Bekövetkezett az, amit a Ptinfo blog már jó ideje vár, és többször is jelzett, hogy előbb-utóbb bekövetkezik: a nyugati villamosgyártók tendert nyertek Oroszországban. A nyertes a Bombardier, aki a nyáron megkötött megállapodás alapján az Uralvagonzavoddal közösen fog 120 darab villamost gyártani az orosz fővárosba.
Ilyen kocsik lesznek Moszkvában? Flexity2 Blackpoolból. (fotó: Ian10B)
A villamostender természetesen ott sem tudott megfelelően lebonyolódni, Az eredetileg nyáron kiírt eljárást ketten is megtánadták, az Uszty-Katavi villamosgyár, valamint a Szinara-csoport (ami mögött a Siemens áll) egyaránt úgy gondolta, hogy a pályázat a pár hónappal korábban Moszkvában kiállított Alstom Citadisra lett kiírva. Bár a vizsgálatok azt mutatták, hogy a panaszok megalapozatlanok voltak, az illetékes hatóságok mégis felszólították a várost, hogy írja ki újra a tendert annak hiányosságai miatt.
A korábban Moszkvában kiállított Citadis.(fotó: Дмитрий Касаткин)
A tendert ősszel írták ki újra, meghívva egyúttal számos potenciális ajánlattevőt, így a Bombardier-t, az Alstomot, a Koncart, a PESA-t, a CAF-ot, az Uszty-Katavi gyárat, na és persze a Szinara csoportot.
A sok lehetséges ajánlattevőből végül mindössze ketten tettek ajánlatot, a már említett Bombardier-Uralvagonzavod páros, illetve az Alstom-Transzmasholding konzorcium. Az eredetileg becsült 9-9,2 milliárd rubeles költség helyett a kanadaiak 8,4, míg a franciák 8,505 milliárdért vállalták volna a szállítást. Tudnak tehát a nyugati gyártók olcsón is villamost szállítani, a nyertes ajánlat alapján átszámolva 508 millió forintra jön ki egy orosz Bombardier.
A nyertes Bombardier-nek 2015-ig kell leszállítania a 120 villamost, 70 darabot 2014-ben, 50-et 2015-ben, az első négy tesztkocsinak kész kell lennie 2014 első negyedévében. A határidő és a mennyiség alapján szép kihívás lesz mindez, különösen, hogy az Uralvagonzavod csúcsterméke eddig nem villamos volt, hanem a T-90 jelzésű harckocsi.... (lásd a cég honlapját)
Az új kocsik 25-30 m közötti hosszúságúak kell legyenek, maximum 255 fő befogadóképességgel (ezt vajon hány fő/m2-el számolták?) a járműveknek el kell tudniuk érni a 75 km/h-s sebességet. Az oroszok tehát továbbra sem gondolkodnak hosszabb, nagyobb befogadóképességű járművekben.
(A végére zárójelben: bár a Bombardier volt az első nyugati villamosgyártó, aki teljes hosszban alacsonypadlós villamost szállíthat az országba, az első hely mégsem az övé a külföldi gyártók között, hanem a PESA-é, akik nemrég mutatták be a Kalinyingrádba szállítandó kocsijukat.)