Córdoba: Argentína második legnagyobb városa, az 1,3 millió lakosú Córdoba egyezséget kötött a Közlekedési Minisztériummal egy új, 18,5 kilométeres, 29 megállós metróhálózat megépítéséről. (térkép) A megvalósítást a Kínai Vasutak fogja végezni, az 1,8 milliárd dolláros projekt 85%-át pedig kínai hitelből finanszírozzák majd. Vajon a következő évtizedben hány ilyenről hallunk még, ahol ott vannak a kínaiak, és metrót építenek, villamost szállítanak? (az Izmir kapcsán feltett, ide vonatkozó kérdés még nem dőlt el) Azt mindenesetre elég bizonyosra veszem, hogy Argentínában kínai metrókocsikra bukkanhatunk majd.
Málaga: Az andalúz városban a CAF kiállította a leendő málagai metró egyik szerelvényének 1:1 méretarányú modelljét. A kocsi nem teljes, mindössze két rész látható az ötrészes járgányokból, ám jól mutatja, hogy milyen is lesz, mikor megérkezik majd az első igazi is jövő áprilisban. A metró szó itt is túlzás talán, Sevillához hasonlóan ugyanis Málagában is villamosokkal lesz lebonyolítva a metróüzem, hasonlóval azon járművekhez, melyeket Debrecenbe és Miskolcra ajánlott a CAF. (prezentáció az új kocsiról itt)
Picasso a villamoson metrón (képek: www.vialibre-ffe.com)
A 41 millió euróért vett 14 kocsi utolsó példánya 2012-ben érkezik meg. A kocsik hossza egyenként 32,36 méter, szélességük 2650 mm, természetesen 100% alacsonypadlósak lesznek. A 169 álló, 52 ülőhelyes tuják külső megjelenését az olasz Italdesign Giugiaro céggel karöltve tervezte meg a baszk járműgyár, visszaidézve Picasso málagai korszakának színeit és szimbolikáját, valamint a város halászhajóin ma is megtalálható föníciai szemet.
Mashhad: Az iráni város épülő LRT vonaláról korábban is írtam már. Mostani kapcsolódó hír, hogy úton van az első három jármű a CNR Changchun gyárból az iráni Bandar Abbas kikötőjébe. A külsőleg egész pofás járművek várhatóan karácsony előtt érik el az iráni partokat. A 70%-ban alacsonypadlós, 29,7 méter hosszú kocsikból összesen hatvan fog érkezni, a tervek szerint hat darab havonta.
Kína behajózik (fotó: www.railwaygazette.com)
München: A Stadtwerke München 21 darab hatkocsis metrószerelvény leszállításáról egyezett meg a Siemensszel. A 2013-2015 megérkező, összesen 185 millió euróba kerülő vonatok kétféle feladatot fognak ellátni. 14 szerelvény feladata a legöregebb, mára negyvenévessé vált A típusú kocsik kiváltása lesz, míg a maradék hét egység 2014-től a kapacitásnövelést fogja szolgálni.
Semmi extra dizájn (kép: www.railwaygazette.com)
A C2.11 sorozatjelű kocsikról szóló rendelés két opciót is tartalmaz, mindkettő egy 23 darabos, hatkocsis csomag leszállítására vonatkozik 2016 és 2020 között.
Szimferopol: Október 27-én Szimferopol átadták az első három trolibuszt abból a hatvanegyből, melyek az elkövetkező három hónapban érkeznek a Krímre. (a gyártó Bogdannal a szállítási szerződést idén október közepén kötötték, tehát szerződéskötés után négy és fél hónap kell nekik, hogy leszállítsanak 61 trolit..... ) Az újonnan érkező járművek háromajtósak, 12 méter hosszúak és 105 férőhelyesek, az elektromos berendezéseiket a Cegelec készítette. Az új kocsik érkeztével jelentős selejtezés indult meg a jelenlegi flottában, túlnyomó részt egyelőre Skoda9Tr-ektől szabadultak meg.
Az új krími trolik (fotó: MAZAI, James)
Tunisz: A Systra és a Studi építheti a tuniszi RER első ütemét, mely egy Y alakú kétvonalas hálózatból fog állni, összesen 17,9 kilométer hosszan. A 2015-re elkészülő D és E jelzésű vonalak az elsők lesznek a 2021-ig ötvonalasra tervezett hálózatból. (térkép) A
D vonal kilenc megállónyi lesz, 11,5 kilométernyi hosszal, az E jelzésű vonal pedig 6,4 kilométer, hét állomással. A két vonal közös szakaszán, az Y szárán alagutat fognak építeni. Az már korábban eldőlt, hogy a vonalakon Hyundai-Rotem szerelvények fognak futni. Érdemes odafigyelni ezekre az észak-afrikai városokra.