Lehet, hogy vannak, akik még meglepődnek rajta, de Dubai az elmúlt öt évben sokat tett azért, hogy a tömegközlekedéséről is ismert legyen. A 2009-ben megnyílt látványos metróról mindenki hallott már, ahogy a légkondicionált buszmegállókról is. Az egyik nagy mesterséges tengeri "zátony", a Palm Jumeira saját monorail összeköttetést kapott (lásd a blog korábbi összefoglalóját - Monorail a tenger felett) a szárazfölddel és akkor az abrákat, a klasszikus átkelőhajókat még nem is említettük.
A vonal térképe és a jármű elrendezése (forrás: gulfnews.com)
2014-től új eleme lesz a dubai tömegközlekedésnek, a város saját villamosvonalat is kap. Az Al-Sufouh Tramway névre hallgató vonal az Al-Sufouh, tengerparttal párhuzamos út mentén halad, összekötve a Dubai Marina területét (ahol a vonal egy kört ír le) a Palm Jumeira szárazföld felőli végével, valamint a későbbiekben a Mall of Emiratessel.
Az első ütem 8,5 kilométer hosszú lesz, melyet egy 2,5 kilométeres üzemi kapcsolat köt be a Mall of Emirates közelében fekvő depóhoz. Utóbbi később a második ütem kiépülésekor forgalmi szerepet is betölt, de így is pazarlásnak tűnik innen messziről, hogy a járműveknek ilyen nagy az utasok nélküli futása. A vonal egyébként a világon elsőként teljesen felsővezeték-mentes lesz, a kocsik az Alstom APS technológiájának köszönhetően egy harmadik sínről fogják kapni az áramot.
A kocsi belseje (fotó: www.railwaygazette.com)
A vonalra az Alstomtól rendeltek 11 darab 44 méter hosszú Citadis villamost. A kocsik a mostanában megszokott, elsősorban a kerek formákat előnyben részesítő járműdizájn divattal ellentétben meglehetősen szögletes, robosztus. Nekem elsőre a csiszolt gyémánt jutott eszembe róla és úgy tűnik, jól tippeltem, a homlokfal ugyanis a dubaji nemesfém-kereskedelemre utalna. A kocsi belül is egyedi lesz az európai villamosokhoz képest, azon ugyanis három osztály lesz, Gold, Silver és egy külön rész a nőknek és a gyerekeknek.
A csiszolt gyémánt homlokfal (fotók: Flickr/Alstom, illetve www.railwaygazette.com)
Az első kocsik pár napja érkeztek meg a dubaji kikötőbe, a 7 járművet még november 21-én hajózták be Franciaországban (sajnos nem olyan látványosan, mint az történt az Ausztráliába menő villamosok esetén), a tesztek hamarosan elindulnak a depón belül.
Még Franciaországban behajózás előtt (fotó: www.railwaygazette.com)
A vonalra a 2014-es átadás után 27 ezer utast várnak naponta, ennél több nagyobb forgalmú villamosvonal van Budapesten is.
Nektek tetszik a dubaji villamos szögletessége, tényleg hasonlít egy gyémántra?
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.