Bár Új-Zélandon egykor tucatnyi közúti vasúti üzem volt, a szigetországból meglehetősen gyorsan eltűntek a villamosok, az utolsót 1964-ben zárták be Wellingtonban. 1980-ban aztán ismét feltűntek a tuják, amikor Aucklandben a helyi közlekedési múzeumhoz kapcsolódva megnyílt egy rövid vonalszakasz, melyen a megmaradt nosztalgiakocsikat közlekedtették, 1996-ban bővítették is a vonalat, de közben újabb fejleményként 1995-ben a déli szigeten, Christchurch-ben is megnyílt egy nosztalgiaüzem, itt már a városközpontban. A februári új-zélandi földrengés komoly károkat okozott a villamosvonalon, így az üzem azóta szünetel, Új-Zéland pedig városi villamosüzem nélkül maradt ismét.
Villamos a földrengés után (fotó: www.3aw.com.au)
És egy normál közlekedés mellett (fotó: kpmarek)
Ezt változtatta meg most Auckland, amikor 2011. augusztus 6-án megnyitotta a Waterfront Heritage Tramway vonalat. A vonalon eredetileg a már említett aucklandi múzeumi kocsik jártak volna, de végül úgy adódott, hogy két melbournei kocsi, egy kéttengelyes X tipus, és egy négytengelyes W2 típus, előbbi 32, utóbbi 52 utas szállítására alkalmas.
A nyolcmillió új-zélandi dollárért (1,4 milliárd ft) épített újabb nosztalgiaüzem az amerikai üzemekhez hasonlóan lényegében egy tömb körüli hurokjárat (térkép), mindössze 1,5 kilométer hosszú. Talán nyugodtan lehetünk szkeptikusak a vonal kapcsán, ami ma raktárakat és parkolókat kerül meg, és aminek kapcsán az üzemeltető sem látott semmilyen előrebecsült utasszámot. A térség átalakulóban van, folyamatosak a fejlesztések, és hosszabbítást is terveznek Britomart, a legforgalmasabb vasútállomás felé. Hogy addig meg mi lesz, kiderül.
Auckland villamosai végnapjaikban (fotó: www.aktnz.co.nz)
És az "új" villamosvonal (fotó: Roger Baillie)
Míg eddig európai szemmel használhatatlan nosztalgiavillamosokban gondolkodtak Új-Zélandon, úgy tűnik, változik a helyzet, és a villamosreneszánsz oda is begyűrűzik. A christchurchi városvezetés a földrengést követően elfogadott egy új városrendezési komcepciót, melynek része egy új LRT vonal kiépítése is. A vonal az egyetemet kötné első ütemben össze a városközponttal, de további vonalakat is terveznek a repülőtér, és más városrészek felé (térkép). Az első ütemben megvalósuló szakasz 406 millió helyi dollárba, azaz mintegy 72 milliárd forintba kerülne, míg a teljes hálózat kiépítését 350 milliárdra teszik. Az első szakasz 2015-ig épülhet meg, ez lehet az ország első modern villamosüzeme.