PTinfo

PTinfo

Villamos Jeruzsálemben

2010. március 24. - mestska

Ha valaki azt hiszi, hogy a mi négyes metrónk világelső a politikai, pénzügyi, vagy egyéb botrányok területén, az azt hiszem, téved. Hogy ténylegesen kinek lehetne ezeket a díjakat odaadni, azt nem lehet pontosan meghatározni, itt a blog történetében is sok jelentkező volt már rá, Krakkó, Antwerpen, Taipei, Amszterdam, hogy csak párat említsünk. Azt hiszem azonban, olyan nemzetközi visszhangja, mint a jeruzsálemi villamosépítésnek, egyik se volt. (és itt szólok, hogy kőkeményen moderálni fogok)

Jeruzsálem, a 750 ezres, a híradásokban folyamatosan szereplő, sűrűn beépített város a kilencvenes évek óta szeretne villamos építeni, csökkentve a belső negyedek közúti terhelését. A városrendezési tervek akkor nyolc különböző, villamos, és gyorsbuszvonalat fogalmaztak meg. A villamos előkészületi munkálatai 2000-ben el is kezdődtek, akkor 2006-ban tervezték átadni a 13,8 kilométeres vonalat. Az előkészületekkel (útszélesítés, közműrendezés) párhuzamosan a város szerződést kötött a Citypass konzorciummal, részben az építésre, részben a vonal 30 éven keresztül történő üzemeltetésére. Ennek megfelelően a konzorcium összetétele meglehetősen heterogén volt, a finanszírozó Polar Investment, és Harel mellett a vonal kiépítését vállaló Asthrom, a járműveket szállító Alstom, és a leendő üzemeltető Connex (majd Veolia) is konzorciumi tag volt. 

Utóbbi két külföldi cég jelenléte meglehetősen sok problémát hozott magával.

 A problémák forrása a villamos nyomvonalvezetése volt. A 23 megállónyi vonal olyan helyeket is érint ugyanis, melyeket Izrael a hatnapos háborúban foglalt el, bekapcsolva például Pisgat Ze'evet, a nyolcvanas években itt felépített szatellittelepülést.

A térképen a kék vonal jelzi a villamos nyomvonalát, a zöld az 1949-ben meghatározott fegyverszüneti vonalat, a piros az Izrael által felhúzott falrendszert, a lila foltok a zsidó telepeket jelölik

A palesztin területen áthaladó villamos építésének hatására a Palesztin Felszabadítási Szervezet bojkottot hirdetett a két közreműködő francia cég ellen, és megpróbálta elérni, hogy a bojkotthoz más arab államok, többek között a szaúdi nagysebességű vasút kapcsán az Alstommal szerződésben lévő Szaúd-Arábia is tegye ezt. (nem tette) A negyedik genfi egyezményre hivatkozva kereseteket indítottak Franciaországban. A nyomásnak hatása is lett: előbb az ASN Bank adta el a Veoliában meglévő részesedését, majd maga a Veolia is kilépett a Citypass konzorciumból, helyét a Dan Bus Company vette át, mint arról korábban szó volt itt is.

Persze a Veolia távozásának nem csak politikai okai lehettek, hanem más is. A villamos építése körül már Jeruzsálem izraeli oldalán is összecsaptak a politikusok, köszönhetően az évek óta tartó építkezés elhúzódásának, az emiatt megnövekedett közúti torlódásoknak. Bár 2006-ra ígérték a vonal átadását eredetileg, jelenleg 2011 áprilisa van megnevezve már. Valószínűsíthető, hogy az eredetileg nyolc vonalból tervezett hálózat többi eleme nem valósul meg, sőt, felmerült ennek az egyetlen vonalnak a félbehagyása is. A késlekedés anyagilag se jó a városnak és Izraelnek: tavaly június 19-én az akkor 19 hónapra rúgó késedelem miatt 150 millió sékelt (7,8 milliárd forint) volt kénytelen kifizetni a Citypass konzorciumnak, mely az idén szeptemberről jövő évre történő megnyitó-átcsúsztatás után további 500 millió sékellel bővült. (~26 milliárd forint) A folyamatosan bővülő teljes költségvetésre rengeteg számot találtam, a legnagyobbak 3,5 milliárd sékel körüli, azaz 180 milliárd forintos összeget emlegetnek.

A vonal építése a problémák ellenére azonban lassan, de a végéhez közeledik, és fura, de épp a leglátványosabb eleme, a Calatrava által tervezett Húrok hídja készült el először, átadására 2008 nyarán került sor. A Calatravától megszokottan egyedi kiképzésű ferdekábeles híd 119 méter magas, ezzel Jeruzsálem legmagasabb építménye is egyben.

Szintén a vonal épülésének lassú, de biztos haladását mutatja - és adja a poszt aktualitását - , hogy február 24-én megtörténtek az első tesztek a már korábban leszállított 46 Citadis 302-es egyikével. A kocsi a körülményeknek megfelelően strapabíróbb más országokban futó társainál, az üvegek megerősítettek. Ugyan nem találtam erre vonatkozó infót, de bevallom, nem csodálkoznék, ha a villamosoknak fegyveres kisérője is lenne. Olvasni azonban véleményeket arról, hogy egyes telepesek félnének felszállni a villamosra, és szinte megjósolják a villamos ellen támadásokat. Olvasni ugyanakkor megjegyzést arról is, hogy az izraeli oldalon élők - nemzettől függetlenül - hasznosnak tartják a villamos létrejöttét. Ha meg végképp bele akarunk menni a Közel-Kelet mocsarába, akkor azt az elképzelést említjük, miszerint a villamos építése titkos izraeli terv, nagy közlekedési projektekkel aláásva Jeruzsálem két részre szakadását, ellehetetlenítve bármilyen békefolyamatot... De ez talán már a Konteó-blog témája is lehetne.....Annyi bizonyos, hogy a 150 ezres napi utasforgalommal előrebecsült villamosvonal vélhetően az egyetlen lesz a világon, amely szombaton nem közlekedik.

A vonal mentén a környezet is megújul, összesen 3800 fát telepítenek, a külső végállomásnál P+R parkolót alakítanak ki, a központi buszállomásnál pedig a villamos építésével párhuzamosan egy új földalatti nagyvasúti állomást is kialakítanak, mely a Jeruzsálem és Tel-Aviv között jelenleg épülő gyorsvasút végállomása lesz majdan.

A képek forrása: az elsőé Les Blough, a másodiké és a negyediké Nir Alon, a harmadiké és a hatodiké Elab, az ötödik a wikipediáról származik. A térkép a www.bigcampaign.org oldalról került ide.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr441860974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attus Germanicus · http://attus.hu 2010.03.24. 09:44:35

Egy kis kiegészítés, hátha nem minden olvasónak nyilvánvaló: Kelet-Jeruzsálemet ( a térképen a zöld vonaltól jobbra és felfelé eső rész) Izrael annektálta '67-ben, de ezt az annexiót lényegében a világ egyetlen állama sem ismeri el, és a palesztinok is a jövendő palesztin állam fővárosának tekintik.
Ezért aztán nem teljesen meglepő, hogy ők ott minden izraeli beruházást elleneznek, különösebb mérlegelés nélkül.

Érdekes egyébként, hogy a térkép alján, kb. középen van feltüntetve "Old City" néven az óváros, és ezen belül, a "City" felirat körül látszik egy álló téglalap forma, ez a Templomhegy.
A méretarányokról annyit, hogy a tervezett villamosnak az a része, ahol a kék és a zöld vonal egybeesik, és nagyjából kelet-nyugat irányba fut, az óváros északi szegélyén, a régi városfal alatt, az a turisták által sokat látogatott Templomhegytől gyalog kb. 1 kilométer (légvonalban nagyjából 700 méter), egyéb óvárosi célpontok pedig még közelebb lehetnek. Szóval nem csak a helyi forgalmat, de a turizmust is érinti/-ené a villamos.
Lényegében ez a legközelebbi pont az óváros felé, ahová úgy lehet elmenni, hogy nem kell a pályaépítéshez többezer éves történeti emlékek százait eldózerolni. Egy másik lehetséges megközelítés a déli oldalon lehetne, de ott a terepviszonyok nem kedveznek egy villamosnak.

jack o'neill 2010.03.24. 10:45:01

Mikor először olvastam a vonalról, akkor kételkedtem hogy meg merik lépni, mert biztos hasznos, de azért ritka egy olyan vonal ami mellett pl nem iskola vagy lakónegyed, hanem pár Merkava tank van..
Fegyveres kísérőjük tuti lesz, max civilben, ha pedig agyon kamerázzák a járműveket a biztonsági erőknek is a segítségére lesznek.
Az meg kicsit furcsa, hogy a kocsiszín olyan közel van a falhoz, azért nem ritka a híradásokban a fal körül a kisebb-nagyobb robbantások..
Pisgat Ze'ev telep pl pont a napokban került a híradásokba..

gramercy 2010.03.24. 16:09:14

ebbol egyedul a calatrava hid tetszik

MHD 2010.03.24. 16:42:18

Alacsonypadlós belépés a testre erősített bomba miatt nehezen mozgó terroristáknak...

Plumper 2010.03.24. 20:47:56

@Attus Germanicus: az 1922-ben alakított Jordánia 1948-ban foglalta el Kelet-Jeruzsálemet, és tartotta fennhatósága alatt 1967-ig. a Siratófalhoz hordták a szemetet az arabok évszázadokig, dobálták az imádkozni próbáló zsidókat. A Bibliában több mint 700-szor említik Jeruzsálemet, mint Izrael fővárosát, a Koránban egyszer sem. az iszlámnak csak a 3. legszentebb hely a Sziklamecset, a judaizmusban a LEGszentebb, minthogy ott állt Kr.u.70-ig a Templom (a Frigyládával).

ÁkiBáki (törölt) 2010.03.24. 21:09:04

Egy biztos: villamosvezető tuti nem lennék azon a vonalon.

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2010.03.24. 21:15:16

@Káposztakukac: Öngyimerénylő célpontnak egy sima busz is megfelelő, bár az igaz, h ott kevéssé amortizálódik az infrastruktúra. A következő villamos nyilván nem tudja egyszerűen kikerülni a keletkezett "úthibát".

Bár már engem kezd zavarni, h mindig ez jut a legtöbb embernek eszébe arról a térségről. Itt sem csak gulyás van :)

Bár bár lassan már annak is örülnénk ha az lenne :)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.03.24. 21:17:37

A híd nagyon meleg, viszont, hogy sabbaton nem jár, az elég lol :D

Wywern · http://www.narancsoskacsa.blog.hu 2010.03.24. 21:22:32

nem lehetne felvenni szombati vezetőket, akik más vallásúak?

Tájfájter 2010.03.24. 21:24:10

A távolsági buszokon mindig utaznak rendőrök, álruhás rendőrök, akik biztonsági feladatot látnak el, nemritkán katonák is.

Egy villamos, a kötöttpályás mivolta miatt is (sajnos) kiváló célpontja terroristáknak, talán ezért is van olyan kevés vasútvonal Izraelben és több autópálya.

Az autóval való közlekedés annyira lételeme az izraeli polgároknak, hogy erősen kétlem tényleg meglesz-e az az utasforgalom, ami mellett kifizetődő, főleg, ha turista útvonalaktól messze kell elmennie. Így inkább valami elővárosi vasút, vagy körvasút jellege lesz szerintem.

min 2010.03.24. 21:33:28

Baszki micsoda sci-fi tervek ezek Budapestről nézve... Fákat ültetnek..Fákat vazze. Itt már azt sem tudják milyen növény is az a fa nemhogy újat ültetnének. P+R parkolókat létesítenk. Aztaaa nálunk ez a fajta létesítmény is lassan elveszik a múlt ködében...

Plumper 2010.03.24. 22:27:11

@min: mutass nekem P+R parkolókat Bp-en, de többet, és ami használható, kösz.
ahhoz képest, hogy 62 éve még sivatag volt arrafelé, és romos házak, ócska utak, nem rossz teljesítmény, hogy most nyugati életszínvonal van, számos kutatóközpont, önellátó mezőgazdaság, és annak ellenére, hogy 62 éve annyian el akarják pusztítani, még fejlődni is tud.

jet set 2010.03.24. 22:38:06

Gondolom nem áll meg az élet szombaton Izraelben. Vagy olyankor csak arabok dolgoznak? Miért nem történt meg ott az állam és az egyház szétválasztása?

fourgee 2010.03.24. 22:48:43

@Plumper: Annyira elvakultan véded Izraelt (pedig itt senki sem szólta le) hogy nem látod hogy @min mit írt. Pont azt írta ő is, hogy ott bezzeg tudnak fákat ültetni és P+R parkolókat építeni, míg nálunk nem.

:)

fourgee 2010.03.24. 22:52:29

@jet set: Vannak olyanok is akik nem vallásosak, ők nyugodtan tudnak szombaton is dolgozni. Egyik ismerősöm ismerőse Golders Green-ben lakott (London észak-nyugati része), vallásos szomszédokkal. Ők már túlságosan is szabadon értelmezték a szombatot, úgy értelmezték hogy szombaton nem lehet beindítani az autót, ezért a szomszédot kérték meg hogy indítsa be, így már tudtak vele utazni.

Ez egyébként nekem is furcsa, biztosan nem fog szombaton járni?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.24. 22:54:16

@Plumper:

nyugi, ahogy fourgee is mondta, félreértetted :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.24. 23:04:07

@fourgee:
"Ez egyébként nekem is furcsa, biztosan nem fog szombaton járni?"

Nekem is furcsa volt, héber wikipédián volt fenn.

egyébként te az autót írtad, de én már hallottam hűtőnyitási megoldásokról is.

min 2010.03.24. 23:21:27

@Plumper: Félreértesz...számunkra sci-fi! Pont azt próbáltam leírni, hogy nálunk azt sci-fi-be illő dolog a P+R, és a faültetés. Lassan azok is eltünnek itt amik még megvannak.
Lehet félreérthetően írtam

336 2010.03.24. 23:52:36

Egyáltalán nem lenne furcsa, ha nem járnának szombaton. Ti. szombaton egyáltalán nincs tömegközlekedés Izraelben. Se vonat, se busz, se semmi. Az üzletek is zárva vannak, kivéve egy-két oroszok által üzemeltetett boltot. Többek között ezért van az izraelieknek autó függőségük.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.03.25. 00:51:09

@min: Attól függetlenül, hogy sikerült plumpernek totál féreértenie téged(gratulálok neki, nem tudom hogy csinálta) nincs igazad.
Nálunk is minden új építésnél legyen az iroda, út vagy bevásárlóközpont MINDIG vannak zöldesítések is azért. Az, hogy DIREKT nem veszed észre, még nem jelenti azt, hogy nem így van. Csakhogy nagyon aktuáklis legyek, a múltkor mentem át a Kálvin környékén és a jűárdán voltak bazinagy fehér körök felrajzolva, közepére írva, hogy "FA". Viccesen nézett kli és később láttam, hogy pár munkás nagy fúróval szedi fel a betont ahol a küör mentén és biza oda ültették szép sorban a fákat.
De ha szétnézel mindenhol ezt látni, hogy ültetnek az ilyen beruházásokkor fákat is.
Ha már P+R parkolókat is szidtátok én Budafokon kettő teljesen jó, nagyról is tudók. A drága vidékiek meg általában sz.rnak rá és mennek tovább kocsival. Ez persze nem az Ő hibájuk, hanem a városé, mert a város építette a parkolókat, köteleznie is kéne az agglomerációban lakókat, hogy akkor nektek kocsi lerakás van innentől kezdve.

A poszthoz: meglepődtem, hogy jeruzsálemben még nem volt villamos.. hát igen, azzal nehéz gyilkolászni, mint a tankokkal, amiben jók..(ennyi iróniát muszáj volt benyögnöm).
Speciel abba a városba, úgy a trolit normálisabb ötletnek tartanám, nem olyan drága, olcsóbb a kiépítés és ha baj van, nem függ olyan nagyon a pályától.

min 2010.03.25. 01:47:32

@sanche: Én fáknak a rendes évtizedek alatt megnövő nagy lombosokat értem nem a díszcserjéket. A váci úti P+R meg fokozottan fogy el. A ráépülő irodaház mellett maradt egy kicsi rész de erős a gyanúm, hogy mivel a Bp bank költözik oda abból is ügyfélparkoló lesz.
De azért Pesten nem a parkosítás a menő..

hááááát 2010.03.25. 07:33:56

Miért gondolja bárki, hogy csak Magyarországon vannak korrupt politikusok?
Egyébként a troli szerintem is egyszerübb lenne.

tomcsi71 2010.03.25. 07:34:11

Településtől függ van-e szombaton élet... Jeruzsálem és Cefat "szent városok" vallásos zsidókkal ott eléggé megáll az élet a zsidó negyedekben (arabéknál viszont zajlik az élet, üzletekkel mindennel együtt)... Tel-Aviv, Haifa viszont nyugatias, világi szemléletű népességgel bír ott sokkal kevésbé van nyugi... Miért nem lehet dolgozni? Ez komoly? Baszki a szombat (péntek délután kb.4-5 órától, szombat estig) A HÉTVÉGE... másfél nap sincs (nem európa, ahol a 40 órás munkahetet is sokaljuk lassan...) persze, hogy nem akarnak dolgozni...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.25. 07:40:49

@hááááát:

mondjuk a posztban én nem látok korrupt politikusokat megemlítve.

A troli pedig sokak hitével ellentétben nem ekvivalens a villamossal, a két jármű kapacitási lehetőségei teljesen különbözőek.

Plumper 2010.03.25. 08:05:57

@min: elnézést! :-)

@fourgee: tudnék mondani jópár ottani furcsaságot és hiányt, de az másik témába vág.

@jet set: jó kérdés. szét kellett volna már választani jobban az egyházat és az államot. nincs összenőve, de nem teljes a kép így. Sabbath idején bárki dolgozhat (péntek késő délutántól szombat késő délutánig), ha tud, de az munkaszüneti nap, ahogy nálunk a vasárnap. arabok, keresztények, drúzok stb. dolgoznak, általában nyitva vannak a boltjaik. olyankor viszont nem tanácsos az ortodox negyedbe autóval bemenni, mert megdobálhatják az autódat. utálják is őket a felvilágosult izraeliek.

@mestska: ott is van korrupció, mint mindenhol, de sokkal nagyobb az összefogás és a közös nevező. tudják, ha hibáznak, annak súlyos ára lehet.

@sanche: ezek a dolgok nem annyira pénz kérdése. Magyarországon olyan fokú a leszarás, és nagy a korrupció mértéke, hogy sok minden dugába dől. egy példa: az utak minősége is sokkal jobb lenne, ha nem 130 alvállalkozón menne keresztül a dolog, és nem lopná ki mindegyik, egyenként az anyagot.
(ez mind kormányfüggetlen, bár a kormány tehetne azért, hogy ne így legyen)
(nem kell a tank elé állni, dobálni és lőni, és akkor karcolás sem esik rajtad.:-P

Slomo 2010.03.25. 08:09:53

@jet set: Remélhetőleg nem is fog megtörténni, ugyanis izrael a zsidóságé és ebből adodik, hogy a Tórába leírtakhoz kell tartani magukat. Hiszen izraelnek nincs alkotménya csak a Tórai parancsokra alapozva.

Plumper 2010.03.25. 08:12:20

@tomcsi71: pontosan, gyakorlatilag többet dolgoznak. még a zsidó ünnepeket leszámítva is.
------------------
Jeruzsálemben különben elég zsúfolt a közlekedés. Az óvárosa szerencsére le van zárva az autók elől, csak kevesen hajthatnak be, a buszok akadoznak, mert mindenhol építkeznek és útfelújítanak (legalábbis tavaly még így volt) - ami azért nem baj.

Tel-Avivba terveznek metrót régóta, de nem egyszerű mutatvány. A többi nagyvárosban (pl. Haifa, Beer-Sheva) jól lehet közlekedni, főleg az utóbbiban, autóval.

Gyorsvasút érinti a nagyvárosokat, északról délre. Pontosan jár, és ésszerűek, megfizethetőek a jegyárak.

Plumper 2010.03.25. 08:17:01

@Slomo: erről annyit, hogy Ben Gurionnak 1948-ban kellett volna az asztalra csapnia: "ti ellesztek", mi meg modern országot építünk. Ha máshol a teokráciát kritizáljuk, akkor saját magunknál se legyen. Se zsidónak való elfogadás (a visszatérési törvény egy dolog, de a halacha csak felülírja), se polgári házasság, se tisztességes temetés a nem halachikus zsidóknak. A TÖBBSÉG ellenzi ezeket, csak az ortodoxoknak túl nagy a súlyuk (mérleg nyelve) a kormányokban és általában a Knesszetben.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.25. 08:46:53

Jobban néz ki, mint a mi Combinonk!
Miért nem tudtunk ilyeneket venni?

Viktus 2010.03.25. 08:59:07

Mondjuk tudomásom szerint Budapesten két nép közti területi viták nem nehezítenék a metró építést, és a bekerülési költsége is több a mi négyesünknek.

Viktus 2010.03.25. 09:00:38

@Slomo:

Ahm ezt így mind a 21. században?

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.25. 09:11:27

@Viktus:

Szerinted, hogy egy hét hét napból áll, az honnan ered? Vagy azt is megváltoztatnád, mert túl régi és már a 21. sz. van?

Amúgy a zsidó idószámítás szerint meg 5770 van tehát a 58. század! :-)

jet set 2010.03.25. 09:24:56

@mestska: Volt egyszer a hvg-ben egy cikk a kóser(?) berendezésekről. A kávéfőző véletlenszerűen kapcsolt be, baromi pazarló módon, de így nem tudatosan főz kávét az ortodox, hanem valamikor csak lesz.
De én bármilyen vallásban ezeket már baromságnak tartom. Mindenkinek szíve joga a vallását gyakorolni, amíg ez másokat nem érint hátrányosan.
Bár az ortodoxokat gondolom nem zavarná, ha áram sem lenne szombaton és leolvadna a hűtőjük, mert az erőművekben sem dolgozik senki.
Furcsa egy ország. Mondjuk az szívás, ha csak 1 munkaszüneti nap van egy héten.
Meg az is, hogy épp Izraelben folyik el ennyire a pénz.

Prala 2010.03.25. 09:41:08

Nagyon zsír a vonalvezetés, szépek a villamosok! (nekem is jobban tetszenek a Combino-nál...)

Én nem látok semmi balhét ebben a fejlesztéseben...egy-két cég (politikai-vallási) lobbi hatására kiszáll a beruházó cégekből, a finanszírozás kicsit összezavarodik...a helyzethez képest nem nagy szám: a 0-ból csinálnak egy teljesen új, modern infrastruktúrát! Nálunk egy sima felújításnál is ennél több "pénzügyi félreértés" adódik!!!
Mondom, én nem látom ebben a mérhetetlen korrupciói, pénzlenyúlás jeleit!

Az meg, hogy szombaton nem lesznek használva, hát az tényleg nevetséges, le kellene választani végre az egyházat az államról, hogy az tudjon lélegezni...és bevezetni a szombat-vasárnap hétvégét, mivel a világ 99%-ban így van....imamormolgatásból ők sem fognak megélni, hagyjuk már a h@lyeságet! Nekem van olyan barátom, aki szombaton még füvet is nyír, és nem szakadt rá az égbolt (eddig:))....

maszada 2010.03.25. 13:22:45

turistának nem egyszerű mozogni Jeruzsálemben, mi általában taxival (20-25 sekel)közlekedtünk négyesben, mert így nem volt drágább mintha buszjegyet vettünk volna
Kivéve szombaton, ilyenkor az arab taxisok kaszálnak, dupla áron fuvaroznak,ja kérem sabbat van! felkiáltással. Így ők is jól járnak.
Egyébként Izraelben szabad péntek van szabad szombat helyett, úgyhogy a itt is 5 napos a munkahét. A sabbat pedig része a zsidó tudatnak, ez a nap a béke és nyugalom napja, a családé, barátoké.
Izrael azért Izrael, hogy úgy éljen a zsidó ember, ahogy évezredes szokásai diktálják. Ki szigorúbban, ki kevésbé, pontosan úgy ahogy máshol is.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.25. 13:39:13

@maszada:

Ja, Magyarországon is leáll a tömegközlekedés Karácsony este, pedig nem mindenki vallásos.

ubk 2010.03.25. 19:23:25

@Jobb híján MDF-es: Lehet, hogy jobban néz ki, de jobban is rombolja a pályát a Combino-nál ez az Alstom, mivel multicsuklós, nagyobb is a tengelyterhelése a Siemens villamosainknál, mert kevesebb a tengelye is. Jók azért az Alstom Citadis.ok (tényleg vannak szépek szerintem is), de a multicsuklós rendszerben én nem hiszek. Ellenben a mi Combino-nk ilyen tekintetben nagyon eltalált. (

mokkaczuka 2011.11.02. 17:25:49

@Attus Germanicus: Kis kiegészítés a kiegészítéshez: Jeruzsálem hivatalos annexiója nem 1967-ben, hanem csak 1981-ben történt meg.

mokkaczuka 2011.11.02. 17:31:51

@Wywern: Nem, mert utazni nem szabad szombaton, és ha járna a villamos, az összes világi zsidó fütyülne az előírásra és felszállna rá.
süti beállítások módosítása