Amikor 2001 szeptemberében a new yorki WTC két tornya összeomlott, az ismert épületeken túl a kapcsolódó közlekedési infrastruktúra is összeomlott. A World Trade Center alatt volt ugyanis a PATH, a városi metrótól független, a Hudson folyó túlpartján fekvő Newarkot New Yorkkal összekötő gyorsvasúti rendszer belső végállomása. A vonal majd két évig csonkán üzemelt, majd 2003-ban kialakítottak egy ideiglenes végállomást.
A WTC helyének beépítésére, a Freedom Tower kialakítására tett, Daniel Libeskind által megfogalmazottbeépítési elképzelésben nem szerepelt nagyszabású épület a PATH belső végállomására vonatkozóan, bár a tervek természetesen tartalmazták a végállomást. A kikötői hatóság azonban az érintett terület birtokosaként, valamint a PATH (ami egyébként a Port Authority Trans-Hudson rövidítése) üzemeltetőjeként átgondolta a tervet, és egy új, modern nagyszabású közlekedési csomópontot, egy jelképett álmodott. Ekkor került a képbe a spanyol építész, Santiago Calatrava, akinek jellegzetes stílusát több közlekedési beruházás is szemlélteti a lisszaboni Gare do Oriente-től a jeruzsálemi Húrok hídjáig.
Calatrava természetesen hű maradt önmagához, és egy nagyszabású tervet készített, melynek kivitelézi ideje, és költsége már akkor bizonytalan nagyságrendű volt. A terv egy gyermek kezéről felszálló madarat formázott, s az alapkoncepció megmaradt az idén május 19-én bemutatott végső tervben is. Az üveg-acél, továbbra is óriási kitárt szárnyakat formázó épületben az üvegborításnak köszönhetően természetes fény fogja megvilágítani a közlekedőcsarnokokat. Az épület várhatóan 2013-ban készül el.
Ráadásként addigra várhatóan átadják Dél-Manhattan másik kiemelt közlekedési projektjét is, a Fulton Street Transit Centert. Utóbbi feladata, hogy a sziget déli csúcsán halmozódó metróvonalakat egy új, kelet-nyugati irányú földalatti gyalogos passzázzsal összekapcsolja, mindezt az állomások felújítása, és egy markánsan megjelenő felszíni épület kiépítése mellett. A halmozódót szó szerint kell érteni, összesen 12 viszonylat lesz összekötve (ténylegesen: 2,3,4,5,A,C,E,J,M,R,W), és persze be lesz kapcsolva a rendszerbe Calatrava már említett épületén keresztül a PATH is. A felújítás, és az építkezések már elkezdődtek, a várható átadás 2010 jelen pillanatban.
(Ha valakit érdekel, és arra jár, Calatrava terveit, és az épület makettjét a Queen Sofía Spanish Instituteban lehet megtekinteni augusztus 31-ig)