Nem is olyan régen történt Budapesten, hogy a korábbi Ferenc körút névre hallgató metróállomást átnevezték. A megálló új neve Corvin negyed lett, az átnevezés költségeit pedig a Corvin sétány projekt ingatlanfejlesztője vállalta és kezdeményezte. Hazánkba is betört az a trend tehát, amely némi anyagi ellenszolgáltatás fejében eladja egy-egy megálló nevének a jogát egy reklámozó cégnek. A Corvin negyed teljesen vállalható név véleményem szerint, egységes elnevezést kapott végre a csomópont. A világban ennél sokkal durvább reklámok is vannak, az is igaz viszont, hogy az azokért kifizetett összeg jóval magasabb a Budapesten kifizetett 20 millió forintnál.
Lisszabonban a Portugal Telecom vásárolt nevet... (további fotók: sapo.pt)
....És ez a teljes állomás átfazonírozásával járt. (fotó: www.propagandistasocial.com)
Így lesz New Yorkban évi 200 ezer dollárért Barclays Center állomás, így lett Lisszabonban a központi Baixa-Chiado megállóból négy évre Baixa-Chiado PT Bluestation wifivel és új megvilágítással, utalva a névadó Portugal Telecomra, és így lett Philadelphiában AT&T öt évre ötmillió dollárért a Patison állomásból.
AT&T állomás Philadelphiában (fotó: www.septa.org)
A folyamat, amit az egyik portugál újság a közterek prostituálásának nevezett, úgy tűnik szép lassan teret nyer. Dubajban például egyenesen külön honlaprészen hirdetik, hogy még vannak eladó metróállomások, hogy aztán szép bevételeket kaszírozzanak. Az egyik állomás nevét például 8 milliárd forintért adták el 10 évre az Etisalatnak.
A legújabb példa a névvásárlása vagy angol nevén a naming rightsra azonban nem egy arab város, hanem az egyik legnagyobb metróhálózattal rendelkező európai város, Madrid. Március 13-a óta a központi helyen fekvő (itt van a spanyol "nullás" kilométerkő is) Sol állomás neve Sol Galaxy Note, ebből pedig a figyelmesek ki is találhatják, hogy a szponzor a Samsung.
Mindenki örül az üzletnek (fotó: www.misapisportuscookies.com)
A névcsere az állomás valamennyi táblájára kiterjedt, némi vizuális káoszt okozva, míg ugyanis a Sol felirat továbbra is a madridi metró utastájékoztatási rendszerének tipográfiájával szerepel, addig a Galaxy Note felirat és a Sol elé biggyesztett Estación már a Galaxy Note-hoz kapcsolódó betűtípust használja.
Az átnevezés további reklámokat és módosításokat is hozott magával, egyes vonatok is reklámhordozók lesznek, de például a kijárat (Salida) jelölése is módosult egyes pontokon.
Samsung mindenhol (fotók: www.aboutthestreet.com)
A Samsunggal kötött szerződés részleteibe nem avatták be a nagyközönséget, a háttérként azonban elhangzott, a madridi régió új közlekedési vezetője, Pablo Calvero csökkenteni szeretné a tömegközlekedésre fordított támogatási összeget. Nem kis pénzről beszélünk, egymilliárd eurót emlegetnek éves szinten. Madridban a jegyekből befolyó összeg mindössze a 38%-át fedezi a valós költségeknek, azaz Budapesthez és lényegében az összes európai nagyvároshoz hasonlóan itt is támogatásra szorul a tömegközlekedés.
Tipográfia-kavalkád (fotó: www.aboutthestreet.com)
A névváltoztatás napján az egyik legnépszerűbb téma volt az új név, sorra jöttek a névadási ötletelések, így lett az Ibiza megállóból Seat Ibiza, az Avenida de Americából Avenida de American Express, a Principe Pióból Principe Pioneer....
Megkerestem a témában a magyar Samsungot, kíváncsian várom a véleményüket a témában, vajon lesz-e Déli Galaxy pályaudvar állomásunk ;)