PTinfo

PTinfo

Maglevek keleten

2010. május 09. - mestska

Alig két hét különbséggel, de egyszerre jelent meg hír maglev vonalakról Kínában és Dél-Koreában, és ha ehhez hozzávesszük, hogy karácsonykor Japánban mutatták be egy új Sinkanszen vonal maglevként való megvalósításának terveit, akkor talán nem túlzás arról beszélni, hogy a Távol-Keleten okkal, vagy ok nélkül nagyon felkapták ezt a közlekedési eszközt újabban. (de legalábbis nagyon lobbiznak érte egyesek)

Jelenleg menetrendszerinti utasforgalomban egyetlenegy ilyen vonal működik, nem meglepő módon Kínában, ahol a 2003-ban megnyitott vonal 430 km/h-s maximális utazósebességel kapcsolja össze a pudongi repülőteret a sanghaji metróhálózattal. A kocsikat, és a rendszert a német Transrapid technológiára alapozva építették.

A vonal átadása után számtalan terv merült fel, sok ezer kilométernyi új maglev vonal építéséről (köztük alacsonyabb sebességű városi vonalakról) volt szó, köztük a Sanghaj - Peking vonalról is. Ez a vonal, ahogy a több is, végül hagyományos nagysebességű vasútként épült ki. Egy távolsági vonal van, mely évek óta tartja magát a köztudatban, a Sanghaj-Hangzhou, mely a meglévő vonal folytatásaként épülne ki.

Hangzhou egy Sanghajtól 180 kilométerre délnyugatra fekvő három és fél milliós (elővárosokkal együtt majd 7 milliós város) város intenzíven fejlődő gazdasággal. A projektnek jelenleg zöld utat adtak, de mivel tavaly hivatalosan is törölték ugyanezt az elképzelést, így semmi sem biztos. Különösen, hogy kritikai hangok is megjelentek, hogy miért van szükség a vonalra, ha jelenleg a  hagyományos vonatok 78, a hamarosan megnyíló nagysebességű vasút 48 perc alatt teszi meg ugyanazt a távot, amit a maglev szerelvények 38 alatt tennének meg.

Mivel ennek a vonalnak a sorsa is bizonytalan, így nem látom, hogy hova is kerülne az a jármű melyet a TransRapid kocsik alapján klónozott a Chengdu Aircraft Industrial Company, s melyet április 11-én mutattak be (az eseményről angol nyelvű videó itt). A kocsi elvileg futni fog az expo ideje alatt a meglévő, fentebb említett reptéri vonalon, és a gyártó szerint prototípusként szolgálhatna a később megépülő vonalakon közlekedő szerelvényekhez. Mindenesetre a kínaiak büszkék rá.

Koreában ezzel szemben nagyon is közel áll egy maglev vonal megnyitásához, mely az incshoni repteret kötné össze a koreai vasút, a Korail Yongyu állomásával. A 6,1 kilométer hosszú, hatmegállós vonalon pár napja kezdődtek el a tesztek a Hyundai-Rotem kocsijával, a megnyitás azonban csak 2013-ban várható. Az incshoni vonal nem lesz egyenértékű a sanghajival, utazósebessége mindössze 110 km/h lesz.  A végső kiépítésben három szerelvénnyel lebonyolított forgalmú vonal egy 2006-ban indult kormányzati program eredménye, amely egy 404 millió dolláros program keretében a kereskedelmi jellegű maglevek bevezethetőségét propagálja Szöulban és környékén. 

A teszteknek előzménye is van, 1993-ban nyílt meg az első kisérleti vonal a Tedzsonban (Daejeonban) rendezett Expo kapcsán, majd 2008 áprilisában immár a jelenlegi kocsik közvetlen elődjét kezdték tesztelni a meglévő egy kilométeres pályán, az Expo Park és a Nemzeti Tudományos Múzeum Között:

 Az első kép a www.cuewb.com, a második és a harmadik a www.china.org.cn, a negyedik a www.koreatimes.co.kr, az ötödik a www.tistory.com oldalról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr331984273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NAR 2010.05.10. 08:53:27

Egy maglev elhaladásakor is megremeg a föld, ahogy a 19-es villamostól, vagy ezt kiküszöböli a technológia?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.10. 08:56:30

Ilyen Hyundai-Rotem magleven ültem már.
De az csak egy demo jármű volt egy kiállításon. :P

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.10. 09:26:02

@Fricy:

igen, azt hiszem, a tedzsoni volt kiállítva az Innotranson (?)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.10. 09:30:12

@mestska:
Így van. A 2006-oson volt kint.

Division 2010.05.10. 09:58:10

"az incshoni repteret kötné össze a koreai vasút, a Korail Yongyu állomásával...
...utazósebessége mindössze 110 km/h lesz."
Nem több értelme lett volna a vasutat meghosszabbítani a reptérre?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.10. 10:13:57

@Division:

van vasút is a reptérre AREX néven, bár még nem ér el Szöul központjáig, de a szöuli metrókat már eléri. Idén átadják a városközponti kapcsolatot is.

Elvileg ennek a vasútnak a reptéren túli hosszabbításának az egyik állomása Yongyu. Hogy közben mit tár még fel a maglev, arra nem találtam térképet, és légifotó alapján se tudtam megállapítani, lévén Incheon Airport (érdemes a gugliba ezt beütni) nem egyszerű helyen van....

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.10. 10:20:38

@mestska:

valószínű egyébként, hogy mindenféle logisztikai fejlesztések lesznek a reptéri sziget nyugati oldalán, azt tárja fel a maglev.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.10. 23:34:00

@B.Zsolt:

egyelőre hivatalos a projekt, legalábbis pár hete ismét bejelentették, hogy épül. Ha azonban .cn végződésű oldalon is kritikát lehet olvasni róla, és már korábban többször lefújták a dolgot, arra azért nem vennék mérget.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.11. 02:05:22

Erminavet kolléga kb. 10 évvel ezelőtt eljutott oda, hogy a maglev, legalábbis a németek által forszírozott kialakításban technikai zsákutca.
Szerinte a 330 és a 430 km/h között alig van különbség, viszont a vasút rendszert alkot, a maglev-ek meg mind szigetüzemek.

Egyetértek vele.

ruba 2010.05.11. 12:34:44

@Moszkvicsslusszkulllcs: Egyetértek veled, bár azt hozzátenném, hogy a 430 csak azért a végsebessége a MAGLEV-nek, mert a Sanghaji pálya túl rövid, így nem tud tovább gyorsulni, de elvileg képes lenne (ha jól tudom) valamivel 500 feletti végsebességre is. Viszont ettől függetlenül a szigetüzem jellege miatt valóban nem látok benne nagy jövőt, hiszen ahhoz, hogy a sebességkülönbségből jelentős időelőnyt lehessen kihozni nagyon nagy, legalább 600-700km-es szakaszt kéne kiépíteni, viszont az meg iszonyat drága volna, és így is megmaradna az a probléma, hogy a normál vasútra való átjárhatóság hiánya miatt távolabbi területeket nem tárhatna fel. Egy esetben tudom elképzelni, hogy ennek létjogosultsága legyen, mégpedig olyan szigetországokban, ahol amúgy sincs még nagyon használható vasút, de igény volna rá. Most konkrét példát nem tudok rá mondani, lehet, hogy nincs is ilyen ország/sziget.

underdog 2010.05.11. 13:50:28

Remélem még megélem, hogy Budapest belvárosából (praktikusan - de nem szükségszerűen - valamelyik pályaudvarról) vonattal ki lehet jutni Ferihegy 2-re. Ez most csak úgy jött :).

eml 2010.05.12. 00:41:39

@underdog: Ha még nincs érettségid - Talán.

Ez is csak úgy jött. :-)

hegylako01 2010.05.12. 07:47:49

@underdog: UHH... ezt talán először a Horn kormány ígérte meg utána mindenki ráígért. Azóta annyi történt, hogy megállnak a kis koszos elővárosi vonatok a reptér alatt.
Ha most születnél meg akkor talán....

BPO654 2011.11.10. 13:45:16

Most volt 2 cikk az iho.-n a Maglevekről. Van olyan, h SPM maglev ami sínen is tud menni, tehát könnyen adaptálható a meglévő rendszerekhez. A Sanghai dupla pályás 2002 végi átadású, anno 1,2 Mrd USD volt, ami 40 M USD/km. ezt 228-cal szorozva az kb. 9,0 Mrd Ft/km. Sztem lehetne maglev a reptérre, sőt a Fogaskerekű helyett is, mivel annak jelenlegi becsült ktg-e 20 Mrd Ft, és 3,7 km az egész. Lehet osztani szorozni. Felhívom a figyelmet, h a Fogaskerekű egyvágányú, a sanghai maglev kétpályás, tehát a ktg feleződik.

BPO654 2011.11.10. 14:21:58

NAgy szintkülönbségeket is le tud győzni akár 100 ezrelékes emelkedőn is felmegy a Maglev, kisebb ívsugár is elég neki, gyors, szinte hangtalan, a karbantartása csekély, meghosszabbítható, úgyhogy meggondolandó. Ha igaz ez az SPM Maglev dolog, akkor M2-n is tovább mehetne elvileg.

BPO654 2011.11.15. 17:29:43

SPM maglev:

ecelab.com/maglev.htm

Tehát a japcsi techno, dinamikus, de csak ott van mágnesesség ahol épp halad a jármű.
Mint az alsóvezetékes villamosok Fr.o.-ban, csak ott van áram ahol épp megy.

BPO654 2011.11.15. 17:40:01

@BPO654: Állandó mágneses technológia, nincsen szükség külső tápra.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.11.17. 02:36:07

@BPO654:
Az általad említett technológia esetében viszont a járművön kell előállítani a váltakozó mágneses teret (tehát egy jelentős mértékű akkumulátor-kontingenst kell állomásoztatni a járművön).
Plusz a menetszabályozás a járművön történik, ami ugye balesetveszélyesebb mint a másik technológia.

BPO654 2011.11.17. 23:14:04

@Moszkvicsslusszkulllcs: Akkumulátor helyett szuperkondenzátorokkal dolgoznak ma már. Balesetveszélyesebb? Lehet.

2012.02.27. 22:36:46

shanghaiban utaztam rajta, meglepően zajos! Az ICE sokkal kifinomultabb, azt a TGv követi míg komfortban azt kell mondjam, hogy a Shinkansen volt a legzajosabb szupervasút. Abból is a Nozomi 600, a Hikari 450 annyira nem zajos, az tetszett. Viszont a Nozomira sokkal több utas felfért.

Shnaghaiban pont emiatt csúcsidőn kívül csak 300-ig gyorsulnak a vonatok, nem 430-ra. A 430-at egyébként csak pár másodpercig tartják, kvázi felgyorsul és egyből lassít is.

Nem akartok cikekt írni a japán maglev próbálkozásokról? A transrapiddal ellentétben nem a vonat hanem a pálya U alakú.

Egyébként a technológia jó példa az ördögi körre. Amíg nem építik tömegesen, addig drága. Amig drága, addig nem építik tömegesen.
süti beállítások módosítása