PTinfo

PTinfo

Látványterv, mock-up, leszállítás

2011. június 02. - mestska

Denver: Denverben kiállították a 2015-ben megnyíló, Denver és Aurora belvárosát a denveri nemzetközi reptérrel öszekötő gyorsvasút Hyundai-Rotem által szállított első kocsijának mock-upját. A Rotem tavaly nyerte el a jogot, hogy 50 kocsit szállíthasson a 37 kilométeres vonalra, a sorozatjárművek várhatóan 2013-ig érkeznek majd meg.

Caution felirat, nehogy valaki belegyalogoljon a hátsó rajzba (fotó: denverinfill.com)

Dzsidda: A hárommilliós szaúdi város, Dzsidda a Bombardierrel szerződött egy repülőtéri peoplemover rendszer kiépítésére. A kanadaiak a másfél kilométeres, terminálokat összekötő vonalat a hozzá tartozó 10 kocsival együtt összesen 96 millió dollárért szállítják le, az átadás 2014-ben várható. A beruházásra a folyamatosan növekvő utasszám (2009-ben 17 millió) és az új terminál építése miatt van szükség. A Bombardier a szokásos Innovia APM 300 technológiát hozza Szaúd-Arábiába.

A people mover látványterve (www.railwaygazette.com)

Grasse: A parfüm című könyvből és filmből elhíresült Grasse új siklójára kerülő POMA kocsik látványtervét a közelmúltban mutatták be. Bár modernnek igyekeznek tűnni, nekem annyira nem jönnek be.

A grassei sikló nem lesz teljesen új, a budapestihez hasonlóan sok évtizedes szünetelés után építik/nyitják újra. A siklót eredetileg 1919-ben nyitották meg, hogy a már korábban kiépült Cannes-Grasse vasútvonal völgyben lévő állomásától az utasok könnyen a városba érkezzenek. A vasút az autóval szemben fokozatosan veszített előnyéből, és már 1938-ban bezárták, amit a sikló bezárása meg sem várt, fél évvel a vasút megszűnése előtt eltűnt.

Fura (fotó: www.poma.net)

2005-ben azonban újra megnyílt a Cannes-ba vezető vasút, a grasseiek pedig sikerrel pályáztak az állami támogatásra, így 2013-tól ismét működhet az 570 méter hosszú, 20%-os emelkedőn haladó négymegállós vonal, melyet a most bemutatott modern, kétkocsis szerelvényekből kettő fog kiszolgálni.

Milánó: Az Impregilo-konzorcium nyerte el a milánói 4-es metró építésének és üzemeltetésének lehetőségét. A konzorciumnak, amely a Astaldiból, az Ansaldo STS-ből, az AnsaldoBredaból, a Sirtiből, és a milánói üzemeltető ATM-ből áll az Impregilo mellett, összesen 24 éves üzemeltetésre szerzett jogot. A Linate repülőtérre kifutó 4-es metró építése régóta húzódik. Bár a tervek 10 éve elkészültek, az építkezés megkezdése évről-évre húzódott. Most négy év alatt kell megépíteni a metróvonal első szakaszát az olaszoknak, ami elég reménytelen vállalkozásnak tűnik.

Az olaszok egyébként ajánlatukban a két irány közös alagútban vezetését javasolták, egymás felett, ezzel eltértek a konkurrens csoport (Pizzarotti-Thales-RATP-Siemens-CAF) hagyományos, kétalagutas tervétől.

A 15 kilométeres, 21 megállós vonal (térkép) kiépítésének tervezett költsége 1,69 milliárd euró, amelyből 1,2-t finanszíroz az olasz állam és Milánó.

Palermo: Május 18-án megérkezett az első Flexity Outlook kocsi a tervezett palermoi villamoshálózatra (Palermo az egyik legnépesebb európai város, ahol nincs villamos) , melyet kéthetente további 16 fog követni, nápolyi behajózással. A várhatóan 2012-ben megnyíló, háromvonalas villamoshálózatra érkező, 36 méteres kocsikat darabonként mintegy 3,2 millió euróért vette Szicilia legnagyobb városa. A tesztek csak november környékén fognak elkezdődni, várhatóan addigra kerül az infrastruktúra olyan állapotba, hogy ezt meg lehet tenni. (a hármas vonal építése még el sem kezdődött, nincs meg rá a fedezet)

Még a szárazföldön (fotó: wikipedia)

 Már Szicílián, még becsomagolva (fotó: www.mobilitapalermo.org)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr922940533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

premium salmon 2011.06.02. 09:41:30

Ad Palermo:
Tegnap megérkezett a második konvoj is. További belső képekre vadászva elejtettem egyet az alábbi címen:
www.mobilitapalermo.org/mobpa/2011/05/21/il-tram-allinterno-del-deposito-roccella/#more-10010
A 14. helyen található fotó egyrészt impozáns - a csukló alig érzékelhető - másrészt kiábrándító - a héttagú metróülés és a színvilág mestska "kedvencét" idézi - kiköpött Sirio Milano Plastico :-)

ruba 2011.06.02. 16:41:37

Bírom ezeket a városokat, ahol reptéri "People Moverre" van pénz, de egyébként bent, a 3 milliós városban semmilyen kötött pályás közlekedési eszköz nincsen. Persze értem, hogy a 17 milliós utasforgalom ezt valamennyire szükségessé teszi (bár e felől is vannak kétségeim, a 21 milliós forgalmú dublini repülőtéren sincs ilyen), de nem hiszem el, hogy egy 3 milliós városban ne lehetne ennél fontosabb villamos vagy metróvonalat kiépíteni. Persze igaz, hogy Szaud Arábia az olajnak köszönhetően elég autósbarát ország, de azért az utóbbi években úgy tűnik (nekem legalábbis) ,hogy ott is felismerték, hogy nem lehet a végtelenségig szélesíteni az utakat.

fberci 2011.06.02. 21:04:01

Milyen részletes tervekkel rendelkezik ez a milánói metró, hogy az alagút típusa sem volt még eldöntve?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.06.02. 21:55:53

@fberci:
Az ajánlatnak feltételezhetően része kellett legyen a tervek bizonyos mélyégű kidolgozása.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.06.02. 21:57:27

@premium salmon:

köszi.

Az a hét darab utazási irányra merőleges szék borzalmas.

fberci 2011.06.03. 01:09:37

@mestska: Csak azért tűnik furának nekem, mert a pontos költségbecsléshez minél részletesebbek tervek kénének (legalábbis én így gondolnám), főleg hogy a metróépítés költésge elég gyakran megnő menet közben, ill. ha még a pontos terveket is ki kell dolgozni, akkor 4 év nem túl sok. De nincs túl sok ismeretem a témában, így lehet hogy rosszul gondolom.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.06.03. 08:06:16

@fberci: olaszok.. :-) nem lesz itt négy év múlva semmi.

BPO654 2011.06.03. 22:16:41

@mestska: Förtelmes. A metrós (csoportterápiás) üléselrendezést utálom, s a (nagy)metróban is csak azért van nálunk, mert az oroszok anno úgy találták ki, hiszen így kell ülni a metrón az elvtársaknak és kész.
A színösszeállítás pedig egyenesen undorító. Ez a vill. csak kívülről szép.

jack o'neill 2011.06.04. 10:48:45

@BPO654:
Ha a ruszkik találták ki, akkor US-ban és Ny-EU-ban miért van ugyanez az elrendezés?
Szerintem metróban - nagy forgalom miatt - ez a legjobb megoldás. Ettől függetlenül villamosban és buszban hülyeségnek tartom. (Pedig kedvenc buszgyártóm is ezt nyomatja előszeretettel:()

mestska · http://cities.blog.hu 2011.06.05. 10:01:47

@BPO654:

Ez nem az oroszok nagy találmánya. Egyszerűen a metrók nagy forgalma és a gyors utasáramlás biztosítása érdekében ez a legcélszerűbb kialakítás.

premium salmon 2011.06.05. 20:07:06

@mestska:
Igaz, de a hátulról harmadik hozzászólásban hiába vetettem fel a metróülés kérdést a villamosok esetében.

premium salmon 2011.06.05. 20:09:31

@jack o'neill:
Egyetértek Jack!

Csakhogy különbséget tennék egy 2 650 mm széles tujának csak oldalfalvastagsággal csökkentett általános szakasza és a forgóvázak feletti, kényszer alakította domborzat között. Az utóbbinál jelentősen beszűkül a tér és vele a közlekedő, plusz elég magas az ülések elhelyezési szintje: ld. palermoi Flexity Outlook.

Ezeken a hajtómű feletti szakaszokon bár kézenfekvő, de megengedhetetlen a metróülés: egyrészt mert az ENSZ EGB 36 előírás szerinti 300 mm lábteret levonva alig marad utasfolyosó, másrészt mert a magyar kiírások tiltják.:-)

Különös bájt kölcsönöz az ülés kérdésnek: vajon hogy oldják meg Bombáék a „mi villamosunkban”, hiszen már tervezik: www.vg.hu/vallalatok/kozlekedes/tervezik-a-mi-villamosunkat-338461
süti beállítások módosítása