Alig két hét különbséggel, de egyszerre jelent meg hír maglev vonalakról Kínában és Dél-Koreában, és ha ehhez hozzávesszük, hogy karácsonykor Japánban mutatták be egy új Sinkanszen vonal maglevként való megvalósításának terveit, akkor talán nem túlzás arról beszélni, hogy a Távol-Keleten okkal, vagy ok nélkül nagyon felkapták ezt a közlekedési eszközt újabban. (de legalábbis nagyon lobbiznak érte egyesek)
Jelenleg menetrendszerinti utasforgalomban egyetlenegy ilyen vonal működik, nem meglepő módon Kínában, ahol a 2003-ban megnyitott vonal 430 km/h-s maximális utazósebességel kapcsolja össze a pudongi repülőteret a sanghaji metróhálózattal. A kocsikat, és a rendszert a német Transrapid technológiára alapozva építették.
A vonal átadása után számtalan terv merült fel, sok ezer kilométernyi új maglev vonal építéséről (köztük alacsonyabb sebességű városi vonalakról) volt szó, köztük a Sanghaj - Peking vonalról is. Ez a vonal, ahogy a több is, végül hagyományos nagysebességű vasútként épült ki. Egy távolsági vonal van, mely évek óta tartja magát a köztudatban, a Sanghaj-Hangzhou, mely a meglévő vonal folytatásaként épülne ki.
Hangzhou egy Sanghajtól 180 kilométerre délnyugatra fekvő három és fél milliós (elővárosokkal együtt majd 7 milliós város) város intenzíven fejlődő gazdasággal. A projektnek jelenleg zöld utat adtak, de mivel tavaly hivatalosan is törölték ugyanezt az elképzelést, így semmi sem biztos. Különösen, hogy kritikai hangok is megjelentek, hogy miért van szükség a vonalra, ha jelenleg a hagyományos vonatok 78, a hamarosan megnyíló nagysebességű vasút 48 perc alatt teszi meg ugyanazt a távot, amit a maglev szerelvények 38 alatt tennének meg.
Mivel ennek a vonalnak a sorsa is bizonytalan, így nem látom, hogy hova is kerülne az a jármű melyet a TransRapid kocsik alapján klónozott a Chengdu Aircraft Industrial Company, s melyet április 11-én mutattak be (az eseményről angol nyelvű videó itt). A kocsi elvileg futni fog az expo ideje alatt a meglévő, fentebb említett reptéri vonalon, és a gyártó szerint prototípusként szolgálhatna a később megépülő vonalakon közlekedő szerelvényekhez. Mindenesetre a kínaiak büszkék rá.
Koreában ezzel szemben nagyon is közel áll egy maglev vonal megnyitásához, mely az incshoni repteret kötné össze a koreai vasút, a Korail Yongyu állomásával. A 6,1 kilométer hosszú, hatmegállós vonalon pár napja kezdődtek el a tesztek a Hyundai-Rotem kocsijával, a megnyitás azonban csak 2013-ban várható. Az incshoni vonal nem lesz egyenértékű a sanghajival, utazósebessége mindössze 110 km/h lesz. A végső kiépítésben három szerelvénnyel lebonyolított forgalmú vonal egy 2006-ban indult kormányzati program eredménye, amely egy 404 millió dolláros program keretében a kereskedelmi jellegű maglevek bevezethetőségét propagálja Szöulban és környékén.
A teszteknek előzménye is van, 1993-ban nyílt meg az első kisérleti vonal a Tedzsonban (Daejeonban) rendezett Expo kapcsán, majd 2008 áprilisában immár a jelenlegi kocsik közvetlen elődjét kezdték tesztelni a meglévő egy kilométeres pályán, az Expo Park és a Nemzeti Tudományos Múzeum Között:
Az első kép a www.cuewb.com, a második és a harmadik a www.china.org.cn, a negyedik a www.koreatimes.co.kr, az ötödik a www.tistory.com oldalról származik.