PTinfo

PTinfo

Villamos a fizikusoknak

2011. május 31. - mestska

Április 30-án 2,5 kilométerrel nőtt a folyamatosan bővülő genfi villamoshálózat hossza, hisz átadták a 18-as viszonylat CERN-ig, a világ legnagyobb részecskefizikai laboratóriumáig érő szakaszát. A következőkben - a blog első igazi vendégposztjaként - Erő János összefoglalóját olvashatjátok az új vonalszakasz átadásáról, egyenesen Genfből. Jó szórakozást és sok kommentet hozzá, köszönjük János! 

A meghosszabbítás már régen tervbe volt véve, valójában az utolsó szakasza a genfi Cornavin főpályaudvartól nyugat felé, a Servette utcán (ejtsd: szervett –  nem a Genfben máglyára küldött Szervét Mihályról kapta a nevét!) újra kiépített villamosvonalnak.

CERN, végállomás (fotó: Erő János)

Az előző szakasz, ami a genfi repülőtér déli végén elhaladva Meyrin (ejtsd: meren) lakótelepéig halad, 2009 Karácsonya előtt készült el. Akkor egy évre rá ígérték a hosszabbítást, de 2010 Karácsonyára csak a sínek és a felsővezeték egy része volt meg. Először április 1.‑ről beszéltek, mint lehetséges határidőről, aztán ez is kitolódott május 1.‑re.

Az utolsó szakasz az eredeti tervek szerint a meyrini végállomás előtt ágazott volna ki a meglévő vonalból. Ezt a tervet azonban elejtették, és az új villamos egyenesen jön az eddigi irány folytatásában. Ezzel mindenképpen jól jártak az erre közlekedők, hiszen nem kell kerülőt tenni a lakótelepen. Ennek köszönhetően az új villamoson a CERN-nél lévő végállomástól a Cornavin főpályaudvarig 21 perc a menetidő. Amíg villamos nem járt ebbe az irányba, busszal az út 35-40 percig is eltartott. Igaz, a busz tett egy jókora kerülőt a lakótelepen, 7 megállója is volt ezen a szakaszon, ez magyarázza a szokatlanul hosszú menetidőt. Ugyanakkor a CERN-ből indulók nem jártak minden tekintetben jól. A villamos napközben 11,5 percenként jár nap közben, este 9 után pedig csak 20 percenként. A régi, a lakótelepet is bejáró busz dupla ilyen sűrűn járt.

A tavaly és idén átadott vonalszakaszok térképe (forrás: www.ge.ch/)

A hosszabbítás költségei 170 millió svájci frankra (~35 milliárd Ft) rúgtak, de ebből 70 millió esett a régi Meyrin közepén áthúzódó 565m hosszú közúti alagút építésére, ami valójában nem számít bele a villamos építési költségeibe. A költségek felét a svájci szövetségi állam állta az infrastrukturális alap terhére.

A meyrini közúti aluljáró (fotó: Erő János)

A vonalon jelenleg a már ismert genfi Bombardier Be6/8 típusú villamosok járnak, az idén őszre várják az első új Stadler „Tangó” villamosokat, amelyekből még 2010‑ben rendeltek meg 32 darabot, összesen 170 millió frankért. Ebből az adatból egy-egy villamosra horribilis összeg (5,31 millió frank, ~1,1 milliárd Ft) jön ki, de nem ismeretesek a szerződés részletei az, hogy magukon a villamosokon kívül még milyen egyéb szolgáltatásokat tartalmaz.

A megnyitóra még egy Herbrand nosztalgiakocsit is elővettek  (fotó: trams aux fils)

Már szóba került a vonal meghosszabbítása is. A végállomás most, a CERN főbejárata előtt gyakorlatilag a svájci-francia határon van. Kézenfekvő lenne a kiépítése francia földön a legközelebbi városig, St. Genis-ig (ejtsd “szan zseni”). Ezzel valójában inkább a svájciak, mint a franciák járnának jól, hiszen íly módon a munkába járók autóforgalma be sem lépne Svájc területére, emellett a parkolókról is francia területen kellene gondoskodni. A hosszabbítás felbecsült költsége 34,8 millió Euró (9,2 milliárd Ft) lenne, aminek 40%‑át Genf kanton állná. Az összegben benne van egy nagy P+R parkoló építése is. Naponta mintegy 20'000 munkavállaló lépi át „Gex vidéke” és Svájc határát, ennek valamivel több, mint fele Genfben vagy Genf kantonban dolgozó francia és egyéb európai, a többiek Franciaországba kiköltözött svájciak. Már többször szóba került a meglévő határátkelő helyek számának bővítése, de ezt a svájci szövetségi Vámhivatal mindig kategórikusan elutasította.

A két vonal elágazási pontja (fotók: Erő János)

Ennél még nagyobb azok száma, akik a másik oldalról, Savoyából járnak be Genfbe. Az ő számukra tervbe van véve a határig, Moillesullaz-ig járó genfi villamos meghosszabbítása a francia Annemasse‑ig.

A baj csak az, hogy sem Genf kanton, sem francia részről a megye (Ain) vagy a régió (Rhône-Alpes) nem ígért még a projektekhez egy vasat sem. Tehát a tervek egyelőre az álmok kategóriájába tartoznak. Feltételezhetően amúgy sem könnyû a genfi tanácsban egy olyan beruházás finanszírozását keresztülvinni, ami szinte teljes egészében külföldön fekszik. Nem mintha nem lenne ilyenre példa! Épp a közelmúltban fejezték be a TGV által is használt vasúti pálya kiépítését Bourg-en-Bresse és Bellegarde között, ami a Párizs-Genf vasúti kapcsolatot egy jó fél órával lerövidíti – bár a svájciak nagy bánatára sehogy sem sikerült a menetidőt leszorítani 3 óra alá. Ebbe is a költségek 1/3‑ával szállt be a svájci fél. Ez a beruházás persze alapvetően svájci érdekeket szolgált, emellett hosszú távon nyereséget is ígér. Ez utóbbit egy villamosról kevésbé lehet elmondani. A politikai akarat persze sok akadályt legyőzhet...

Az első kocsik a vonalon (fotó: trams aux fils)

A határokon átkelő villamos egyébként nem új gondolat. Már a 2. Vh. előtt is átjárt a genfi villamos Franciaországba, Ferney-Voltaire (ejtsd “ferni volter”) városába és több helyen is át Savoyába. Ezeket a vonalakat a háború alatt persze lezárták, hiszen a környék német megszállás alá került. Utána pedig nem nyitották újra meg. Így aztán újra felmerült ennek a viszonylatnak is az újjáépítése, az ENSZ központjáig járó villamos meghosszabbítása Ferney-Voltaire-ig, de a finanszírozásról még csak nem is beszélnek. (tervezett vonalhálózat) Ennek a vonalnak át kellene jutni a genfi repülőtér alatt, a meglévő négy sávos közúti alagútban lenne rá elegendő hely.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr722941527

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.05.31. 09:53:05

Az azért nem semmi, hogy Genfben tíz éve másfél villamosvonal volt (a Rhone/tó déli partján, cornavini leágazással, három viszonylattal), most meg határtól-határig...

Annak nagyon örülök, hogy a meyrini kerülőt elvetették, így tényleg lenne értelme a francia oldali hosszabbításnak.

(Ja, a címmel szemben persze ezt a villamost valszg. nagyságrenddel több nem-fizikus fogja igénybe venni a cerni végállomásig, mint fizikus :) )

fberci 2011.05.31. 11:50:35

Jó poszt, köszönjük szépen!

@Comandante en Jefe: Én személy szerint rossz döntésnek tartom a Directissimát (így nevezik a kerülő nélküli vonalvezetést), mert míg a kerülő csak max két-három perc pluszt jelentett volna, így az elég népes lakótelep elesik az egyik vonaltól. Ennek következtében itt ritkább a követés, és a fő ág kapacitásszükséglete következtében a CERN-i ág követése is felülről korlátozott. Arról nem is beszélve, hogy így a CERN és Meyrin-Village felől nincs kapcsolat Meyrin központjával, ahol a bevásárlóegységek ill. a polgármesteri hivatal is van (márpedig ez az építkezés alatt is nagy fájdalma volt az ottani lakosoknak).

Egyébként érdemes még megemlíteni, hogy bár jelenleg fonódó villamoshálózat van, fél év múlva - amikor átadják a Bernex-i ágat - gyökeresen át tervezik alakítani a hálózatot. Mindösszesen 3 fő vonal lesz, bár azok az ágak végén néha különböző végállomással fognak rendelkezni (lásd pl. Meyrin és CERN), ugyanis a GPS-es forgalomirányítás ellenére problémáik vannak az egyenletesség tartásával.

A Moillesulaz-i oldalon a villamosnál sokkal fontosabb a CEVA, amely egy vasúti alagút lesz, amely a főpályaudvartól indulva a jelenlegi vágányokon először lemegy délre, majd ott majdnem 180°-os fordulatot tesz, és lemegy mélyvezetésbe hogy visszainduljon kelet felé. Ezután még a svájci oldalon visszatér a meglévő - ám igen rossz állapotú (francia kezelésben lévő) - vasútpályára. Ennek a költsége 1,171 milliárd svájci frank, melyből 508-at áll a Kanton, és 663-at a Szövetségi Állam. Mindeközben épül még egy BRT, ami többek között a CEVA-ra és a villamosra is ráhord majd (ha azok megépülnek), mely utóbbinak még az útvonaláról is vita van.

Ugyanakkor még mindig nem volt szó az összes hosszabbítási irányról, St. Julien felé is tervezik a villamosvonalat (délen, a határ mellett fekvő település), és mint sok minden más, ez sem az álom kategóriába tartozik.

Zárásul még egy érdekesség: a meyrin-i vonal mellett, nem sokkal a most elkészült elágazás előtt, közvetlenül a repülőtér kifutópályája előtt tervezik az új garázs felépítését, mely az első ütemben (2014 körül) még csak buszokat fog fogadni, de a másodikban (~2016) villamosokat is tárol már.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.05.31. 12:26:04

@fberci:
Tény, hogy Meyrin kiszolgálása így rosszabb.
Nem tudom viszont, a kitérőre mennyire reális a 2-3 perc plusz - a busznál inkább 10-et lehetett mondani, ami azért nagyon nem mindegy.
(A Val-Thoiry buszjárat a Ballexiert-ig kb. negyed órát vert a 9-esre.)

fberci 2011.05.31. 12:45:06

@Comandante en Jefe: A villamos más útvonalon megy, mint a busz (sokkal rövidebb, kisebb területet is tár fel), elkülönített pályája van, kevesebb megállója (az alternatív útvonal csak +1 megállót jelentene), és mint a képen is látható, épült egy meglehetősen nagy felüljáró.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.05.31. 15:01:24

Szeretem a villamosos posztokat. Jó lenne egyszer már arról olvasni, hogy a Combinón kívűl milyen új villamosokat vesz Budapest. :(
Amúgy ennek a fehér-kék villamosnak az eleje olyan, mint egy delfin orr. :D

premium salmon 2011.05.31. 16:45:48

@Tomi9046:
Csak a budapesti villamosokat szereted? Debrecen és Miskolc most választ magának közel félszáz tuját. Nem érdekesek? Izgalmas ám.
Ha már a debrecenieket és miskolciakat nem izgatja:-)

NAR 2011.05.31. 19:42:28

Jól látom az utolsó képen, hogy a kerékpárutat a villamosmegállón vezetik keresztül?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.06.01. 13:09:20

@NAR: Az szerintem nem megálló, csak a megnyitóünnepély miatt ácsorognak ott népek.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.06.01. 13:10:05

@premium salmon:
Na majd szóljon valaki, ha Debrecenben és Miskolcon sikerül a választás...:)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.06.01. 13:19:07

@NAR:
Bár alulról a negyedik képet is megnézve lehet, hogy egy járdasziget nélküli megállóról van szó, ahol a (bicikli)útpálya meg van emelve?
Mondjuk se tábla, se megállóra halványan emlékeztető infrastruktúra (esőbeálló, jegyautomata) nyomát se látom.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.06.01. 17:29:41

Forgalmi rend kialakítás tekintetében én magam is több helyen átgondolatlanságokat vélek felfedezni....

fberci 2011.06.02. 00:40:51

Mint a harmadik képen is a távolban látható, a megálló csak később van, természetesen nem vezetnek bicikliutat az emberek közé (az újonnan épült megállók mind rendelkeznek esőbeállóval, peron szélét jelző göröngyös csíkkal stb.).

@Moszkvicsslusszkulllcs: Mire gondolsz?

rezgaras 2011.06.02. 11:09:11

Meyrin kiszolgálása nem lesz lényegesen rosszabb. Egyrészt nappal három villamosból kettô a lakótelepre megy (este minden második). Másrészt az egyenes vonalnak is van megállója a város közepén, amitôl a lakótelep délnyugati házai csak pár méterre vannak. Attól tartok, a bevezetés nem két-három, hanem hat-nyolc perccel nyújtaná meg a menetidôt.
<P>
Az egész hosszabbítást sok tekintetben meggondolatlanul végezték. A CERN-nél lévô ingyenes parkolót a harmadára zsugorították. Kicsit távolabb, az alagút bejáratánál építettek egy parkolót: fizetôs. Így a Franciaországból munkába járók nagy többsége autóval folytatja az útját.

fberci 2011.06.02. 20:55:37

@rezgaras: A teljes Jardin Alpin - Meyrin-Graviere táv elvileg 5 perc, így a 6-8 perc eleve túlzásnak tűnik, de ha levonjuk a Jardin Alpin - Meyrin-Village 2 perces menetidejét, akkor pont 3 percet kapunk, amit elsőre becsültem. A Vaudagne - Meyrin Graviere és a Vaudagne - Meyrin Village táv pedig nagyjából ugyanakkora, így lehet a fenti menetidővel számolni.

A köztes megálló viszont inkább a város szélén van, egyik irányba mellette ipari területek vannak, és csak a másikba van egy-két lakóház, mivel ott van pl. egy elég nagy park is. Ill. ha egyenlő távolságra van a két megálló, akkor az emberek inkább a sűrűbb kiszolgálással és jobb kapcsolatokkal rendelkező megállót választják (bár ez nemsokára változni fog, mindegyik vonal ugyanoda fog menni).

Egyébként este is minden harmadik villamos megy csak a CERN felé. De a lényeg nem ez, Meyrin kiszolgálása tényleg nem lesz jelentősen rosszabb, de lehetne jobb is. Nincs kapcsolat a CERN felé, csak a ritkán járó 57-es busz visz a Meyrin Village felé, illetve a CERN-ből sem elérhető a Forumeyrin mellet például az O járat, ami bár lehet hogy új, de szerintem pont a CERN-esek tudnák jól használni, hiszen közülük a meghatározó rész Franciaországban lakik (mondjuk az tény, hogy az autóval itt a busz nem igazán versenyképes, így talán kár is próbálkozni).

Nem hiszem, hogy aki eddig lerakta az autóját az ezután nem fogja. A belvárosi autós közlekedés olyan méretű szívás, hogy szvsz aki egyszer letette az autót az nem könnyen veszi föl. (Megj.: a budaörsi buszsáv miatt panaszkodók kíváncsi vagyok mit szólnának egy nap Genfhez.) Ennek ellenére a parkoló méretének csökkentésének értelmét én sem látom, nem ártott az ott senkinek, sőt.
süti beállítások módosítása