PTinfo

PTinfo

Andalúzia - villamosnagyhatalom?

2009. március 25. - mestska

Andalúzia Spanyolország legnépesebb tartománya, tucatnyi, 100.000-nél népesebb várossal. Ugyanakkor a GDP mutatók alapján egy főre vetítve Extremadura után a második legszegényebbnek számít az országban. E kettősségnek köszönhetően Andalúzia lényegében kimaradt az elmúlt évtized spanyol villamosfejlesztéseinek első üteméből, az elkövetkező években azonban várhatóan sok cikk fog szólni az ottani villamosfejlesztésekről.

Az egyetlen kivétel a tartományban talán Velez-Malaga, ahol 2003 és 2005 között épült ki a 67.000-s várost a tengerparti Torre del Marral összekötő, lényegében szuburbán villamosvonal. Ez meglátszik a forgalmon is: a 4,7 km hosszú vonalat napi 3000-n használják, a követési idő 20 perc.

Az új villamosvonalak sorát Sevilla nyitotta meg: a Metrocentro névre hallgató belvárosi vonal a világ legrövidebb villamoshálózatának kétes dicsőségével rendelkezik jelenleg, a vonal hossza ugyanis mindössze 1,35 kilométer... A vonalat természetesen tovább fogják fejleszteni, a második ütem építése tavaly kezdődöttel, ez újabb 600 méter bővülést jelent majd. 

A meglévő két villamos tehát nem tűnik valami nagy sikernek, vagy kulcsfontosságú közlekedési projektnek, de talán ez változni fog, mindkét vonal további hosszabbítása tervezett. 

Ezek mellett azonban úgy tűnik, valódi városformáló villamosvonalak is létesülnek Andalúziában hamarosan:

Sevillában a már említett vonalon kívül folyamatban van egy másik villamosvonal építése is. Az új, 2012-ben átadandó vonal hossza 12 kilométer lesz, és a 68.000 lakosú Alcalá de Guadaírat kapcsolja majd össze Sevillával. A vonalon 12 állomás lesz, melyet 5 db, 33 méter hosszú szerelvény fog kiszolgálni. Ez utóbbiakat természetesen a CAF gyártja majd, hasonlóan a meglévő vonalak járműparkjához. 

Bár további villamosvonalak kiépítése is előkészítés alatt áll, Spanyolország negyedik legnagyobb városaként Sevilla ennyivel természetesen nem elégszik meg, a városban március 28-án adják át az első metróvonalat, ami azonban sokkal inkább tűnik egy jólszituált villamosnak, alagutakkal, mint valódi metrónak. Ezt támasztják alá a jármű méretei is: 31 méter hosszú metrószerelvénnyel ritkán találkozik az ember. A sevillai könyűmetró története elég kacifántos, külön poszt lesz róla a megnyítás után, addig is érdemes olvasgatni az Indóház erről szóló cikkét, na meg érdemes ezt a videót nézegetni.

Hasonló rendszer épül Malagában is, Andalúzia második legnagyobb városában. Itt egyszerre két vonal épül, Y alakot öltve, összesen 13,5 kilométer hosszúságban. A vonalak átadásának dátuma egyelőre még nem ismert, annyi bizonyos, hogy 2010 előtt nem fog megtörténni.  (térkép itt látható) Érdekesség, hogy nagytávban a rendszer kapcsolatot teremt a tervek szerint a meglévő Velez-Malaga-i villamosvonallal is.

Ha nagyság szerint tovább lépkedünk az andalúz városok között, akkor Córdoba következik, ahol meglepő módón csak halovány elképzeléseket találunk villamosra vonatkozóan. Szemben Granadával, Andalúzia negyedik városával, ahol Sevillahoz, és Malagahoz hasonlóan egy könnyűmetró jellegű vonal építése folyik 2007 óta. A vonal 15,9 km hosszú lesz, 26 megállóval,ebből azonban mindössze három lesz a felszín alatt, érzékeltetve, mennyire közel is áll a rendszer a villamoshoz.

Újabb város, újabb villamos: Jerez de la Fronteranak, a Debrecen nagyságú városnak a vezetői idén februárban mutatták be a háromvonalasnak tervezett hálózat első vonalának végleges terveit. Eszerint a vonal 7,6 kilométer hosszú lesz, 16 állomással. A munkálatok elkezdésének pontos dátuma, vagy a vonal átadásának időpontja azonban még nem ismert. 

A listában itt most pár várost ugrani kell, hisz a kilencedik legnagyobb, 127 ezres Cadiz az, amelyik jobban előkészített villamostervvel rendelkezik. (a 187 ezres Almeria egyelőre inkább csak fontolgatja a villamos megjelenését a városban, mintsem komoly tervvel rendelkezne) Cadiz meglehetősen érdekes helyen fevő város, lényegében az óceánba benyúló, hosszú félszigeten fekszik. A félsziget által közbezárt öböl szinte teljesen körbeépült mára, a villamos feladata alapvetően ezen települések felfűzése lenne. Az elképzelések között két vonal szerepel. Az első Cadizt délkeleti irányból közelítené meg, Chiclana de la Fronterából kiindulva, San Fernandon áthaladva. A második vonal a térség két legnagyobb városát, Cadizt, és a már előzőekben említett Jerez de la Fronterat kötné össze az öblön, és egy új hídon keresztül.

Az andalúz közlekedési miniszter februárban jelentette be, hogy az első vonal chiclanai szakaszának építésére hamarosan kiírják a tendert. A Chiclana és Cadiz közötti szakaszra vonatkozólag már korábban eldőlt, hogy ott a járművek tram-train üzemmódban közlekedve a nagyvasút Cadiz-Sevilla vonalát használják.

Azt hiszem, a hálózat teljes kiépülésekor Európa egyik legérdekesebb villamosüzeme lesz.

Az utolsó város, amit e poszt keretében meg kell még említeni, az Jaén, a tartomány 11-ik legnagyobb városa, mintegy 115 ezer lakossal. Jaén villamosa a 2007-es választási program része volt, és úgy tűnik az igéret be is lesz váltva. A várost észak-déli irányban átszelő, 4,7 kilométer hosszú vonalat 2011-ben át szeretnék adni, a tényleges munkálatok pedig idén kezdődnének. A kivitelező kiválasztására állítólag még idén sor kerül. A vonalon 11 perces követéssel közlekednének a 32 méteres kocsik, némileg talán nem épp szervezhető és menetrendet kialakítva ezzel. 

Érdemes megnézni egyébként a jaéni villamos hivatalos prezentációs anyagát is, elég látványos. 

(Az első két képen a Velez-Malagai villamos, a harmadikon a sevillai Metrocentro, az utolsón a Cadizi-öblöt átívelő új híd látványterve látható)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr281022266

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.25. 09:00:14

Nem semmi ez a sevillai fejlesztés.
Cadizban gondolom nem csak a villamos miatt építik a hidat. Milyen hosszú lesz?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.25. 09:10:11

@Fricy:

itt mindent megtalálsz a hídról:

www.youtube.com/watch?v=5-i4dy0HQG4

(a látványtervről viszont lemaradt a villamos)

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.03.25. 11:00:59

Nagyon jó a cikk!

néhány témajavaslat:

luxemburgi villamos (bár már lehet, hogy dolgozol rajta)
hg.hu/blog/6547-szazmilliokert-ujul-meg-luxemburg-villamoskozlekedese
szóval a HG már megelőzött, bár a cím kissé zavaros (úgy értik, az 50 éve megszüntetett villamosközlekedés újul meg?)

és Edinburgh-ról is írhatnál :-)

meg ott van Groningen is, bár gyanúsan nincs róla hír, csak egy projekthonlap: www.regiotram.nl/
(ehhez mondjuk hollandul is kell tudni)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.26. 13:16:49

@airdace:

Szia, köszi!

A luxemburgi villamost elég régen tervezik, ha majd lesz valamilyen konkrét info, biztos lesz róla poszt. Igyekszem minden új villamoshálózat születésénél ott lenni ;)

Edinburgh szerintem lesz hamarosan posztként itt, Groningen nem valószínű.
süti beállítások módosítása