Végre! Úgy tűnik, végjátékához közeledik a három hazai, párhuzamosan futó villamostender közül a második, a miskolci is. A tender nyertese az olasz Ansaldobreda lett - ahogy várható volt -, így ő szállíthatja le a miskolciak által beszerezni kívánt 31 darab villamost. Persze nem tudni, hogy az élesszemű konkurens cégek jogi osztályai nem dolgoznak-e máris azon, hogy valamilyen fogást találjanak az Ansaldon. Maradjunk annyiban tehát egyelőre, hogy nagy valószínűséggel az olaszok nyertek Miskolcon, de ahogy problémák merültek fel Debrecenben is, úgy még itt is bármi lehet a szerződés aláírásáig.
Az új, Sirio családba tartozó, teljes hosszban alacsonypadlós kocsik a korábban említetteknek megfelelően 67,8 millió euróba kerültek a városnak. Az első két új villamos a szerződés alapján 2012. január 31-én kell megérkezzen, majd 2012 tavaszától havonta két kocsi fog Miskolcra érkezni, az utolsó egység megérkezésének határideje 2013. január 31. Mind a 31 kocsi megérkezte azt jelenti, hogy Miskolc számára lehetőség lesz selejtezni, esetleg eladni a városba egyaránt használtan érkezett cseh és osztrák kocsikat.
Jelen tender már a harmadik volt Miskolcon, melyet villamosbeszerzés ürügyén írtak, egyben a legtöbb indulóval rendelkező. A győztes Ansaldo mellett benyújtotta pályázatát a spanyol CAF, a cseh Skoda, és a német Siemens is. Az első három pályázó már többször megjelent az immár sokadik eljárásban bonyolódó villamostendereinken, a Siemensnek azonban ez az első pályázata. Sikeresnek egyelőre ez a pályázatuk sem néz ki, a pályázatot értékelő Bizottság kizárásukat javasolta, mivel ajánlatuk nem felelt meg az ajánlati felhívásban vagy dokumentációban rögzített valamelyik feltételnek. (ha valaki tudja pontosan min buktak el, akkor az írja be ide is, legyen szíves).
Az AnsaldoBreda mellett összesen tehát ketten maradtak, a második helyen a CAF, a harmadikon a Skoda végzett.
Dicsérnem kell most a projekthonlapot is, a villamosbeszerzés eredményességéről ugyanis már a kihirdetés napján megjelent az információ, sajnos eddig a honlap nem büszkélkedett gyakori frissülési mutatókkal.
Az új villamosokat a projekthonlap Magyarország legszélesebbnek nevezi, és ez így is van, az új kocsik ha minden igaz, 2,65 méter szélesek lesznek, hasonlóan több új villamosüzemhez. A szélesség lehetővé teszi 2+2 székelrendezés kialakítását úgy, hogy kellő szélességű folyosó marad az egyes ülések között. Összehasonlításképpen: a ma Miskolcon futó Tátra KT8D5 kocsik szélessége 2,5 méter, a Bécsből importált E1-esek pedig 2,2 méter szélesek mindössze.
A győztes AnsaldoBreda amúgy meglehetősen nagy múlttal rendelkezik a vasúti járműgyártás területén, villamosaival Olaszország több városán túl (a blogon már szó volt Milánóról, Sassariról, Nápolyról, és Bergamoról is) megtalálhatóak Göteborgban, Athénban, a török Kayseriben, és az USA több városában is. Sajnos az elmúlt években az Ansaldo presztizse érzékelhetően romlott, köszönhetően különböző, villamosszállításokat is érintő határidőcsúszásainak, illetve a leszállított járművek technikai problémáinak. Csak remélni merem, hogy Miskolcon ez nem valósul meg, és a város komolyabb technikai problémáktól mentes, pontosan leszállított járműveket fog kapni.
Hajrá Miskolc!