Sokan az országból azt sem tudják, hogy hazánk tizedik legnépesebb városában, Szombathelyen valaha villamos volt. Pedig volt, 1897 és 1974 között robogott a város utcáin. A megszünését az akkor divatos, közutat és az autóbuszokat priorizáló szemlélet okozta, ami számtalan másik villamosvonalnak is végett vetett, elég a pécsi villamosra, a budapesti Rákóczi útra vagy a debreceni Csapó utcára gondolni.
A megszűnt szombathelyi vonal teljes hossza 3,02 kilométer volt (térkép), a kocsik a Pályaudvartól haladtak a Kálváriáig, a mai Széll Kálmán utca - Király utca - Fő tér - Széchenyi utca - Kiskar utca - Óperint utca - Kálvária utca nyomvonalon. (remélhetőleg a Google teljesen trendi a mai utcaneveket illetően)
Hunmonyesz videója az utolsó napról
Valamelyik nap egy színes video jelent meg a youtube-on a szombathelyi villamos utolsó napjáról, 1974. augusztus 20.-áról. Azt hiszem, a ritka kortörténeti emlék és a feltöltő hunmonyesz megérdemli, hogy egy posztot kapjon a munkája, sőt még a videót is beillesztem ide. (Hang az nincs, de aki tud, hozzon jobbat :)
A helyiekben biztos van némi nosztalgia a villamos iránt, annyira, hogy újra és újra felmerül a villamos újjáépítése, melyet a nyugat-európai villamosreneszánsz csak még jobban felélénkített. A Nyugat.hu is cikkezett részletesen erről korábban.
A tervezett városi vonal térképe (fotó: www.nyugat.hu)
Eszerint az új vonal - már ha megépülne - nem a régi villamos nyomvonalát követné, igaz a pályaudvari végállomás megmaradna. Ezt követően azonban a Széll Kálmán utca - Vörösmarty utca - Thököly utca - Kiskar utca - Rohonci utca útvonalon haladna, hogy az Oladi lakótelepen egy hurokban forduljon vissza. Az eredeti nyomvonaltól való eltérés egyértelmű, megváltozott a város szerkezete, felépültek a lakótelepek, eltolódtak az utazási irányok.
Az anyag azt sem tartaná elképzelhetetlennek, ha Kőszegre villamos járna ki. Ezt vélhetően a mostani vasút villamossá alakításával, több megálló kiépítésével, szükség esetén nyomvonalmódosítással képzelnék el. Aki úgy képzeli ezt, hogy majd harminccal döcög ott a villamos, az téved, a könnyebb jármű, nagyobb gyorsulás kifejezetten alkalmas ilyen jellegű vonalakra, a mai villamosok pedig akár 100-al is rohannak, ha kell. Ilyen vasútvonal villamossá történő átalakítását több helyen végeztek már a világon, a legismertebb talán Karlsruhe, ahol kijárnak a helyi villamosok a nagyvasútra, más helyeken azonban, mint Kassel, vagy épp Nantes, a vonal teljes forgalmát villamosok szolgálják ki.
Újra lehetne a Kiskar utcában villamos (fotó: villamosok.hu)
A szombathelyi villamos újjáépítésének egyébként utóbbi esetben látom az egyetlen esélyét, ma a város - elnézést minden szombathelyitől - egyszerűen túl kicsi, hogy egy villamost eltartson. Még a tervezett villamos nyomvonalát közel teljesen lefedő 3-as busz (térkép) is mindössze negyedóránként jár csúcsidőben. Már a másfélszer ekkora, Szombathelynél jóval gazdagabb francia városnál, Amiensnél is vitákat okoz-okozott a villamos kiépítése. Az elővárosi vasút módváltása felhasználható lenne azonban arra, hogy a villamos valamilyen formában visszatérjen Szombathelyre.
Nektek mi a véleményetek, kell Szombathelyre ismét villamos?