PTinfo

PTinfo

Egy nemzet kocsiszine - a Sydney-i Fort Macquarie depó

2013. november 16. - mestska

Talán nincs még egy olyan villamosremíz a világon, mint a Sydney-i Fort Macquarie depó. Igaz, ma már nem létezik, de Ausztrália egyik kulcsfontosságú pontján volt, kapcsolatot teremtve az ország múltja és jelene között. Maga az ausztrál történelem az ország egyik legillusztrisabb pontján, a Bennelong Pointon keresztül bemutatva. Ott, ahol ma a világhírű operaház áll.  Rendhagyó történelemóra következik 250 évről, némi villamosos kitérővel.

De mielőtt belevágunk, nézzük meg, hol is járunk, hogy mindenki számára tiszta legyen:

sydney_harbour_legifoto.jpg

A légifotó Sydney egy részét ábrázolja, középen látható az öblöt átívelő Sydney Harbour Bridge, jobbra lefelé tőle pedig az Operaház kis fehér foltja tűnik fel a Bennelong Pointon. A híd és az operaház között látható a Sydney Cove öböl, számos dokknak helyt adva. A dokkok előtti rakpart a Circular Quay nevet viseli, tőle délre az üzleti negyed helyezkedik el. Valamennyi helyszín fontos szerepet fog betölteni a lenti történetben. De hogy hoyg jönnek ide a villamosok? Mindjárt kiderül, olvassatok tovább!

1759 - Angliában vízre bocsájtják a Royal Navy új hajóját, a HMS Supply-t.

1787 - Elindul az első, elítélteket szállító flotta (a  First Fleet) Angliából, hogy büntetőtelepet hozzanak létre Ausztráliában, a flotta része volt a HMS Supply is. A flotta hajói 1788 elején érkeztek meg a Botany Bay-be, a mai Sydney területére, végül a Sydney Cove mellett telepednek le.

1788 - A Bennelong Pointot ekkor még Cattle Pointnak hívják, a kis szigetet dagály idején elválasztja a tenger a szárazföldtől. A szigeten ekkor még marhák és lovak vannak, azok, amiket az elítélteket szállító flotta hozott magával Fokvárosból. 

1795 - Az őslakosoktól elrabolt Bennelong, Phillip kormányzó közvetítője az őslakosok felé felépíti a kunyhóját a szigeten, egyben ezzel a mai napig névadójává válva a helynek.

1798 - Felhasználva a HMS Supply ágyúit is, egy kis erődítmény épül a sziget északi végében.

1821 - A sziget végleg félsziget lesz, miután feltöltik a szárazföldtől elválasztó keskeny csatornáját. A csatorna feltöltése mellett a sziget teljes szintjét felemelik, azon egy négyszögletes erőd épül, közepén egy 27 méteres toronnyal. Az erőd névadója Lachlan Macquarie kormányzó lesz.

sydney_fort macquarie.jpg

A Fort Macquarie erőd közvetlenül a bontás előtt (fotó: Wikipedia)

1861 - A folyamatosan növekvő városi mobilitás érdekében a Pitt Streeten megnyílik a város első lóvasútja a kompkikötőknek helyet adó Circular Quay és a vasútállomás között.

sydney_lovasut.jpg

A város első lóvasútja (fotó: dictionaryofsydney.org)

1864 - Isaac Nathan ausztrál zeneszerző a lóvasúti kocsi aláesik leszállás közben és meghal, a déli félteke első halálos közúti vasúti balesetét (bár vannak, akik szerint nem ő volt az első) előidézve.

1866 - Az omnibuszokkal folytatott éles verseny, valamint a két évvel korábbi baleset miatt a Sydney-i lóvasút felfüggeszti működését.

1879 - A korábbi sikertelen városi vasúti kisérlet után ezúttal gőzhajtású járművekkel próbálkoznak, jóval nagyobb sikerrel, a város első számú közlekedési eszköze lesz a városi vasút a folyamatosan terjedő hálózatnak köszönhetően. Bár 1898-ban megkezdődik a vonalak villamossá történő átépítése,a Redbank Wharfhoz közlekedő Parramatta Line egészen 1943-ig gőzvontatású marad.

sydney_gozvillamos.jpg

Gőzvontatású városi vasút Sydney-ben (fotó: National Library of Australia)

1901 - Az egykori Fort Macquarie helyén megépül a Fort Macquarie villamosremíz, kiszolgálva Sydney akkor még folyamatosan terjeszkedő villamoshálózatát. Az új épületet - bár erre a funkciót tekintve az égvilágon semmi szükség nem lett volna -  a korábbi erőd mementójaként alakítják ki, megerősített falakkal és bástyákkal. A kocsiszínben 12 vágányt alakítanak ki a villamosok tárolására. Az épület alaprajzi mérete 43*83 méter, a sarki bástya magassága 26 méter. Lényegében az összes Circular Quay-t, a központi kompállomást elérő vonal innen van kiszolgálva.

sydney_fort_macquariedepot1.jpg

A Fort Macquarie depó dél felől (fotó: Trams down under)

sydney_fort_macquariedepot4.jpg

fotó: www.railpage.org.au

sydney_fort_macquariedepot3.jpg

És az emlékbástya (fotó: Wikipedia)

1927 - A Tahiti gőzös és a Greycliffe nevű helyi komp összeütközik az öbölben, Sydney történelmének legtöbb, 40 áldozattal járó balesetét okozva. A villamosremíz udvara a baleset napján ideiglenes kórházzá alakul.

1932 - Szinte közvetlenül a villamosremíz mellett átadják a Sydney Harbour Bridge-t, az 503 méteres legnagyobb nyílásával ma is nagynak számító hidat.

sydney_harbour_bridge_construction.jpg

A híd építése, hátérben a villamosremíz (fotó: Wikipedia)

1933 - A Sydney - i villamoshálózat eléri a csúcsát, 290 kilométer villamosvonal van a városban. (térképek)

sydney_tram_pittstreet.jpg

Villamos a Pitt Streeten 1939-ben (fotó: Steve)

sydney_circular_quay.jpg

Villamosok a Circular Quay előtt (fotó: Wikipedia)

1955 - 54 év üzem után a villamosremíz októberben becsukja a kapuját, az autók és autóbuszok terjedése miatt a villamosok szerepe folyamatosan csökken a városban. A továbbüzemelő járműveket a Dowling Street-i remízbe viszik át.

sydney_fort_macquariedepot5.jpg

sydney_fort_macquariedepot2.jpg

Képek a remíz utolsó éveiből (fotók: Lindsaybridge, illetve Trams down under)

1957  - A belvárosi villamosvonalak megszűnnek Sydney-ben, köztük a város legelső villamos nyomvonala is a Pitt Street-en

sydney_fort_macquariedepot6.jpg

A villamos nagyságát jól mutatja, hogy II. Erzsébet tiszteletére még külön királyi villamos is volt.(fotó: Walkingalongthetrail)

1958  - A Sydney északi oldalán kialakult villamoshálózat is megszűnik. 

1961 - Becsukják az utolsó villamosvonalat is a városban, az utolsó vonal Le Perouse-ba ment, a vezetője Jerry Valek, egy csehszlovák migráns volt. 

sydney_tram_leperouse.jpg

Az utolsó villamos Sydneyben. (fotó: Trams down under)

1959 - A lerombolt kocsiszín helyén megkezdődik a Sydney-i operaház építése. Az épület terveit a dán Jorn Utzon készítette, egy tervpályázat elnyerését követően.

1973 - 10 év késéssel és az eredeti 7 millió dollár helyett 107 millió dolláros költségért átadják az operaházat,a megnyitást II. Erzsébet végzi. Az építész Utzont nem hívják meg az átadásra, a megnyitón nem is említik a nevét.

1988 - Az operaháztól közvetlenül délre fekvő üzleti negyedben egy új monorail vonalat adnak át, a 3,6 kilométeres vonal kör alakban tárja fel a területet. A vonalra a járműveket a Von Roll Holding szállította. Az új vonal érintette a Pitt Streetet is, Sydney első villamosának utcáját. A vonal átadásakor hosszú viták voltak, hogy az akkor még kevéssé divatos villamost vagy monorailt építsenek, végül az utóbbi, a kisebb kapacitású és drágább eszköz győzedelmeskedett. A TNT Harbourlink 50 évre, 2038-ig nyerte el az üzemeltetés jogát. 

 sydney_monorailmap.jpg

A monorail térképe. Az üzleti negyed déli részén járunk, a híd és az operaház északabbra helyezkedik el. A piros vonal a monorail, a kék az lrt vonalát mutatja.

1997 - Ismét villamos üzemel Sydneyben, miután a világon végigsöprő villamosrenszánsz keretében megnyílik az Inner West Light Rail vonal. Az új vonal nyomvonala felhasználja az egykori kikötői tehervágányok nyomvonalát, sőt az egykori villamoshálózat egyes szakaszainak helyét is. A vonal 2000-es, Lilyfieldi hosszabbítással érte el mai 7,2 kilométeres hosszát. 2014-ben újabb hosszabbítást adnak át. A vonalat az AdTranz Variotramjai szolgálják ki.

sydney_light_rail_variotram.jpg

Variotram Sydney-ben (fotó: hkgot.tripod.com)

1999 -  Utzonnal megállapodnak az ausztrálok, az épület felújítási, átalakítási munkáiban közreműködik a dán építész, az első átalakított belső tér az Utzon-terem nevet kapja.

2012  - a hat új, valamint négy bérelt villamos beszerzésére kiírt villamos jármű tendert a CAF nyerte, a bérelt járművek a spanyol villamosépítések egyik szomorú helyszínéről, a mindössze öt éve élt, 2011-ben becsukott Vélez-Málagai üzemből érkeznek, az első járművet a CAF 2013-ban leszállította. Az új járművek a debreceni villamoshoz hasonlóan Urbos3-asok lesznek. 

2013 - A körjáratban közlekedő monorail nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az egyre drágább jegyárak mellett egyre kevesebben használták, így 2013 júniusában az utolsó vonat is elment. A bezáráskor 10 dollár volt egy napijegy. Ugyanekkor a helyi  városi vasúthálózaton mindössze 4 dollárért lehetett hasonló bérletet venni. A különbség annyi volt, hogy a monorail csak az üzleti negyedben körözött.

sydney_monorail3.jpg

A monorail a kikötő felett (fotó: bobandnellasworld.com)

2013 - Újabb hat CAF-villamost rendelt Sydney, egyben bejelentették, hogy 2015-től eladják az 1996-ban beszerzett AdTranz kocsikat. Ezzel egy újabb villamosgeneráció fog a várostól búcsúzni. A már említett villamosvonal hosszabbításon kívül további vonalakat tervez a város, várhatóan a Circular Quayt is újra elérik a villamosok.

sydney_operahaz.jpg

A Bennelong Point napjainkban (fotó: wikipedia)

2013 - Az egykori, csak egy őslakosnak otthont adó sziget helyén sok változás, többek között ötven évnyi kocsiszíni üzem után felépült Sydney-i operaházat most évente 7,4 millió turista keresi fel, ami alapján az egyik leglátogatottabb hely a világon. 

 Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr25514705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása