Optimális esetben egy város fejlődésével párhuzamosan annak közlekedési hálózata is fejlődik, a nagyvárosok esetén pedig folyamatosan bővül a város közlekedési gerincvonalait biztosító metróhálózat. A világ legtöbb városában, eltérő intenzitással ez tapasztalható. Vannak azonban városok, ahol azonban a metróhálózat továbbépítése, gyakran már egy vonal után megakadt, a városban nem épült több metró. Nézzük meg, melyik városok azok, ahol a legrégebben fejlesztették a korábban kiépült vonalakat!
5. Stockholm - 1994
Stockholm az első metróvonalát 1950-ben építette, azóta pedig tudatos fejlesztésekkel folyamatosan bővült a hálózat, mára 100 állomás és 105 kilométeres hálózat van. A hálózat jellemzője az elágazó vonalak, összesen 7 viszonylat közlekedik, melyek közül 5 két megálló erejéig fonódik a belvárosban! A hálózat folyamatos bővülését mutatja, hogy 1950 és 1980 között legfeljebb 4 év telt el két vonalszakasz átadása között. Mára Stockholm az egyik legjobb tömegközlekedési hálózattal rendelkezik a világon, a metró pedig 1994-ben elérte a mai kiterjedését. További hosszabbítások tervben vannak, így Stockholm várhatóan a 2020-as években lekerül erről a listáról.
A legszebb metróállomások is Stockholmban vannak (fotó: www.theculturemap.com)
4. Phenjan - 1987
Phenjanban immár 30 éve nem építették tovább a metróhálózatot, vélhetően ezt Észak-Korea gazdasági helyzete kevésbé engedi. Az első metróvonalat az észak-koreai fővárosban 1973-ban adták át az első vonalat. A hálózat a szovjet hálózatok mintájára épült, nagy állomásközök, mélyen fekvő, viszonylag díszes állomások jellemzik. Az 1973-as első átadás után folyamatosan bővült a hálózat, 1975-ben megnyílt a második vonal, majd 1978-ban és 87-ben is újabb szakaszokat adtak át. Az utolsó átadás egyben a két leglátványosabb állomást is magával hozta, összesen 16 megállósra bővítve a rendszert. Azóta nem tudni újabb phenjani metróépítésekről, a vonalak csak az állítólagos új észak-koreai metrószerelvény miatt kerültek be 2015-ben a hírekbe.
Csilivili (fotó: dprk360.com)
Érdemes megjegyezni, hogy Szöulban Phenjanhoz képest csak egy évvel később, 1974-ben adták át az első vonalat, azóta kilencvonalasra és a világ egyik legnagyobb hálózatára bővült a rendszert.
3. Philadelphia - 1973
Philadelphia a világ egyik legrégebben épült metróhálózatot tudhatja a magáénak, az első vonal mindössze 11 évvel, 1907-ben épült a mi kisföldalattink után. A vonal fontos szerepe volt, hogy a városból el lehessen érni a keleti oldalon fekvő Delaware folyó számos kompját. 1922 után már a város északi részeit is el lehetett érni. 1926-ban adták át a Delaware folyón az átkelést megkönnyítő hidat, ami három évig a világ legnagyobb függőhídja volt a maga 533 méteres nyílásközével. A híd átadása gyorsan a kompok eltűnését okozta, ami pedig a kompokat kiszolgáló vonalszakasz forgalmának csökkenéséhez vezetett, így az önálló vonalszakasz 1939-ben megszűnt.
Klasszikus amerikai (fotó: cnn.com)
Philadelphiában 1928-ban adták át a második vonal első szakaszát, 1936-ban pedig megnyílt az új hídon átközlekedő PATCO-vonal is. A II. világháború után már a hálózat lassabban fejlődött tovább, új déli vonalszakasz épült a Broad street Line-on (a második vonalon) és a PATCO-vonal is keletre bővült. A hálózat legutolsó bővítése 1973-ban, 44 éve történt.
2. Cleveland - 1968
Cleveland egyetlen metróvonalát 1955-ben adták át, majd folyamatos bővítésekkel, 1968-ban a reptér elérésekor érte el mai hosszát. Cleveland volt az első város Észak-Amerikában, ahol kötöttpályával szolgálták ki a repülőteret. Az Erie-tó partjával nagyjából párhuzamosan futó vonalnak több érdekessége is van. A belváros alatt futó alagútban közösen halad a város villamosaival, utóbbiaknak alacsony, a metrónak magasperonja van a közös megállókban. A metró 1820 méteres átlagos állomásköze pedig az egyik legnagyobb a világon.
Cleveland valószínűleg nem épít több metróvonalat, a város népessége folyamatosan csökken. Míg a metró építésének kezdetén 900 ezer felett volt a lakosszám, addig ma a városban kevesebb, mint 400 ezren élnek.
Ipari környezet (fotó: David Kanzeg)
Cleveland a magyarok számára is érdekes hely, egyes statisztikák szerint egy időben Budapest után Cleveland volt a második legnagyobb magyar város. A városban és az agglomerációban ma mintegy 130 ezer magyar származású él.
1. Glasgow - 1896
Azt mindenki tudja, hogy Londonban épült a világ első metrója, Budapesten pedig a második. De vajon hol épült a harmadik? Glasgowban, alig hét hónappal a budapesti után. A vonal egy kört ír le Glasgow alatt, a szerelvények eredetileg kábelvontatással, majd 1935-ben villamosították. A földalattit megépítése óta nem bővítették, a mai napig, immár 121 éve ugyanazon az útvonalon fut, mint amikor megépítették. Bár tervek voltak a fejlesztésekre, ezek végül nem valósultak meg. A vonal a legkisebb átmérőjű alagútban közlekedik, az alagút átmérője mindössze 3,35 méter, ebbe kell elférnie a vágánynak, a szerelvényeknek és persze az utasoknak is, érdekes kialakításokat eredményezve:
Amikor nagyobb vagy, mint a metró.(fotó: trains-today.blogspot.com)
Érdekes egyébként, hogy 2014-ig, a 4-es metró átadásáig Budapest is "előkelő" helyet foglalt el ezen a listán, hiszen 2014 előtt utoljára 1990-ben volt metróátadás a városban.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.