Sagrera állomás egészen tavaly nyárig nem volt több, mint egy, a metróhálózat perifériáján elhelyezkedő átszállóhely, melyet csak az L1 és L5 vonalak érintettek. Az idők azonban változnak és 2010. június 26-tól Barcelona legnagyobb közlekedési beruházásaként (egyben Európa legnagyobb metróépítéseként) az újépítésű L9 és L10 vonalak első szakaszai is megépültek, így a gyorsvasúti viszonylatok száma négyre nőtt a megállóban. (térkép)
Az új megálló (fotó: www.trenscat.cat)
Mindez azonban ismét változott, és február közepén megnyílt a helyi gyorsvasúti hálózat, a Rodalies állomása is, a város egyik legnagyobb átszálló pontját teremtve meg ezzel. Az új megálló a metró La Sagrera elnevezésű megállójától eltérően a La Sagrera - Meridiana nevet viseli. A hosszabb név szükségességérel az utolsó bekezdésben még visszatérek. A Rodalies vonalak közül a 3-as, 4-es, 7-es, valamint a regionális 12-es vonal áll meg az új, Arc de Triomf és Sant Andreu Arenal között kiépült megállóban.
A vonal maga, amin a megálló kiépült, nem újépítésű, már 1862 óta erre közlekednek a vonatok, sőt, 1954-ben a teljes vonalat alagútba helyezték, ekkor épült meg az L1 vonal állomása is.
Elosztócsarnok (fotó: www.trenscat.cat)
Az elővárosi vasút új állomásának február 20.-i megnyitóján Jordi Hereu, Barcelona polgármestere azt mondta, az új állomás szinonímája lesz az intermodalitásnak. (Ahora, la Sagrera será sinónimo de intermodalidad). Elég az alábbi látványtervre ránézni, és érthető lesz, miért is mondta ezt.
Perspektíva (forrás: www.trenscat.cat)
Az új állomás két szinten helyezkedik el. A felsőn egy gyalogos elosztó csarnokot alakítottak, ami biztosítja a kapcsolatot a metrók és a Rodalies között. Az elosztó terem egyúttal a jegyellenőrzésre is szolgál: itt alakították ki a beléptető kapukat is.
Mindenhonnan mindenhová (forrás:www.gencat.cat)
Ezalatt építették ki a Rodalies új 200 méter hosszú és 6,4 méter széles enyhán íves középperonját. Mivel az új alagút szélesebben és mélyebben helyezedik el a korábbiaknál, teljesen űj szerkezetet kellett építeni, a régi elbontásával. Összesen 370 méternyi alagutat építettek ki az új állomás számára, emellett 1300 méternyi új vágányt és felsővezetéket fektettek le.
Beszuszakolták (forrás:www.gencat.cat)
A kétkijáratos új állomás természetesen minden irányból ellátott mozgólépcsővel és lifttel. Rendezték ezen felül a felszíni autós és gyalogos kapcsolatokat is.
A mostani beruházás összköltsége 34,3 millió euró volt, azaz kevesebb, mint 10 milliárd forint. (A teljes állomás kiépítése 87 millió euró volt) Az átadással várható utasszám napi 130 ezerre nő várhatóan az egy évvel ezelőtti 53 ezerről.
Vészkijárat a peron közepén (www.trenscat.cat)
S hogy hogyan tovább? Az elkövetkező években az L4 is megérkezik a csomópontba, tovább bővítve az elérhető metróvonalak számát. 2016-ban pedig megnyílik egy metróállomással odébb (illetve maga a metróállomás is) a Sagrera-TAV nevű megálló, ami a Barcelona alatt átfúrt Madrid-Franciaország nagysebességű vonal második barcelonai megállója lesz.