A poszt első fele (Mi történt 2008-ban? - Metrók) ide kattintva érhető el.
Villamosok terén már egy fokkal jobb a helyzet idehaza, mint a metrók világában, legalábbis jobban megközelítjük a külhonban továbbra is óriási lendülettel folytatódó villamos-boomot. A legörömtelibb hír decemberben született meg, Debrecen megkapta az eu beleegyezését, és anyagi támogatását a kettes villamos megépítésére, és új járművek beszerzésére, mint azt korábban itt is szerepelt. A többi EU támogatásra váró projektünk egyelőre nem részesült ebben a szerencsében, Szeged azonban ettől függetlenül kiírta villamostenderét, mellette pedig felújította, és átépítette az Anna-kúti csomópontot.
Budapesten az év közepe a paraméterkönyv körüli számháborúról szólt,a folyamatosan szelidülő anyagból végül valami használható sült ki, az első változatokat szakmailag leginkább barbárkodásnak lehetett nevezni. Decemberben átadták a megújult Szabadság-hídon is a villamospályát, újraindult a Kiskörúton is a villamosközlekedés. A Móricz Zsigmond körtéren átadott Fehérvári és Villányi úti összekötés új lehetőségeket teremt a budai fonódó villamoshálózat kialakításában, sajnos egyelőre a lámpaprogram átállításának hiányában az új vágányok csak betonkerítés-támasznak alkalmasak.
Külföldön szintén érdemes megemlíteni ismét külön közép-európai szomszédainkat, Prága 250-t rendelt a Skoda ForCity elnevezésű, új teljesen alacsonypadlós járművéből, Varsóban egy 186, szintén alacsonypadlós villamosra leadott rendelésnek a tendere van függőben, Nagyváradon pedig ULF-ek jelentek meg. Varsó ezenfelül elnyerte az UITP legjobb modernizációjáért járó díját is. És hogy mi történt máshol? Bár a vonalhosszabbítások száma magas volt, és több új üzemet is megnyitottak (Vitoria, Phoenix, Cagliari),az év a korábbiakhoz képest mégis átmenetinek tűnik. A tavalyi év nem új üzemek átadásáról, sokkal inkább az előkészítésről szólt, melynek gyümölcsét az elkövetkező 2-3 évben lehet leszedni. Új üzemek nyílnak Észak-Afrikában, a Bordeauxban megismert APS techonlógiával ellátott vonal nyilik Dubaiban, Firenze belvárosa ismét villamost lát, s átadásra kerülnek azok a vonalak, melyeket eredetileg az idei évre terveztek, mint pl. Bergamo, és Jeruzsálem.
A 2008-as év átmenet volt más szempontból is, három kelet-európai, a mai igényeket követni nem tudó villamosüzem lehellte ki lelkét, Ivanovo Oroszországban, az egykor a luganszki hálózattal összekötött ukrajnai Kamjany Brid, és a romániai Constanta. Utóbbi nem sokat élt: 1984-ben, a romániai nagy villamosépítési láz első elemeként adták át.Félő, hogy ez a tendencia tovább fog folytatódni, s ha nem is feltétlenül kerülnek egész üzemek bezárásra, a pályaállapotok, a megváltozott forgalmi igények sok-sok villamosvonal halálát fogják még okozni a volt Szovjetunió területén.
Visszatérve hazai vizekre, még egy fontos dolgot mindenképp meg kell említeni, hisz az év egyik legfontosabb döntése volt. Második legnagyobb városunkban ugyanis az eddigi Hajdú Volánnal szemben a villamosokat és trolikat üzemeltető DKV nyerte el a helyi autóbuszhálózat üzemeltetését. Mindez, a kiírásoknak megfelelően egy teljesen új buszparkot fog jelenteni jövő nyártól a debrecenieknek, 100 szóló Alfabusz, és 40 csuklós Volvo fogja az utasokat szállítani. 2009 nyarától tehát újabb nagyvárosunk fogja a Volán segítsége nélkül lebonyolítani helyi buszos forgalmát.
2008 kishazánkban - nem túlzás talán kijelenteni - Debrecen éve volt a tömegközlekedés színpadán. S hogy kié lesz 2009? Meglátjuk.
(az első kép a Skoda15T ünnepélyes átadásán, a második egy bergamoi teszten, a harmadik Ivanovoban készült)