utasszámbecslés legyen előállítható."
Azért itt egyszerűbb a feladat, mert csak néhány -négy- telítettségi fokozatot kell megkülönböztetni.
Én ugyan nem dolgozom forgalomszámláló cégnél, de szerintem ez akár kívülről, az ablakon át is megoldható, legalábbis a célnak megfelelő pontossággal.

spag · http://railzone.nl 2010.05.18. 15:29:56

Szerintem a tágas, egyterű szerelvények is könnyebben tájékoztatják az utast, merre vannak kevesebben, mert látja - továbbá át is tud menni a kocsikon.

A szándékosan különböző kijáratok hatékonyságával is egyetértek (pl. a pesti metrón), de pl. a 4-6-oson marad az eleje és a vége.

Őszintén szólva szerintem ez is belefér a drága érdekesség kategóriájába :) de legalább amíg ezt nézegeti az utas, nem unatkozik, és a szubjektív várakozási idő kisebb...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.18. 22:24:49

@Moszkvicsslusszkulllcs:

"Szerintem inkább ott alakul ki zsúfoltság, ahol a legtöbb embernek jó a leszálláshoz"

ez nem mond ellent annak, hogy a be-, és kijáratok elhelyezkedése miatt alakul így :) (és az egyes állomásokon a bejárathoz közeli kocsikba szoktak jellemzően a legtöbben szállni, de mivel az állomások kijáratai Budapesten eltérnek egymástól, így a tömeg eloszlik.)

Circus 2010.05.27. 00:11:18

Elgondolkodtam azon, mennyire lenne elrugaszkodott ötlet a jelenlegi felépítményű kocsikon, hogy mondjuk két ajtón be, két ajtón meg ki lehetne szállni, az ajtókon behajtani tilos illetve kötelező haladási irány matricákkal, de persze ezt a peronon és a kosikban is kellene/lehetne jelezni... a kocsik belsejében pedig a tömeg áramlana szép lassan a lesállás irányába.

Utópia?
ELMÉLETILEG nem lenne túl drága kivitelezni, szerintem...

Circus 2010.05.27. 00:12:30

c z ,,, (kimaradtak, átok billentyúk)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.27. 09:18:38

@Circus:

ez szerintem egy nehezen kivitelezhető ötlet, hisz egyrész folyamatos mozgára kényszerítené az utasokat, kényelmetlenebbé téve az utazást, a szélső ajtók és a kocsivégek közötti terület megközelíthetősége vagy elhagyhatósága pedig nehéz dolog lenne.
Ráadásként ma az átlagutas szabálykövetési hajlandósága elég alacsony Magyaroszágon. Ha britek lennénk, vagy japánok, az más kérdés lenne, de magyarok vagyunk :)

(egyébként nem olyan rossz az utascsere nálunk, legalábbis abból a szempontból, hogy a beszállók elengedik a kiszállókat. Nálunk (papíron) fejlettebb országokban jópár helyen találkoztam már azzal, hogy ez nem történik meg.

spag · http://railzone.nl 2010.05.27. 14:31:04

@Circus: ez a Peter Witt passenger flow, felszálló és leszálló ajtókkal, úgy száz évvel ezelőtt az amerikai PCC-ken alkalmazták, és pl. az amszterdami Combinokon: felszállni az első és a negyedik ajtón (a kalauznál) lehet, leszállni a többin.
www.flickr.com/photos/arthur-a/3408604955/

Ennek egyik fontos előnye, hogy felszálláskor jegyet kell venni vagy bemutatni -- ez nyilván metrónál nem szempont. Így őszintén szólva metrónál - ahol a peron bejáratok is bárhol lehetnek - kevesebb értelmét látom.

A legfontosabb ami ebben a témában eszembe jut az a széles ajtók. Pl. az új 2009-es London Underground kocsik oldalának vagy 30%-a ajtó.
en.wikipedia.org/wiki/File:London_Underground_2009_Stock.PNG

Circus 2010.05.27. 17:57:18

@mestska:
"kényelmetlenebbé téve az utazást..."
namármost még kényelmetlenebbé, úgy érted? Lökdösődés, egymásnyakábatolongás, tolakodás ki-be...

@spag:
éreztem én, hogy nem én találtam fel a spanyolviaszt, köszönöm az infót :).
Annyiból vitatkoznék, hogy ahol egynél több ajtó van, ott szerintem lenne értelme, metrónál is. Ha egyszerre ürül és töltődik a kocsi, a nagyobb áteresztőképesség gyorsabb ki-be'rakodást' jelenthet. Pár máodpercet nyerhetünk megállónként de a sok kicsi sokra megy...
(lásd még - miért nem egyirányúsították/ják a rakpartokat? című kérdés, de az itt OFF :) )

Mindazonáltal alapjaiban kellene megváltoztatni a közlekedési kultúránkat... vagy ha egyszerűen kék futófényeket tennénk a kocsik plafonjára...

spag · http://railzone.nl 2010.05.28. 18:01:09

@Circus: szerintem az egyirányú ajtó ötlet nem ideológiai kérdés, és nincs is róla véleményem, de egyszerű praktikus feladat, vajon igazad van-e :) nem tudom.

Azért arra is gondolj hogy oké hogy egyszerre ürül meg töltődik de fele akkora keresztmetszeten ürül és töltődik! Továbbá tömegben abszolut további macera nem csak eljutni a kiszálló ajtóig de egyáltalán megtalálni, ha pedig nincs tömeg akkor minek.

Mondok viszont még egy példát ami neked tetszeni fog: néhány brüsszeli metrómegállóban és a Lausanne-i Flon végállomáson a kocsi mindkét oldalán van peron, egyiken ki, másikon beszállás! Talán ez lenne a metróra alkalmas megoldás, és ha jól emlékszem talán Londonban is építettek ilyet.

Ehhez "pusztán" két peront kell építeni (így meglévő vonalra már nem jó), aminek viszont a területe kevesebb, mint a duplája lehet az egy peronnak.

Hogy hogyan biztosítják, hogy az emberek használják? ez is egyszerű, a kiszálló ajtók 1-2 másodperccel előbb nyílnak.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.28. 20:16:09

@spag:

nem is tudom, hol láttam először ezt a két peronos megoldást. Azért Brüsszelben a mozgólépcsőkkel is rásegítenek. A midinél pl. a középső peron végén lévő, pályaudvar felé vezető mozgólépcsők csak felfelé visznek mindkét szintről.

Circus 2010.06.01. 14:44:36

@spag:
"fele akkora keresztmetszeten ürül és töltődik" - no, akkor menj le a metróba vagy menj egy kört valami zsúfolt buszal, és nézdd meg mégegyszer :)

A tömegközlekedésben ott nyomorog minden felszállni vágyó az ajtó előtt, eleve nem tudsz leszállni, ha le is tudsz, akkor, mint a tölcsérben, nyomakodsz elfelé az ajtótól...

Szóval elméletileg talán nem, de _gyakorlatilag_ nagyobb keresztmetszetben zajlik az utascsere szétválasztott le- és felszállásnál :).

Jelenleg MINDEN ajtó blokkolva van a kocsi felől és kintről is, le- és felszálló ajtóknál ez max egyirányból jelentkezne.

Az meg nehogy már akkora agymunka legyen megszokni, hogy mondjuk kocsinként a két szélső ajtón beszállok, a középsőn meg ki, és menet közben sodródok a leszálló ajtókig... De persze, mert nem értek hozzá hivatalosan, idekívánkozik a végére, hogy SZERINTEM. :)

Circus 2010.06.01. 14:51:32

@mestska:
Gondolom forgalomtechnikai okai vannak, de pl. a Stadionoknál miért nem használják ki az összes (belső) vágányt vajon? (azon kívül, hogy minek, persze :) )

@spag:
"a kiszálló ajtók 1-2 másodperccel előbb nyílnak."
Ezt egyperonos esetben is jól működhetne

spag · http://railzone.nl 2010.06.01. 18:24:52

@Circus: aki nem fogja fel, hogy ne álljon az ajtó elé, az nem fog foglalkozni a külön le- és felszálló ajtókkel sem.

A Stadionoknál a 4 vágány a közös peronos HÉV átszállásnak épült, azóta ezt a megoldást a technológia meghaladta, a városvezetés pedig lemaradt ettől. Legendák szerint stadioni rendezvénykor még használják a többi vágányt is, és metrófelújítás során is használták. A Határ úton is van harmadik vágány.

Vaandor 2011.03.21. 13:29:56

Nem lehetne a szerelvények helyett a megállókba, az ajtóhelyek fölé kamerát szerelni? Szerintem nem lehet olyan impásszYbl megszámolni a kifelé és a befelé haladó fejeket - és a feje búbjára talán adatvédelmileg sem olyan hárklis a kedves utas...
Aztán szummázni, és küldeni ki a többi megállóba. (Kb. elhanyagolható hibát jelenthet, ha mondjuk 1-2 elaludt utas/csöves miatt nem 0 fővel áll be az induló állomásra.)

A kocsi oldalán való megjelenítés viszont viccesen hangzik... Ennek legolcsóbb módját szerintem ablaknak hívják!
süti beállítások módosítása