Debrecenben lebonyolították a hatodik tendert is, amit a másfél évvel ezelőtti negyedikhez hasonlóan ismét a spanyol-baszk CAF nyert, bár a kiírás a korábbiakhoz képest egész más volt. Mindenki emlékszik rá, itt, a PTinfon is megjelent, hogy a korábbi tenderek sorra buktak el a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, miután az egyes szállítók hibát vétettek az ajánlati dokumentációjukban, vagy épp az ellenőrzés nem sikeredett tökéletesre.
Egy korábbi kép a CAF-tól
Debrecen és őt követve Miskolc ezt követően taktikát váltott. A gondolat szerint, ha nincsenek részletesebben benyújtott műszaki dokumentációk, akkor nincs műszaki pontatlanságból eredő KDB döntés sem. És mivel a korábbi villamosbeszerzési próbálkozások jórészt ezen buktak el, így amellett döntöttek, hogy az egyes pályázóknak elég nyilatkozniuk, hogy megfelelnek az elvárt műszaki specifikációnak.
Persze ebből is visszás ügy lehet, hiszen elég a műszaki specifikáció egyetlen kis hiányossága, egyetlen kis repedés a rendszerben, oda a nyertes gyártó - jelen ismeretek szerint a CAF tehát - be fogja tenni oda a lábát. Hiszen egy nem pontosan meghatározott definíción jelentős összegeket spórolhat meg a gyártó úgy, hogy a műszaki specifikációnak is megfelel. Annyi bizonyos, hogy lesz még vita és sok-sok egyeztetés ebben a kérdésben a város és a szállító között.
Hogy a gyártók is számolnak ezzel, azt jól jelzi,hogy rendkívül alacsony árajánlatokat adtak, a nyertesnek kihirdetett CAF mindössze 37,9 millió euróért szállítaná le a szükséges 18 kocsit, azaz a kocsik darabonkénti ára mindössze 580 millió körül alakul, ami meglehetősen jó ár egy ilyen méretű villamosért.
Hogy lesz-e végül győztes, vagy nem lesz, az megint csak a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt fog eldölni, úgy tűnik. Az eredményhirdetés óta ugyanis hárman is panasszal éltek, a Solaris, a Skoda és az AnsaldoBreda is úgy gondolta, hogy van keresnivalója a jogászokkal. Nem csodálkoznék, ha a maradék két induló - az aradi Astra és a svájci Stadler - közül legalább az egyik így gondolkodna még.
A beadott panaszokon nem kell csodálkozni, egyrészt mindhárom cég keresi több-kevesebb sikerrel a helyét a nemzetközi villamospiacon, másrészt a mostani tenderben az Ansaldo a CAF után a második lett, míg a Solaris és a Skoda már az eredményhirdetésig sem jutott el, az Astrával és a Stadlerral együtt már az értékelési folyamat során kizárták őket.
Az iho által már leírtak alapján a Solaris és az Astra nem tudta megfelelően igazolni a referenciáit - nos, az erre vonatkozó kérdés itt, egy korábbi posztban is elhangzott. Vajon honnan hoz a Solaris és az Astra valós referenciát, miközben előbbinek lényegében egy saját futó villamosa van, utóbbi pedig még egy darab, teljes hosszban alacsonypadlós villamost sem gyártott. Persze a tender referenciaként csak 50%-ot követelt a korábban leszállított alacsonypadlós villamosok kapcsán, de még ez is nehezen teljesíthetőnek tűnt. A Solaris a krakkói villamostender beszállítói tevékenységét tudja esetleg felmutatni, míg az Astra bukaresti referenciákat próbált hozni, a jelek szerint egyelőre sikertelenül. Megjegyzem, a legújabb miskolci tenderen mindkét cég indul, azaz a referenciák ott sem fognak stimmelni nagy valószínűség szerint...
A Ganz-Skodát egyes pótalkatrészek ingyenes, ámde tiltott felajánlása miatt zárták ki, míg a Stadler a papírmunka formai részén csúszott el.
Hogy lesz-e nyertes, vagy ismét sikertelen lesz a felhívás, az tehát ismét a KDB döntésén és a jogászok háborúján fog múlni. Én drukkolok.
Nem alátámasztott hírek alapján egyébként, ha a főleg trolijairól és buszairól ismert Solarisnak lenne megfelelő referenciája, akkor megelőzte volna a CAF-ot....