Első ránézésre egy busz és egy utcaseprő autónak a keverékének látszik, pedig ami a képen van, az az új montreáli metrókocsi. Hogy akkor miért vannak mégis gumikerekei? Mert a montreali metróhálózat - párizsi mintára - így épült ki. Az első gumikerekű metróvonal a párizsi 11-es volt, az ötvenes évek közepén alakították át a vonalat a hagyományos acélkerekesről, elsősorban a vonalon található nagyobb emelkedők miatt. (a 11-es metróvonal Párizsban eredetileg a Belleville fogaskerekű villamost váltotta ki) A gumikerekű metróknál azóta is ezt tartják az egyik előnyének: jobban bírja az emelkedőket a hagyományos metróknál, de megszokták még említeni a rövidebb féktávot vagy épp a simább futást is.
Kissé ortopéd, de ez egy metrókocsi (fotó: www.vialibre-ffe.com)
A képen látható kocsit az Alstom és a Bombardier közösen és első példánya annak a 468 darabnak, ami 2018-ig fog Montreálba érkezni, leváltva az amerikai kontinens legöregebb metrószerelvényeinek egy részét. Az utolsó kocsik 2018-ban érkeznek meg, kilenckocsis szerelvényekbe rendezve. Az oldalsó kis "kerekek" sem szegélytisztításra szolgálnak, a jármű ezek segítségével van megvezetve és a pályán tartva.
Nem egyszerű a pálya felépítése sem (fotó: Wikipedia)
Érdekes megnézni, hogy a Bombardier egyebek mellett miket emel ki az új vonatok érkezése kapcsán, jól látszik, hogy ma a műszaki részletek mellett legalább ilyen fontosak az ergonómiai elemek:
- nagyobb ablakok és indirekt világítás
- átjárhatóak a szerelvények
- 27%-al szélesebbek az ajtók a könnyebb utasáramlás érdekében
Az első teljes vonat, a vezetőfülkében a montreáli polgármesterrel és a quebeci miniszterelnökkel (fotó: www.bombardier.com)
A vonatok szavazás alapján az AZUR márkanére hallgatnak.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.