A blog indulása óta ritkán esett volna új orosz villamosvonalról, az egyetlen példa, amire emlékszem, az Orszk volt. Sokkal inkább a vonalak, sőt egész üzemek bezárása volt terítéken, mint történt az például Voronyezsben vagy Rjazanyban. Épp ezért fontos megemlékezni arról, hogy október 6-án új villamosvonalat avattak Kazanyban, Tatárföld székhelyén.
A második tiszta Klauzál tér, nem? (fotó: Niko és Сагдеев Д.О.)
A 12 megállónyi új vonalszakasz - a 9-es viszonylat meghosszabbítása a 2-es számú remíztől vasútállomásig - létrejöttét megelőző években azonban sajnos a hálózat javarészét ideiglenesen vagy véglegesen bezárták. A hálózat nagyságának változását jól mutatja a kazantransport.by.ru remek térképsorozat a rendszer alakulásáról. Érdemes összehasonlítani a 2010. szeptemberi (tehát a mostani megnyitást közvetlenül megelőző) állapotokat mondjuk a 2002 végi körülményekkel. Döbbenetes a különbség.
Piros - új, kék - elbontott, zöld - meglévő (forrás: metroblog.ru)
A most átadott új vonalszakasz - a 9-es viszonylat meghosszabbítása - közvetlen előzménye a vonal déli részének szeptemberi bezárása volt. Ennek oka több dologra vezethető vissza, az egyik, hogy elkezdték építeni a kazanyi metró várhatóan 2013-ban megnyíló következő állomását a Gyekabrisztovot, és emiatt a felszínen ellehetetlenült a villamos közlekedés, másrészt szükséges volt a Kazanyka folyó lévő, a villamos által is használt, a folyót kettészelő gát újjáépítése.
Át a Kazanykán (fotó: Сагдеев Д.О.)
A Szamarai-víztározó - mely Kazanytól délre helyezkedik el, és a Balatonnál tízszer nagyobb vízfelületével Európa legnagyobb ilyen jellegű létesítménye - építésekor ugyanis a Kazanyka folyó torkolatának alsó részét is elárasztották. Az így kiszélesedő mellkéfolyót a Volga főágától gátakkal választották le, lehetőséget teremtve ezzel, hogy két partján elterülő Kazany egyes városrészei között megmaradjon a kapcsolat.
Rabotajut (fotó: Сагдеев Д.О. / Сагдеев Д.О.)
Mivel a metró a villamossal azonos úton fog haladni, így úgy döntöttek, hogy egy új teljesen új villamosvonalat építenek a folyó túlpartján lévő Kirov városrészbe, ennek az eredménye a most átadott új villamosszakasz. Sajnos arról nincs információm, hogy az elmúlt egy hónapban, a régi villamosvonal bezárása és az új megnyitása között hogyan zajlott a pótlás. Mindenesetre látszik, hogy a most átadott villamosvonal tulajdonképp építkezési területen halad át, az útépítés, csatornázás egy része még hátra van.
Szép új világ fentről (fotó: PCI / PCI)
A most átadott, a közúti forgalomtól jórészt elválasztott nyomvonalon jelenleg csak a 9-es viszonylat közlekedik, mintegy 15 perces menetidővel. (térkép) A metróépítés előrehaladtával, a felszín rendezésével azonban várható, hogy további viszonylatok csatlakoznak az új vonalra, az egykori, szeptemberben bezárt viszonylatot és vágányokat azonban már nem állítják vissza - annak szerepét a metró veszi át.