PTinfo

PTinfo

Szombathely: múlt és jövő

2011. július 26. - mestska

Sokan az országból azt sem tudják, hogy hazánk tizedik legnépesebb városában, Szombathelyen valaha villamos volt. Pedig volt, 1897 és 1974 között robogott a város utcáin. A megszünését az akkor divatos, közutat és az autóbuszokat priorizáló szemlélet okozta, ami számtalan másik villamosvonalnak is végett vetett, elég a pécsi villamosra, a budapesti Rákóczi útra vagy a debreceni Csapó utcára gondolni. 

A megszűnt szombathelyi vonal teljes hossza 3,02 kilométer volt (térkép), a kocsik a Pályaudvartól haladtak a Kálváriáig, a mai Széll Kálmán utca - Király utca - Fő tér - Széchenyi utca - Kiskar utca - Óperint utca - Kálvária utca nyomvonalon. (remélhetőleg a Google teljesen trendi a mai utcaneveket illetően) 

Hunmonyesz videója az utolsó napról

Valamelyik nap egy színes video jelent meg a youtube-on a szombathelyi villamos utolsó napjáról, 1974. augusztus 20.-áról. Azt hiszem, a ritka kortörténeti emlék és a feltöltő hunmonyesz megérdemli, hogy egy posztot kapjon a munkája, sőt még a videót is beillesztem ide. (Hang az nincs, de aki tud, hozzon jobbat :)

A helyiekben biztos van némi nosztalgia a villamos iránt, annyira, hogy újra és újra felmerül a villamos újjáépítése, melyet a nyugat-európai villamosreneszánsz csak még jobban felélénkített. A Nyugat.hu is cikkezett részletesen erről korábban.

A tervezett városi vonal térképe (fotó: www.nyugat.hu)

Eszerint az új vonal -  már ha megépülne - nem a régi villamos nyomvonalát követné, igaz a pályaudvari végállomás megmaradna. Ezt követően azonban a Széll Kálmán utca - Vörösmarty utca - Thököly utca -  Kiskar utca - Rohonci utca útvonalon haladna, hogy az Oladi lakótelepen egy hurokban forduljon vissza. Az eredeti nyomvonaltól való eltérés egyértelmű, megváltozott a város szerkezete, felépültek a lakótelepek, eltolódtak az utazási irányok.

Az anyag azt sem tartaná elképzelhetetlennek, ha Kőszegre villamos járna ki. Ezt vélhetően a mostani vasút villamossá alakításával, több megálló kiépítésével, szükség esetén nyomvonalmódosítással képzelnék el. Aki úgy képzeli ezt, hogy majd harminccal döcög ott a villamos, az téved, a könnyebb jármű, nagyobb gyorsulás kifejezetten alkalmas ilyen jellegű vonalakra, a mai villamosok pedig akár 100-al is rohannak, ha kell. Ilyen vasútvonal villamossá történő átalakítását több helyen végeztek már a világon, a legismertebb talán Karlsruhe, ahol kijárnak a helyi villamosok a nagyvasútra, más helyeken azonban, mint Kassel, vagy épp Nantes, a vonal teljes forgalmát villamosok szolgálják ki.

Újra lehetne a Kiskar utcában villamos (fotó: villamosok.hu)

A szombathelyi villamos újjáépítésének egyébként utóbbi esetben látom az egyetlen esélyét, ma a város - elnézést minden szombathelyitől - egyszerűen túl kicsi, hogy egy villamost eltartson. Még a tervezett villamos nyomvonalát közel teljesen lefedő 3-as busz (térkép) is mindössze negyedóránként jár csúcsidőben. Már a másfélszer ekkora, Szombathelynél jóval gazdagabb francia városnál, Amiensnél is vitákat okoz-okozott a villamos kiépítése. Az elővárosi vasút módváltása felhasználható lenne azonban arra, hogy a villamos valamilyen formában visszatérjen Szombathelyre.

Nektek mi a véleményetek, kell Szombathelyre ismét villamos? 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr943098757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.26. 09:44:18

A kérdésedre nem tudom a választ, de nagyon jó ez a hazai, időben kitekintő poszt!
Kívánságlista: A pécsi villamosról szintén szívesen olvasnék ilyet, és -bár jobban feldolgozott anyag- a miskolci É-D tramtrain tengely is megérne egy kis fejvakarást.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.26. 09:46:39

@hungeri:

mestska mondanivalója -ahogy én értem- pont ez: nulláról villamost álmodni fölösleges, de ha észrevesszük azt a nyomorult, szebb napokat látott, de még mindig nem teljesen leírható vicinálist Kőszeg felé, akkor már van honnan kiindulni.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.26. 09:52:45

Az IHO is ma reggel vette elő a témát, ők járműoldalról közelítettek a kérdéshez:

iho.hu/hir/az-utolso-nap-szombathelyen

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.07.26. 10:49:32

Szerintem villamos nem kell. Viszont a karlsruhei modell szerint működő elővárosi vasút bőven elfér. Gyakorlatilag így az lenne a helyzet, mint ami most Esztergomban kialakult, hogy a helyközi járatokat lehet helyi utazásra igénybe venni, csak villamossal. :) Persze ha már ott az infrastruktúra, lehet betétjáratozni, az már a hagyományos értelemben vett villamos lenne. Ezzel ki lehetne váltani helyi és helyközi buszokat is, növelve a szolgáltatás színvonalát, mivel bizonyos utazások sorn nem, hogy növelné, hanem csökkentené az átszállások számát, a menetidő pedig csökkenhet. Egy mindentől különálló szombathelyi villamost viszont a "vidék 4-es metrójának" tartanék.

VakondM 2011.07.26. 11:28:37

A cikkben említett villamos reneszánszhoz:
Hány éve is jöttek rá és építenek nyugaton és szomszédainknál villamost? Lassan 10. Nekünk ez idő alatt volt tervben egy győri hálózat, Debrecenben a villamostender, Miskolc a zöld nyíl projektel és Szeged az elektromos közlekedés fejlesztéssel. Emellé Budapesten szó volt az 1 és 3as villamos hosszabbításáról és új járművek vásárlásáról. Ugye nem kell leírni, hogy ezek közül mi valósult meg?
Örülök ha egy-egy ilyen post megjelenik valahol mert egy kis emlék akkorról amikor én még nem is éltem, de szomorú is, hogy mi jóformán egy helyben topogunk! :(

giovanni p 2011.07.26. 11:52:49

Ahogy többen mondják talán egy Tram-train rendszer amit kihasználna a Kőszegi vonalát életképes lenne.

kamasuka 2011.07.26. 12:49:16

Az egyik kockán feltűnő Lada és Moszkvics se ötvennel esett be a kanyarba. :D

Ja, és érdekes látni, hogy bár még akkor azért büntetgették, jópáran nem a zebrát használták átkelésre.

Kovacsla 2011.07.26. 12:50:02

Köszönöm a posztot fatornyos falucskám nevében :) Én 5 nappal maradtam le a villamos megszüntetéséről, pedig elment a szülőházam előtt (a videón 0:50-nél :)

Ami az utcaneveket illeti, az útvonal: Széll Kálmán utca (ex Savaria) - Király utca (ex Bajcsy-Zsilinszky Endre) - Fő tér (ex Köztársaság) - Széchenyi utca (a térképen a Madentko Klinika előtti utca) - Berzsenyi Dániel tér (ez a térképen Belsikátornak látszó tárgy, az igazi Belsikátor (ex Forgó köz) a tértől keletre a Fő tér felé vezető, csak gyalogosan járható sikátor) - Kiskar utca - Óperint utca - Kálvária utca (ex Zsiray Lajos utca).

MiskaBá 2011.07.26. 12:59:45

Amióta visszaemlékszem, a szombathelyi villamos sohasem járt a Belsikátor utcában, lehet, hogy el sem férne. A Főtéri (sohasem hívtuk Köztársaságnak) kerülő megálló után a Széchenyi utcán át ment tovább a Kálvária felé.

Debrecenben jártam egyetemre, mikor kezdtem a 4-es és az 5-s is járt, aztán az is megszünt. Most vissza akarják hozni közel hasonló útvonalon az 5-t, kíváncsi leszek rá.

Kőszegre nem érdemes villamost kivezetni, érdemes lenne a Bűzmotot kiváltani valami emberibb motorvonatra és a megállókat kicsit rendbe tenni, például valami peront kiépíteni, mert jelenleg nem leszállsz a vonatról, hanem leugrasz. Talán majd a GySEV!

Barisnya 2011.07.26. 13:05:06

@Macibb: Köszi. Én régen jártam Szhelyen, tehát a mai utcanevek nem mondtak semmit. 70-ben végeztem a fősulin, azóta 2x jártam a városban, de még a rendszerváltás előtt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.26. 13:07:47

@Macibb, @MiskaBá: köszönöm az útvonal-korrekciót!

agatsu 2011.07.26. 13:11:51

Köszönöm én is!
Szombathelyiént mi tudjuk ezeket a dolgokat, de ez a video hol volt eddig? Én utaztam még rajta, de csak pár hónapos voltam...:D
Tudom, hogy a pénz az Isten, de néha nem lehetne valamit azért létrehozni( újra indítani) , mert jó és kedves dolog és az embereknek örömöt csal a hétköznapjaikba...biztos vagyok benne, hogy mi szombathelyiek nagyon büszkék lennénk ,ha újra lenne villamosunk.
Persze kell a pénz másra, ami fontosabb, mondják majd a város vezetői,de annyi mindenre szórtak/loptak már el pénzt...nah,nem politizálok, mindegyik oldal ezt tette.
Remélem egyszer lesz még Szombathelyen villamos,meg minden városban ,ahol ezt szertenék az emberek...
Ja és egyszer egy poitikus(olyan igazi, akit érdekelt az emberek sorsa) azt mondta, a tömegközlekedés ne nyereséges legyen, hanem biztonságos, kényelmes és környezetkímélő!

taksony11 2011.07.26. 14:47:50

A város méretéből még nem következik az, hogy van-e villamosa vagy sem.

Valenciennes kisebb mint Szombathely, ott viszont van villamos.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.07.26. 15:03:08

@taksony11: Nem csak a város méretétől függ. A rendszerbe beköthető vasútvonalaktól is függ. Egy Szombathely méretű városban nem igazán indokolt a villamosközlekedés, még akkor se, ha azt a szombathelyiek ezt márpedig tudják, meg kedves a szívüknek, meg akármi. :) Ha egy frekventált útvonalra kiépítesz villamost, azon csak úgy lesz utas, mint a budapesti 4-es metrón, hogy ami párhuzamos, az megszűnik, és minden busz (Pesten busz+villamos) a "szent vonalra" hord rá. Így lesz rajta utas, mert szerencsétleneknek más lehetősége nincs, viszont plusz 1-2 átszállás. Ezzel szemben, ha a másik irányból közelíti meg az ember, abból kisülhet valami jó. Kőszeg felől az emberek busszal-vonattal mennek Szombathelyre, ahol mondjuk még egy helyi buszt is igénybe kell venniük. Ha ezeket kombinálva, a vasútvonalon villamos-szerű járgány közlekedik, ami a vasútállomás után Szombathelyen belül továbbmegy, akkor nem azt a szerencsétlen helyi buszt váltja ki, hanem a vonatot, a helyközi és a helyi buszt is. Ezzel már lehet, hogy eléri azt az utasszámot, hogy megérje kiépíteni a kötöttpályát. Önmagában szinte biztos, hogy nem. Szombathelyen rendelkezésre áll 5 vasútvonal, így lehet gondolkozni egy ilyen rendszeren. Ha nem lenne a városnak vasúti kapcsolata, nulláról esélytelen lenne.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.07.26. 15:26:31

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Utánanéztem ennek a francia városkának, egy gyakorlatilag tök új építésű regionális villamosról van szó. Valenciennes belterületén halad az egyetemtől, a vasútállomáson keresztül ki a pusztába, és át Denainba. Ez szombathelyire lefordítva: szombathelyi villamos, ami kőszegig jár, és ott is bemegy a központba, nem áll meg a város szélén. Nálunk sajnos egy dolog hiányzik hozzá, az a 63 milliárd forintnyi összeg, amiből ezt a franciák megépítették, és ez még csak a városi szakaszra vonatkozott. A regionális szakasz volt további 18 milliárd forintnyi euró, és a szombathelyihez kísértetiesen hasonlít, egy meglévő (bár ott felhagyott) vasútvonalat használ. További bővítéseken gondolkoznak, ezek is mind elővárosi/regionális jellegű vonalak.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.07.26. 15:59:53

Sopronban is volt villamos, sőt ha jól tudom a megszűnésekor a járműveket éppen Szombathelyre szállították át.

Amúgy nemrég Győrben is téma volt az esetleges villamos építés. Szerintem ott mindenképpen reális elképzelés lenne, Szombathelyen nem tudom mennyire érné meg. Pécsen szerintem 2 vonalat lehetne építeni, 1-et a Kertváros és a Belváros között, egyet pedig K-NY-i irányban a 6-os főúttal párhuzamosan valahol.

cso zsi 2011.07.26. 16:01:13

@kamasuka: "Az egyik kockán feltűnő Lada és Moszkvics se ötvennel esett be a kanyarba. :D"

A felvétel gyorsabb a normál sebességnél, ez megfigyelhető a gyalogosok mozgásán.
Ettől függetlenül 1986-ig 60 km/h volt az engedélyezett lakott területen.
Elszomorító, hogy nemcsak az autósok tűnnek gyorsnak, de a bringások is feltűnően barmok a felvételen.

KissGecihuszár 2011.07.26. 16:03:56

Olyanként, aki eddig kb tucatszor jártam Sz.helyen, feltétlen a villamos mellett vagyok. Az ugyanis nem jelent semmit, hogy a helyébe léptetett buszjárat hány percenként közlekedik, hisz azt ugyebár a Vasi Volán üzemelteti, s mint tudjuk, azokban a nagyvárosainkban, ahol nem "KV-k" vannak, nos ott nincs köszönet a helyi tömeg, jajj, párdon KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSBEN! Épp ezért javaslom Sz.hely lakosságának -erről jut eszembe, '74-óta nem nőtt csak úgy véletlenűl a város lakosainak száma?-, hogy egy emberként sorakozzanak fel egy korszerű -tehát energia visszatáplálós rendszerű, alacsonypadlós, légkondis,stb- villamos ki(újjá)építése mellett, természetesen olyan útvonalon, hogy akár több buszviszonylat kiváltható legyen általa és ha elkészült, használják egészséggel, azaz ne urizáljanak azzal, hogy még a wc-re is kocsival járnak a városon belűl.
ami Debrecent, Szegedet, Miskolcot illeti, a lehető legjobbat teszik a villamos (és troli) hálózat fejlesztésével, ugyanis -mint látható- a gázolaj ára ismét a csillagos egekben tanyáz és nagyon remélem, hogy Pécs is erre az útra fog lépni, mert ott is van helye 1-2 vill viszonylatnak, sőt még a trolinak is, főként a belvárosban, illetve a "felkaptatós" járatokon. Vigyázó szemünket vessük végre Európára, ott ugyanis divat lett közösségi közlekedni, csak mi játszuk meg az agyunkat, az Európai átlagbér 1/6-odáért! Héélo...

KovA 2011.07.26. 16:20:28

Amelyik megyeszékhely ad magára annak van villamosa is.

Magyarnaba 2011.07.26. 16:23:48

Ha Szombathelyre visszatér a villamos, akkor annak elsősorban nehézvillamos (Tramtrain) formájában kell történjen.

Jelentős hiba azt hinni, hogy Szombathely túl kicsi egy ilyen projekthez. A város és környékét ugyanis egybe kell számolni, hiszen ma már a városkörnyéki települések lakosai is rendszeresen használják a városi tereket.
Szombathely környékén is zajlanak elővárosodási folyamatok, az sokasodó népességű települések pedig gyors kapcsolatot igényelnek a városmaggal, ahol a regionális vasútállomás, a hivatalok és az iskolák vannak.

Természetesen a villamosnak elsősorban a környékbeli nagyobb településeket kell érintenie, Kőszeg és a várostól délkeleti irányba húzódó városiasodó településsor. Biztos vagyok benne, hogy reggelenként tömött buszok érkeznek ezekről a településekről, ahol régen egyébként vonat is járt.

Artie 2011.07.26. 16:36:38

@kamasuka: Nem, mert 60 volt a megengedett...:PPP

Artie 2011.07.26. 16:37:40

@Zabalint: Győrben? Hol? Olyan keskenyek az utak, hogy több kára lenne, mint haszna.:S

ninimimi 2011.07.26. 16:49:44

"A megszünését az akkor divatos, közutat és az autóbuszokat priorizáló szemlélet okozta..."

Nem, nem az okozta. A bolsevik diktatúra volt az oka, hogy a fenti állítással szemben semmi sem az állampolgárok (ízlés szerint: lakosság, emberek) akarata, "szemlélete" alapján dőlt el. A fenti mondat - feltehetőleg nem szándékos - szerecsenmosdatás, "csupán" a múlt nem kellő ismeretéből származó állítás, amely másokat is, sok fiatalt félrevezet.

A dolog érdemi részéről pedig annyit, hogy személyesen éltem át azt a szomorúságot, amit Szombathely "lakosságának" ez a diktátum jellegű elvtársi döntés okozott. Amiről természetesen az akkori, cenzúrázott "média" egy szót sem szólt. Indokolatlan volt a döntés és csupán pillanatnyi anyagi "megfontolás", a szükséges felújítások költségének "megtakarítása" indokolta. Semmi más. Ugyanis a "helyette" beállított buszjárat messze nem pótolta a hiányát. Ahogyan ma semmi igaz, hogy a negyedóránkénti busz közönsége nem töltené ki a villamos kapacitását. Olyan ez, mint amikor a számítógép ellen érveltek az elvtársak annak idején: "Ki a fenének kell másodpercenként többezer összedás meg kivonás elvégzésének képessége?" A lehetőség sok olyan felhasználót is magával hoz, aki egyébként nem lenne, lehetőség híján ma nincs is.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.26. 17:35:02

@ninimimi:

"A bolsevik diktatúra volt az oka"

Igen, valószínűleg ugyanez okozta a villamosok megszűnését a szintén bolsevik diktatúrának számító Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban, Spanyolországban, Ausztráliában, stb.....

azért gondolkodj már, mielőtt ilyeneket írsz le.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.07.26. 20:01:56

@mestska:
Sopronban már 1923-ban is dúlt a bolsevik diktatúra.

Balu424 2011.07.26. 20:38:45

@taksony11: Én csak erre azt mondom, mint az egyik kiállításom címe:

"Nagyváros már, ahol villamos jár!"

KissGecihuszár 2011.07.26. 20:52:37

@mestska: Rossz hírem van, mert ugyan a kádáréra nem calssic bolsevik diktatúra volt, viszont a '70-es évek közepétől a '80-as évek közepéig módszeresen pusztították a villamosvonalakat szerte az országban. A módszer mindenütt hasonló volt, először elhanyagolták a vágányokat, majd jöttek a seb korlátozó táblák (30,20,15,!10!), eztkövetően csökkentették az egy szerelvényben összekötött kocsik számát (pl: BKV, 43-as villinger,stb), végűl e 1-2 kisiklást követően -balesetveszélyre hívatkozva- egész egyszerűen "szüneteltették" a viszonylatot, melynek vágányait, munka és betápvezetékeit, oszlopait késöbb -a nagyobb nyomaték kedvéért és persze sunyi módon- pár hónap különbséggel elbontották. Tudni illik, hogy a '70-es évekre az Ikarus évi 12000 db "kocka" kocsit gyártott, melyek az első időszakban a világ sok szegletébe eljutottak, de a késöbbiekben már nem bizonyultak annyira korszerűnek, ezért kellett "piacot" találni a bennragadt kocsiknak,főként az ú.n. "városi rendeltetésűeknek", melyek a hazai "KV-knál" és a Volánoknál találtak gazdára. Hát röviden ez volt az oka, hogy a villamos vonalak jelentős részére a lassú kivéreztetés várt. Azzal a vetülettel -természetesen- az elvtársak nem foglalkoztak, hogy az egyébként korántsem környezetbarát kockák a már amúgy is egyre terheltebb közútakon foglalják a helyet, továbbá azzal, hogy egy átlagos két kocsis villamos szerelvény 2 csuklósbusznyi utast képes lazán elszállítani, mindezt 1 vezetővel. Persze, lehet azt mondani, hogy pl Zuglóban trolihálózat épült ki a vilinger helyett, okés, de az is foglalta az utakat és sokkal több betáp és munkavezeték-ezáltal több oszlop- kellett neki, mint az ott csilingelő 64, 65,stb villamosnak. Szoval, a kádáréra itt is megtette "jótékony" hatását, mint oly sok téren ebben a szerencsétlen, megerőszakolt országban! Az viszont több, mint elgondolkodtató, hogy 20 évnek kellett eltelnie, mire nagyobb városaink önkormányzatainál leesett a tantusz, hogy egy 50-60 ezresnél nagyobb város fő viszonylatait korszerűen, környezetbarát és főként gazdaságos módon mindenképp kötöttpályás eszközzel lehet hatékonyan kezelni. Miskolcon is elgondolkodtak azon, hogy az európai szinten felújítani remélt K-Ny (1,2-es viszonylat) után a szintén komoly forgalmat lebonyolító (É-D),tehát nagyjából a 12,14,14H buszviszonylatok által bejárt útvonalra érdemes lenne villamosvonal(ak)at kiépíteni, hisz ott lenne létjogosultsága egy 3/4 combino méretű, 5-6 percenként közlekedő járatnak, mely által több tucat busz szabadulhatna fel és lenne áthelyezhető olyan viszonylatokra, ahol most nem megfelelő a kapacitás. Pécs esetében pedig teljesen egyértelmű, hogy van létjogosultsága alsó hangon 2 viszonylatnak, hisz ezzel ott is legalább 4-5 buszviszonylat kiváltaható lenne, ezáltal javitandó a tragikus kapacitási mutatókat jónéhány buszviszonylat esetében. Fel kell ébreszteni a honi villamosközlekedést több évtizedes csipkerózsika álmából és a trolit is preferálni kell a dieselbuszokkal szemben.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.26. 22:24:26

"Rossz hírem van, mert ugyan a kádáréra nem calssic bolsevik diktatúra volt, viszont a '70-es évek közepétől a '80-as évek közepéig módszeresen pusztították a villamosvonalakat szerte az országban"

Akkor mégegyszer:
Pont ugyanígy pusztították az usában, angliában és franciaországban. Az autó és autóbusz előretörése az oka.

ninimimi 2011.07.27. 09:03:24

@mestska: Akkor mégegyszer: a szombathelyi villamost a bolsevik diktatúra szüntete meg, a maga diktatórikus módján. Fura "logika", hogy ha máshol, teljesen eltérő feltételrendszer mellett,
esetleg indokoltan és demokratikusan tették, akkor nálunk "nem lehetett" a bolsevik diktatúra az ok.

Érdekes továbbá, hogy amikor védeni kell a bolsevikok marhaságait, aljasságait, akkor rögtön előkerülnek a nyugati példák, ha véletlenül éppen jól jönnének.
Amikor pedig Nyugaton bevált, pozitív mintákat kellene behozni ezernyi esetben, akkor az még ma is derogál.
"Ne majmoljuk már a Nyugatot!", ugyebár... Copyright by Rákosi elvtárs.

ninimimi 2011.07.27. 10:20:32

szüntete = szüntette (vagy szünteté)

Egyébként korabeli, jellemző történet: a képen látható, Kiskar utcai villamoskanyar után volt egy cipőjavító üzlet, aminek az utcai homlokzatán a hetvenes évek közepéig volt egy békebeli (kommunizmus előtti) időkből származó, zománcozott, színes Scholl cipőpaszta reklámtábla. Csak úgy dísznek, mert persze ilyen kapitalista árukat nem lehetett akkortájt kapni errefelé. Szinte minden alkalommal megcsodáltuk szép aranysárga-mélykék színeit, arányait, melyek a megelőző évtizedek viharai után is elevenen sugallták egy normális világ üzenetét a szocializmus poros, szürke egyhangúságában.

Történt aztán, hogy a Rádió félnapos helyszíni tudósítást közvetített Szombathelyről - például éppen az volt az egyik téma, hogy "mennyire nem érdekli" a város népét, hogy megszűnik a villamos. A riporter megemlítette az (élő?) adásban, hogy ebben a városban még Scholl reklámtáblát is lehet látni. Az adás után pár nappal a táblát hatóságilag levetették a cipésszel. Talán még el is kobozták, mert soha többé nem láttuk.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.27. 10:37:26

@ninimimi:
Kicsit majd nézz utána, hogy pld. az usában milyen "demokratikusan" szüntették meg a villamosokat. említhetnék más országokat is, de ott a legkirívóbb a példa.

Hogy ne kelljen keresgélned:

en.wikipedia.org/wiki/Great_American_streetcar_scandal

Már a címe is mutatja a nagy demokratikus megszüntetést.

Egyébként, ha kicsit máshogy szemléljük a dolgot, akkor azt is el kell mondani, hogy ha nem az a rendszer lett volna a maga autókorlátozásával, ami volt, hanem egy nyugati beállítottságú, akkor elképzelhető, hogy a mainál is jóval kevesebb villamos lenne az országban, akár a vidéki városokban teljesne megszüntetve VALAMENNYI viszonylatot. Nyugaton ugyanis ez történt a nagy "demokratikus" megszüntetésben.
A feltételrendszer mindenhol ugyanaz volt, az autó és az autóbusz előretörése. ehhez csak pár korabeli szakmai cikket kell eolvasni, vagy épp elővenni az akkor közlekedésfejlesztési koncepciót. Igen, egyes elképzelések alapján a nagykörút kivételével valamennyi villamost megszüntették volna Budapesten is. Nem a rendszer miatt, hanem mert az akkori szakemberek - nyugati társaikhoz hasonlóan - a villamosokban a városi közlekedés kerékkötőit látták.

ninimimi 2011.07.27. 11:22:11

@mestska: "...az akkori szakemberek - nyugati társaikhoz hasonlóan..."

Nagy "tetszik" a hazai, régi jó bolsevikokkal teli média sunyi agymosásának "eredménye": 21 évvel a diktatúra bukása után még mindig azzal jöhet valaki, hogy az USA-ban van-e inkább demokrácia, vagy a hetvenes évek vasfüggöny mögé zárt kommunista barakkjában volt-e az.

Az akkori döntéseknek csekély köze volt bármiféle szakmaisághoz. Mindenkor elsődleges és mindent eldöntő szempont volt a hazai és a szovjet kommunista "párt" érdeke. Ezért bukott meg gazdaságilag és tette tönkre máig hatóan a társadalom struktúráit, a normális gazdaság alapjait.

Lehet ez vita tárgya?

Javítás:
Scholl = Schmoll

ninimimi 2011.07.27. 11:58:55

@ninimimi:
nagy "tetszik" = nagyon "tetszik"

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.27. 12:51:42

@ninimimi:

"Nagy "tetszik" a hazai, régi jó bolsevikokkal teli média sunyi agymosásának "eredménye"

Inkább az a durva, hogy vannak akik szerint, minden döntést minden eszinten maga Kádár János hozott meg.... Na, ez az igazi agymosás.

ninimimi 2011.07.27. 13:03:25

@mestska:
Mondtam én ilyet? Látom, olyasmivel vitatkozol, amivel tudsz akkor is, ha nem mondta a vitapartnered.

Senki nem mondta például, hogy maga Adolf Hitler ölt meg 80 millió embert. Mégis ő volt az első számú felelős.

agatsu 2011.07.27. 13:53:50

Valószínüleg tényleg a motorizáció fejlődése okozta a villamosok vesztét... de azt szerintem nem kéne vitatni, hogy a kommunisták egy csomó mindenbe belevizionálták a háború előtti polgári lét rájuk maradt csökevényeit, mint pl egy több mint 70 éve jól működő dologba, ami ugye azt mutatja, hogy a háború előtt milyen jól működő dolgokat csináltak a kizsákmányoló kapitalisták( amúgy azok voltak), míg szintén nem vitatható ,hogy a 70-es években a magyar termékek döntő része, eufemizmussal élve is, csak a "sz@r" minősítést érdemelték ki. Szóval simán elképzehető és valószínű is ,hogy egy MSZMPKB-s agyoniskolázott káder frusztrációjának áldozatai az akkoriban megszüntetett villamosvonalak. Hasonló "haladó" gazdasági döntés eredménye volt, a vas és acél országa, a rizs és gyapot-termesztés és még elég sokáig lehetne sorolni...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.27. 18:31:56

@agatsu:

"azt szerintem nem kéne vitatni, hogy a kommunisták egy csomó mindenbe belevizionálták a háború előtti polgári lét rájuk maradt csökevényeit"

Ezt nem kell vitatni, viszont nem kell erre fogni, aminek nem ez az oka...

Igen könnyen lehet, hogy ha Magyarországon nincs szocializmus, jobb anyagi helyzetben van és bárki vehet autót, akkor Budapesten annyi villamos marad, mint Londonban, Párizsban, Nyugat-Berlinben... (Nulla).

ninimimi 2011.07.27. 19:35:20

@Comandante en Jefe:
" nem kell erre fogni, aminek nem ez az oka..."

Ha nem lett volna szocializmus, akkor lehet, hogy tényleg nem kellett volna villamos az emberek érdekében. Mivel azonban az volt, ezért nem lett volna szabad megszüntetni az emberek érdekében. De megszüntették, mert a szocialista diktatúrának annyi köze volt az emberek érdekeihez, mint a szombathelyi, budapesti életszínvonalnak és ebből következő közlekedési kultúrának a Londonban, Párizsban, Nyugat-Berlinben tapasztalthoz: nulla...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.27. 20:23:13

@ninimimi:

Szócséplés.

A villamosok térvesztésének oka _világszerte_ a motorizáció előretörése volt. A folyamat már a 20-as években elkezdődött, Euróbában a második világháború után erősödött fel.

Magyarországon a szocialista berendezkedésnek ehhez annyi köze van, hogy erre a folyamatra (rossz anyagi helyzet, autóvásárlási korlátozások, a piaci viszonyokra lassan reagáló központosított vezetés miatt) csak megkésve került sor.

murzi 2011.07.28. 17:31:43

én tudok egy hatásos érvet ami veri a lécet. FÜST MENTES !!!!!!!!!

Mandika69 2011.07.31. 20:55:26

Politika nélkül: Hazánk már akkoriban is tagja volt a különféle nemzetközi, szakmai, köztük közlekedésszakmai szövetségeknek. Pl: UITP ezen szervezetek tudományos műhelyében született meg, hogy mekkora forgalomhoz milyen eszközt érdemes választani. Akkoriban dolgozták ki a korszerű városi villamos vasutak paramétereit is. E paraméterek miatt számoltak fel sok egyvágányú kitérős villamosvasúti hálózatot. Az említett szombathelyi villamos is egy ilyen üzem volt, méghozzá 1000 milliméteres nyomtávolsággal. Méteres nyomtávolságú volt még a pécsi, és a soproni hálózat is. Nyíregyházán 760mm nyomtávú, MÁV üzemeltetésű villamosunk is igazi kuriózum volt. Az Ikarus nem küzdött eladási gondokkal, sőt sokszor a BKV, vagy a Volánok voltak az utolsóak akiket ki tudott szolgálni, a 200-as sorozat pedig annyira, volt korszerűtlen, hogy még a bezárás utolsó hónapjában is ment 280-as exportra. Igazából akkor is, és most is a közlekedési szakemberek mondják meg, vagy határozzák meg az útirányokat, a politika pedig vagy rábólint, vagy nem. Én láttam még 1992 körül is olyan tanulmányt a BKV-nál amit egy Angol tanácsadó cég készített az akkori vezetés számára, és az is a budapesti villamosvonalak nagy részének a megszüntetését javasolta. Szerencsére különféle okok miatt nem lett belőle sok minden felhasználva, talán csak a 44, és a 67-es villamos üzemét függesztette fel a vállalat.

KissGecihuszár 2011.08.01. 09:52:23

@Mandika69: Szia! Sok érdekes aspektusra, összefüggésre világítottál rá, mint pl. az abszolúte gazdaságtalanúl üzemeltethető kitérős, egyvágányos, illetve az elterjedt nyomvonaltól eltérő nyomvonalú villamosvonalakra. Viszont, az is tény, hogy ezen vonalakon is sokan utaztak, hisz ameddig nem lett velük nagyjából párhuzamosan közlekedő buszjárat, addig csak azokkal lehetett utazni az adott útvonalon. Aztán, korántsem voltak egyvágányosak az Újpest felől Rákospalotára közlekedő villamosok (10, 55), mégis azokra is halál várt, ugyanúgy, mint az általad említett 44,67-es viszonylatokra is. Bár, a Thökölyn végig ott van a vágány, úgyhogy elképzelhető, hogy a 44-es felébredhet csipkerózsika álmából. Persze, kérdés, hogy az egymáshoz képest 2-3 percenként járó 7,7E,173,173E buszok mellett szükséges-e egy -mondjuk- 5-6 percenként közlekedő 44-es? Ami viszont az Ikarust illeti, valóban a '70-es évtized elején még akkora kereslet volt világszerte az akkoriban a legkorszerűbbnek számító "kocka" 200-as sorozat iránt, hogy itthonra alig tudtak termelni, illetve nem tudták maradéktalanúl kielégíteni a KV-k és a Volán összes rendelését. Ezért is fordult elő, hogy pl Érden és sok más városban is sok Karosa -botrányosan sz@r volt az IK-hoz képest- járt. Viszont a '70-es évtized végére már eljárt az idő a kockák felett, sőt az Ikarus is rájátszott erre azzal, hogy '78-ban legyártotta a 400-as típus 0 szériáját, melynek sorozatgyártását az akkoriban már konstans deviza hiány miatt nem tudták vállalni, meghát a KV-k és a Volán is beérte a jóval olcsóbb kockákkal, melyeket Ikarus "Classic" néven még a '90-es évek közepén is gyártott a Franciáknak átmutyizott cég, persze zéró érdeklődéssel, hisz akkorra már tényleg nem volt még itthon sem piacképes a cucc. Szóval, kissé elkapkodott és koncepciótlan volt a villamosvonalak lepusztítása (illetve abban volt koncepció), majd 1-1 baleset, kisiklás után a halálos ítélet kimondása és az esztelen autóbuszosítás. Emlékszem pl, hogy a Nagykörúton már a '70-es évek végén olyan autóáradat volt, hogy a gyors12-est is úgy hagyta ott a fasorban a 4-6-os vilinger,ahogy kellett, de pl Nagytétényben is előfordult, hogy egy-egy Budatétényi sorompó úgy elbánt a 3,3gy buszokkal, hogy addigra a 43-as vilinger már szinte beért Budafokra, az akkori Varga Jenci térre, pedig az vérbeli "stafétabotos" viszonylat volt.

zeugma 2017.12.25. 23:49:11

A mai Szombathely útjai zsúfoltak, a járművek számához képest kevés a parkolóhely, és a parkolóhelyek között-mellett szűken haladnak az autók és buszok. Ide villamost behozni fizikai képtelenség, egyszerűen nem férne el.
Ha egyszer ránk szakadna a bank, sokkal életképesebb koncepció volna CNG-s vagy LNG-s hibrid trolikat beszerezni: a belvárosban füstmentesen, árammal mennének, a külsőbb lakótelepekre érve pedig átkapcsolnának a dízelnél sokkal kevésbé kormoló gázüzemű motorra. Sínpályát így nem kellene kiépíteni, csak a felsővezetékeket kellene kihúzni; és a trolik elférnének ugyanannyi helyen, mint ahol most a dízel buszok járnak.
süti beállítások módosítása