PTinfo

PTinfo

A világ első kerékpáros sztrádája

2013. december 29. - mestska

Ha valakitől ma megkérdezik, hogy mi jut eszébe Los Angeles közlekedésről, akkor valószínűleg az autók jutnak eszébe, sok-sok autó, sok-sok autópályával és autópálya csomópontokkal a városon belül. Valami ilyesmire gondolok:

los_angeles_dugo.jpg

Autó autó hátán, ez ma Los Angeles (fotó: www.scpr.org)

Ezt egyébként a számok is alátámasztják. 2009-ben Los Angelesben az utazások 79%-a történt autóval, mindössze 11% tömegközlekedéssel, a kerékpáros és gyalogos számok pedig más nagyvárosokhoz képest is kritikusan alacsonyak. A város méretéhez képest iszonyú kevesen, mindössze 16 ezren használják munkába járáshoz a bringájukat.Nem volt azonban ez mindig így.

Az előző századfordulón még az akkori lakosság 6%-a használta a bringát a munkába járáshoz a félmilliós városban. Ráadásul a kerékpározás folyamatos növekedését várták.  1901-ben a Good Roads Magazine-ban arról számolt be T. D. Denham, hogy Kalifornia igazi kerékpáros paradicsom lehet, köszönhetően a kellemes időjárásnak és az idillikus környezetnek.

Southern California-with her delightful climate and beautiful country, verdant and radiant with wild flowers in the midst of winter-should be a cyclist's paradise.

los_angeles_cycleway4.jpg

Egész pofás ez a bringaút (fotó: motherboard.vice.com)

Mindezt annak kapcsán írta (a teljes cikk itt elolvasható), hogy 1900-ben megnyílt a Pasadénát Los Angelessel összekötő kerékpáros sztráda első eleme, California Cycleway néven. A lábakra emelt, első ütemben két kilométer hosszban megépült útszakasz a folyamatosan növekvő számú kerékpáros igényt próbálta kielégíteni, még Denham is 100 ezer kerékpárost és 10 ezer motorbiciklist jósolt előre - akkor még senki nem számolt az autók robbanásszerű fejlődésével.

los_angeles_cycleway2.jpg

És jó hosszú is! (fotó: thecityfix.com)

Az utat Horace Dobbins pasadenai üzletember, egyben pasadenai polgármester finanszírozta, miután megszerezte a korábbi kaliforniai kormányzó támogatását is. Volt mit finanszírozni: Denham cikke szerint 1,25 millió láb, azaz 381 kilométer, sötétzöldre festett oregoni fenyőt használtak fel a kerékpárosoknál jóval nagyobb terhet elbíró úthoz.

los_angeles_cycleway3.jpg

A finanszírozó polgármester inkább autóval használta az utat (fotó: motherboard.vice.com)

A megépült út a mai autópályák elődje volt, a használatáért, a kiemelten jó útért fizetni kellett, egyirányba 10 cent, oda-vissza 15 cent volt a használat ára. Ez az inflációt is tekintve mai áron 2,8, illetve 4,2 dollár lenne.

los_angeles_cycleway1.jpg

Impozáns (fotó: motherboard.vice.com)

A befektetők a biciklik megnövekedő számát nézve egyértelműen profitot szerettek volna elérni és szerették volna megépíteni a két város közötti teljes 10 kilométeres útszakaszt, ehhez az útba eső földterületeket meg is vásárolták. Ebből azonban végül nem lett semmi, a kerékpáros sztráda hosszabbítása nem valósult meg, a megépült szakasz nem termelt profitot, ebben az autóforgalom növekedése mellett szerepe volt a Pacific Electric 1902-ben megnyíló Los Angeles - Pasadena villamosvonalnak is.

los_angeles_cycleway_map.jpg

Erre haladt a vonal (forrás: motherboard.vice.com)

Az utat pár évvel az átadás után el is bontották, a felhasznált anyagot eladták fűrészmalmoknak. Ironikus, de a kerékpárosoknak kisajátított területet végül egész Kalifornia első autópályája, az Arroyo Seco Parkway számára használták fel.

Összegezve: a kerékpárutat kinyírták a a villamosok és az autók, hogy aztán 1951-ben a villamost is lenyeljék az autósok.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr725716431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2013.12.30. 10:47:10

Nem volt könnyű erre akárhol rá- vagy erről lekanyarodni.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.12.30. 11:09:44

Wow! Egyebkent Kaliforniaban ma is van olyan varos, ami kerekparos-paradicsom, de nem LA...

mestska · http://cities.blog.hu 2013.12.30. 12:06:16

@Alick: nem is volt cél, úgy tűnik, a két város között akartak kapcsolatot adni. (valahol volt egy pihenő az út mellett egyébként)
süti beállítások módosítása