Miközben az európai villamospiacról szinte eltűnt a Siemens, az USA-ban megállíthatatlannak tűnik Avanto típusával. A témának korábban is szentelt már bejegyzést a PTinfo, most újabb két rendelést húzott be a német gyártó az óceán túlpartján.
Atlantai látványterv (fotó: www.railwaygazette.com)
Az első tender nem valami nagy méretű, mindössze négy járműről szól. Az Atlantába kerülő kocsik a város várhatóan 2013-ban megnyíló új, 4,3 kilométer hosszú vonalán (térkép, látványtervek) fognak futni. A 12 megállós vonal az Amerikában mostanában divatos - innen Európából sokszor értelmetlennek tűnő - belvárosi villamoshurkok egyike. Ebből következően a Siemens is új utakra lép az amúgy 70%-ban alacsonypadlós Avantojával, eddig jobbára ugyanis elővárosi jellegű vonalak kiszolgálásában vett részt.
Persze az atlantai villamos kapcsán úgyis mindenkinek az Atlantában doktorizó Pesti Péter látványterve fog tetszeni:)
Madách tér, végállomás (fotó: Pesti Péter)
Miután mindenki feldolgozta a nagyvárosi UV-t, nézzük, mi volt a Siemens másik rendelése.
A másik rendelés Houstonból származik, amelyet előzményei miatt a hazai villamostenderekhez hasonlóan a jog kaparintott karmaiba. Pár hónappal ezelőtt már szó volt róla: Houston szerződést kellett, hogy bontson a CAF-fal, mert az nem megfelelően teljesítette az állami pénzeket felhasználó projektek esetén előírásnak számító, a hazai gyártást támogató "Buy America" regulát. Bár a CAF anyagilag nem feltétlenül járt rosszul, mindenképp presztizsveszteséget szenvedett, hiszen nem kis tételről, összesen 121 kocsi leszállításáról volt szó.
Houston felbontotta tehát a szerződést a támogató állam kérésének megfelelően, ott állt azonban új kocsik nélkül. A megoldást végül Salt Lake City jelentette számára, akik még 2008-ban összesen opcióval együtt 180 darab kocsit vettek a Siemenstől, a Buy America regulának megfelelő eljárás keretében. Ennek lehívására végül az eredetileg tervezettel szemben nem került sor finanszírozási okok miatt, Utahba csak 77 kocsi érkezett meg. Az opciókból 57-et már korábban továbbpasszoltak San Diegonak, most pedig Houston tartott igényt 19 darab kocsira, melyet végül 83 millió dollárért meg is kapott. Madridhoz hasonlóan Salt Lake City is elpasszolgatja a túlrendelését.
Próbázó Avantók Salt Lake Cityben (fotó: James Belmont)
A kocsikat Salt Lake City eredetileg 3,8 millió dollárért vette darabonként, Houston azonban már 4,36 millióért kapja meg őket. A különbözet oka, hogy Houston számára nem megfelelő a Salt Lake City által rendelt 25 méteres kocsi, az utasforgalom miatt 29 méteres kocsik közlekedtetésére van szükség. A magasabb árért a plusz gyártási költségeket fizeti meg, 2012 végére viszont villamosa lesz.
Hogy hogy sikerült ezt a cserét nyélbeütni mindenféle közbeszerzés, lepapírozás nélkül, azt nem tudom, annyi biztos, hogy arrafelé egész mások lehetnek ezek a szabályok.
A történetnek ezzel azonban még nincs vége, az eredetileg ugyanis a Siemenst legyőző CAF panasszal élt, hogy a villamosok ára így jóval magasabb lett....