Tavaly ősszel arról számoltam be itt a blogon, hogy a kínai gyártók a robbanásszerű, elképesztő, és más hasonló jelzőkkel illethető hazai metrópiac mellett immár Európa közvetlen közelébe kerültek az Izmirben kiírt tender megnyerésével. Akkor viszont nem számoltam azzal, hogy nem Izmir lesz az első város, ahova kínai gyártó metró-, vagy villamosszerelvényt exportálhat. (Kínai szempontból érthető módon Hongkong nem számít valódi exportpiacnak - oda már szállítottak villamost)
Az első város, mely abban a megtiszteltetésben részesülhet, hogy kínai metrókocsikat üzemeltethet, India legnépesebb városa Mumbai lesz. A 14 milliós város, India üzleti központja kötöttpályás közlekedéssel eddig is rendelkezett (lásd Gettómilliomos), a kiterjedt elővárosi vasúti hálózat napi közel hétmillió utast szállít. (és ahol a közelmúltban betiltották a tetőn utazást)
A metróhálózat építése a 2000-es évek elején pörgött fel, Delhihez hasonlóan, az első vonalra 2004-ben bólintott rá a kormány, majd 2006-ban az alapkövet is lerakták. A várhatóan jövőre megnyíló, 11 kilométeres vonalra kínai kocsik kerülnek tehát, a CSR Nanjing Puzhen gyártásában. Indiai fórumokon olvasni olyat, hogy miért nem indiai gyártmányú vonatok kerülnek a metróra, ("Haven't they learnt from King Long buses yet?") a nemzetközi tendert azonban a CSR olyan cégek előtt nyerte meg, mint a Kawasaki, az Alstom, a Siemens, vagy a Bombardier.
A kínai gyártónak nem volt egyszerű dolga: a mintegy 160 millió dolláros megrendelés a gyár történetének legnagyobbja volt, és azt is hozzá kell tenni, hogy az indiaiak elvárt rozsdamentes acél kocsiszekrény szintén újdonság volt számukra. A 18 darab, egyenként négykocsis szerelvény első darabja egy hete hajózták be, hangsúlyozva, hogy a kocsik a mumbai időjárási körülményeknek megfelelően a magas páratartalom, és akár 55 fokos hőmérséklet elviselésére lettek tervezve.
Biztos vagyok benne egyébként, hogy előbb-utóbb valahol Európában is felbukkannak a kínai metrószerelvények, a kérdés továbbra is az, hogy hol. Tessék, ennek örömére itt a blog első szavazása :)