Van abban valami báj, ahogy az egységes európai piacon az egyes tagállamok sorra érik el ilyen-olyan úton-módon, hogy saját gyártású termékeik landoljanak saját piacukon más tagállamok árui helyett. Nincs ez másképp a villamosbeszerzéseknél sem, a franciáknál szinte kizárólag Alstomot, a lengyeleknél újabban Pesa-t, a spanyoloknál a CAF-ot, az olaszoknál Ansaldot találunk a tendernyertesek nevei között. Talán az egyetlen nagy kivétel Európa legnagyobb villamospiaca, ahol bár hazai villamosgyártó van - a Siemens ugyebár - annak termékei mégsem élveznek egyértelmű fölényt a belföldi piacon.Természetesen találunk Siemens járműveket sokfelé az országban, de mintha az újabb tendereken még inkébb visszaszorult volna a gyártó. Legutóbb Potsdamról - a Combinok egyik első rendelője, és a Combino botrány egyik fő károsultja - esett szó itt, ők a Stadlert választották, épp a Siemens ellenében.. Nézzük, milyen más villamosrendelések voltak még a német piacon azóta:
Kezdjük mindjárt a fővárossal, Berlinnel. Ott ugyanis európai léptékben nézve is nagyméretű, 99 járműből álló rendelést adott le Bombardier felé az üzemeltető. Az új flotta a Berlinben még bőségesen előforduló Tátrákat váltaná ki. A 99, összesen 305,3 millió euróért vett kocsiból 40 darab 40 méteres, 59 darab pedig 31 méteres. Bár az első járművek mindössze 2011-ben érkeznek meg, a rendelést máris többen támadják, rövidnek tarva, a rendelésben túlsúllyal szereplőnek nevezve a 31 méteres kocsikat. A támadás alapja a Tátra járművek hossza, ahol a 20 méteres kocsik csatolva járnak, ezt váltanák ki a 31 méteres járgánnyal, kapacitáshiányt okozva ezzel állítólag.
Mainzról már Fricy is írt, a város szintén a Stadler részesített előnyben. A kilenc darab Variobahn előreláthatólag 2012-től érkezik a városba, összértékük 20 millió euró volt.
Bréma lehívta az utolsó négy Flexityre szóló opcióját is, így a Bombardier-Vossloh által gyártott villamosokból immár 43 fog a kikötővárosban futni. Az új járművek a meglvő flottához hasonlóan 2,65 méter szélesek, és 35,40 méter hosszúak lesznek, érkezésük 2011-ben fog várhatóan realizálódni.
Szintén a Vossloh-hoz kapcsolható hír, hogy Bielefeld még az év elején 16 magaspadlós járművet rendelt a cégtől, melyet a Heiterblick lipcsei üzemében fognak legyártani. A 34 méter hosszú, háromrészes járművek 2011 januárja, és 2012 július között érkeznek meg a városba.
És essék szó azért a Siemensről is, hiszen bár új rendelést Németországban nem sikerült szereznie az elmúlt időszakban, a jelenleg is Combinot használó városok az opciók lehívásával bővítgetik a flottájukat. Erfurtba 2011-ig újabb 12 darab háromrészes jármű fog érkezni. Mindez azt jelenti, hogy 2011-ben az utolsó Tátrák is eltűnnek a városból. Erfurt mellett egy másik keletnémet városba, Nordhausenbe is új járművek érkeznek, a kis üzem két Combinoval bővít.