PTinfo

PTinfo

A kínaiak meghódítják a világot

2010. november 24. - mestska

Córdoba: Argentína második legnagyobb városa, az 1,3 millió lakosú Córdoba egyezséget kötött a Közlekedési Minisztériummal egy új, 18,5 kilométeres, 29 megállós metróhálózat megépítéséről. (térkép) A megvalósítást a Kínai Vasutak fogja végezni, az 1,8 milliárd dolláros projekt 85%-át pedig kínai hitelből finanszírozzák majd. Vajon a következő évtizedben hány ilyenről hallunk még, ahol ott vannak a kínaiak, és metrót építenek, villamost szállítanak? (az Izmir kapcsán feltett, ide vonatkozó kérdés még nem dőlt el) Azt mindenesetre elég bizonyosra veszem, hogy Argentínában kínai metrókocsikra bukkanhatunk majd.

Málaga: Az andalúz városban a CAF kiállította a leendő málagai metró egyik szerelvényének 1:1 méretarányú modelljét. A kocsi nem teljes, mindössze két rész látható az ötrészes járgányokból, ám jól mutatja, hogy milyen is lesz, mikor megérkezik majd az első igazi is jövő áprilisban. A metró szó itt is túlzás talán, Sevillához hasonlóan ugyanis Málagában is villamosokkal lesz lebonyolítva a metróüzem, hasonlóval azon járművekhez, melyeket Debrecenbe és Miskolcra ajánlott a CAF. (prezentáció az új kocsiról itt)

 

Picasso a villamoson metrón (képek: www.vialibre-ffe.com)

A 41 millió euróért vett 14 kocsi utolsó példánya 2012-ben érkezik meg. A kocsik hossza egyenként 32,36 méter, szélességük 2650 mm, természetesen 100% alacsonypadlósak lesznek. A 169 álló, 52 ülőhelyes tuják külső megjelenését az olasz Italdesign Giugiaro céggel karöltve tervezte meg a baszk járműgyár, visszaidézve Picasso málagai korszakának színeit és szimbolikáját, valamint a város halászhajóin ma is megtalálható föníciai szemet.

Mashhad: Az iráni város épülő LRT vonaláról korábban is írtam már. Mostani kapcsolódó hír, hogy úton van az első három jármű a CNR Changchun gyárból az iráni Bandar Abbas kikötőjébe. A külsőleg egész pofás járművek várhatóan karácsony előtt érik el az iráni partokat. A 70%-ban alacsonypadlós, 29,7 méter hosszú kocsikból összesen hatvan fog érkezni, a tervek szerint hat darab havonta.  

Kína behajózik (fotó: www.railwaygazette.com)

München: A Stadtwerke München 21 darab hatkocsis metrószerelvény leszállításáról egyezett meg a Siemensszel. A 2013-2015 megérkező, összesen 185 millió euróba kerülő vonatok kétféle feladatot fognak ellátni. 14 szerelvény feladata a legöregebb, mára negyvenévessé vált A típusú kocsik kiváltása lesz, míg a maradék hét egység 2014-től a kapacitásnövelést fogja szolgálni.

Semmi extra dizájn (kép: www.railwaygazette.com)

A C2.11 sorozatjelű kocsikról szóló rendelés két opciót is tartalmaz, mindkettő egy 23 darabos, hatkocsis csomag leszállítására vonatkozik 2016 és 2020 között.

Szimferopol: Október 27-én Szimferopol átadták az első három trolibuszt abból a hatvanegyből, melyek az elkövetkező három hónapban érkeznek a Krímre. (a gyártó Bogdannal a szállítási szerződést idén október közepén kötötték, tehát szerződéskötés után négy és fél hónap kell nekik, hogy leszállítsanak 61 trolit..... ) Az újonnan érkező járművek háromajtósak, 12 méter hosszúak és 105 férőhelyesek, az elektromos berendezéseiket a Cegelec készítette. Az új kocsik érkeztével jelentős selejtezés indult meg a jelenlegi flottában, túlnyomó részt egyelőre Skoda9Tr-ektől szabadultak meg.

Az új krími trolik (fotó: MAZAI, James)

Tunisz: A Systra és a Studi építheti a tuniszi RER első ütemét, mely egy Y alakú kétvonalas hálózatból fog állni, összesen 17,9 kilométer hosszan. A 2015-re elkészülő D és E jelzésű vonalak az elsők lesznek a 2021-ig ötvonalasra tervezett hálózatból. (térkép) A 
  D vonal kilenc megállónyi lesz, 11,5 kilométernyi hosszal, az E jelzésű vonal pedig 6,4 kilométer, hét állomással. A két vonal közös szakaszán, az Y szárán alagutat fognak építeni. Az már korábban eldőlt, hogy a vonalakon Hyundai-Rotem szerelvények fognak futni. Érdemes odafigyelni ezekre az észak-afrikai városokra

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr1002469014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

premium salmon 2010.11.24. 17:36:02

A malagai CAF Urbos 3 hasonló lehet a Debrecennek ajánlotthoz, csak egyirányú és 235-el szemben ott csak 221 utas befogadását ígéri a baszk cég. A 12 oldalas dia prezentáció amúgy pang az információhiánytól, különösen a vizuálistól - még az egyetlen fotó is az ajtómentes oldalt mutatja.

Minthogy a debreceniek most nem tették közzé az „ezüstérmes” jellegrajzokat, műszaki jellemzőket, látványterveket, nem magyarázható, miért fér el több magyar utas ugyanabba villamosba, mint a közismerten apró andalúzok. :-) Nem tud valaki alaprajzról üléselrendezésről, ami magyarázatot kínálna?

A baszkok amúgyis nagyon szégyenlősek - pedig volna mivel büszkélkedniük – állítólag az utóbbi két Innotransra nem hoztak villamost, a honlapjukon meg nemigen található jellegrajz, vagy belső, netán részlet fotó, sőt nem találok brosúrákat, prospektusokat sem a járművekről.

A nagy triászt nem ebben kéne követniük.

ruba 2010.11.24. 17:36:12

Íme itt egy videó egy Skoda Tr9-esről. A videót magam készítettem a Jalta-Szimferopol trolibuszvonalon, idén nyáron:
www.youtube.com/watch?v=BG6lw2U6nDI
Szerintem hangulatos volt az utazás rajta, bár azt elismerem, hogyha minden nap ilyennel kéne munkába mennem lehet, hogy örülnék már a cseréjüknek. Mindenesetre nem volt vele semmi baj, a 2óra 40 perces út alatt csak kétszer ugrott ki az áramszedője :)

premium salmon 2010.11.24. 17:42:08

@ruba:
Azért ez szoros volt.... Az első kommentárért folytatott versenyben 10 másodperc döntött Szimferopollal szemben Malaga javára :-)))

ruba 2010.11.24. 17:42:53

:)
Hiába, Ukrajna lemaradt. Ebben is :).

vvvv15 2010.11.24. 18:20:27

Córdoba: "1,8 milliárd dolláros projekt 85%-át pedig a kínaiak finanszírozzák majd."

De csak hitel formájában. Ezt a pénzt később majd vissza kell fizetni a kínai banknak.

"Vajon a következő évtizedben hány ilyenről hallunk még, ahol ott vannak a kínaiak, és metrót építenek, villamost szállítanak?"

A sok ágazatban már régóta utolérték versenyképesség terén a kínai cégek a nyugat-európai és az amerikai cégeket. Ahogy ott megnőtt a kínai árúk aránya szerintem a tömegközlekedésben is úgy fog. Ezekben a hagyományosan nagy járműgyártó országokban (pl: Franciaország, USA, Spanyolország) sokszoros bérköltség jut 1 előállított járműre, mint Kínában. Az olcsóság viszont általában a minőségre is kihat (lásd: King Long), ha valami, akkor ez az ami a kínai járművek ellen szólhat a következő évtizedekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.24. 18:36:24

@ZIU9:
"De csak hitel formájában."

pontosan, csak kimaradt egy szó. pedig nem mindegy :)

A kínai járművek (általában termékek) minősége szerintem csak idő kérdése és változni fog. Szerintem 10 év múlva simán lesz Európában kínai villamos vag ymetró, és nem fogják (nagyon) megbámulni a kínai kocsidat sem. Úgyhogy egyetértünk, ezekben a szegmensekben is növekedni fog a kínai áruk részaránya.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.24. 18:37:37

@premium salmon:

A CAF például az itt is tárgyalt varsói metrótender esetén is később prezentálta a látványterveket.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.11.24. 18:40:02

@ruba:

maradni fog tr9-es a lista alapján :)

ruba 2010.11.24. 19:00:35

@mestska: Mondjuk nagyrészt eddig is inkább a jaltai, alushtai és szimferopoli városi hálózatokon közlekedtek, a Szimferopol-Jalta szakaszon összesen kb 3-4 db járhat belőle (nekem úgy rémlik, hogy 2 jött szembe+ ugye amin mi ültünk), ami egy 5óra20perces(+pihenőidő), csúcsidőben 7-8 perces követéssel közlekedtetett vonalon nem túl sok.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.11.24. 19:05:20

"1,8 milliárd dolláros projekt 85%-át pedig a kínaiak finanszírozzák majd."
Ezt nem igazán értem. A gyártótól is szoktak hitelre venni metrót?

Hogy a kínai új dolgok minősége tényleg rosszabb lenne..háát. Ez is azt hiszem egyre kevésbé igaz. Magyarországon a kínai gagyi fogalom is picit fals dolog. Létezett, sőt létezik. Nem túl jóminőségű kacatot, ruhát csinálnak, de olcsóbban, valamit, valamiért alapon. Ma már a véletlenül nem kínában gyártott kacat, ruha is igyekszik rossz minőségű, cserébe drága lenni.
A technikai részlegre meg nem igazán igaz a gagyiság(ez Kína másik arca). Még akkor sem, ha van rendesen ellen-kampány.

vvvv15 2010.11.24. 20:30:37

@sanche: Nem. Van a metróépítő vállalat (hogy ez pontosan mit takar nem tudom), ők fogják megépíteni a Córdobai metrót. Ez egy kínai állami cég. Van egy bank amely ehhez hitelt biztosít. Ez egy másik kínai állami cég. Szerelvényekről még nincs szó, de az előbbi 2 információ alapján nem volna meglepő, ha a járműgyártó is egy kínai cég volna.

Valóban nem mindig rosszabb minőségű a kínai. De ami olcsóbb az általában rosszabb, nem feltétlenül azért, mert kínai. Ha már pont a kínaiakról és Córdobáról van szó, akkor érdemes megjegyezni, hogy pont Córdoba volt az a város, ahol a kínai trolik elggé leszerepeltek.
Córdoba az 1989-ben létrehozott trolibuszhálózathoz vásárolt 44 darab szovjet (ZIU-9/ZIU-10) trolibuszt. 2000-ben úgy döntöttek, hogy vásárolnak a helyükre 50 darab új, Norinco (kínai) trolibuszt. Végül csak 16-ot vettek, mivel kiderült, hogy nem túl jó minőségűek. A 16 járműből ma 4 üzemképes, azok is olyan állapotban vannak, hogy selejtezni kellene őket. Ezért 2009-ben vásárolniuk kellet Mendozából 5 darab használt (1984-ben gyártott) ZIU-9-est és teljes felújítást kapott 10 darab ZIU-10-es (szovjet)troli és most pedig úgy döntöttek, hogy vesznek 10 Belkommunmash (fehérorosz) trolit. Ez a 2000-ben gyártott kínai trolibuszok teljes selejtezését fogja jelenteni (tehát lesz kb. 30-35 darab 1984-89 között gyártot ZIU - ebből 10 felújított - és 10 darab új Belkommunmash). Ez nagyon jó példa arra, hogy hogyan veszíthet el egy lehetséges piacot a kínai gyártó azzal, ha nem jó minőségű terméket gyárt. Mert ahhoz kétség sem férhet, hogy a kínai trolibusz olcsóbb, mint a Belkommunmash.
A budapesti King Longok minőségét pedig szerintem nem kell bemutatni. Lehet hogy javulni fog a kínai gyártók terméke, én is remélem, hogy így lesz, de nem igazán hiszek benne, sőt én inkább úgy látom, hogy a nyugat-európai gyártók által gyártott termékeknek is egyre rosszabb a minősége, egyre rövidebb az élettartama.

gramercy 2010.11.24. 22:44:10

ez az eredmenye az egyoldalu szabad kereskedelemnek

probalj meg kinaban gyarat nyitni kinai partner nelkul

egy ideig meg viccelodhetunk azon hogy szazmillio zoknit kell legyartani egy airbusert cserebe

a protekcionizmus a kiut, ezt a kinaiak is tudjak...meg a koreaiak...meg a japanok is

ruba 2012.11.03. 11:30:46

Na, akkor a mashhadi metró szerelvényeit is a CNR Changchun gyártotta. Meg voltam velük elégedve, szép, modern szerelvények voltak.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.03. 11:31:33

@ruba: igen, anno még külön posztot is szántam nekik, amiben benne volt a pöpec jelző is :)
süti beállítások módosítása