PTinfo

PTinfo

Tömegközlekedéssel a Super Bowl-ra

2014. február 02. - mestska

Pár óra múlva kezdődik a Super Bowl, az Egyesült Államok egyik legnagyobb sporteseménye, amelyet számosan követnek itthon is. Azt gondolná az ember, hogy egy ilyen eseménynek nem sok köze van a tömegközlekedéshez, pedig de, épp az esemény nagysága miatt.

A XLVIII. Super Bowl-t New Jersey-ben rendezik, a Metlife stadionban, ez az első alkalom, hogy a New York-i régióban történik az amerikai futball legnagyobb eseménye. Ebből adódóan az érkező nézők többsége nem New Jersey-ben, hanem New Yorkban száll meg és tölti el a hétvégét.

Tekintve azt, hogy New Yorkban van az egyik legmagasabb tömegközlekedés-használati arány az egész országban, így nem csoda, ha a Super Bowl-ra is igyekeznek felkészülni, és a lehető legtöbb embert metróra és vonatra szállítani. A szervezők szerint ez ajánlott is, mivel a helyszínen a parkolók száma korlátozott.

new_york_meadowsland.jpgVégállomás a stadionnál (fotó: http://www.urbanengineers.com)

A legfontosabb járat, amit bevetnek, az a Meadowsland Rail Line, az a 2009-ben épült vasútvonal, ami a stadiont köti össze Secaucus Junction-nel. A viszonylat csak a stadion és az ott rendezendő, legalább 50 ezres rendezvének kiszolgálására jött létre, naná, hogy a Super Bowl ilyen. Hogy az átlagos Giant vagy Jets mérkőzést is meghaladó igényre felkészüljenek, Secaucus állomás peronjait is meghosszabbították, ezáltal a nyolckocsis emeletes vonatok helyett tízkocsis emeletes vonatok tudnak a vonalon járni, ezzel 14-15 ezer utast tudnak elszállítani egy óra alatt, ez több, mint a vonattal érkezők becsült 12 ezres száma. Secaucus Junctionról aztán már vonattal könnyen be lehet jutni a városba.

Amiatt mert a rendezvény New Jerseyben, a látogatók többsége pedig New Yorkban van, egy új bérletet is bevezettek a közlekedési szolgáltatók együttműködésével, amely az elmúlt héten volt érvényes az összes érintett járaton, az ára pedig 50 dollár volt.

De ami még érdekesebb: a Super Bowl miatt külön tömegközlekedési térképet adtak ki. Ez egyben New York első regionális tömegközlekedési térképe is, amin az összes érintett közlekedési cég, így az MTA, a NJ Transit, az Amtrak és a NY Waterways járatai is rajta vannak. A térkép szinte biztosan a gyűjtők kedvence lesz, hiszen amellett, hogy ilyen jellegű térkép korábban nem létezett, a térkép stílusa is ismert és híres. A dizájner Yoshiki Waterhouse volt, a Vignelli Associates munkatársa, azé a cégé, amelynek névadója majdnem olyan híres a new yorki metrótérkép kapcsán, mint London esetén Harry Beck.

new_york_super_bowl_map.jpgVignelli-stílus 2014. (forrás: http://www.njtransit.com)

Massimo Vignelli térképét 1972-ben mutatták be a new yorki metróhálózaton. A térkép szakított az akkoriban arrafelé megszokott ábrázolással. Az új térképen színes, élénk színű vonalak jelölték az egyes járatokat, amik ráadásul földrajzilag sem voltak pontosan elhelyezve, csak 45 fokos szögben kanyarodtak. Mint Londonban, és mint ma már számos helyen a világon. A térkép végül nem aratott osztatlan sikert, a dizájnerek, 1979-ben, hét évvel a bemutató után a tájékozódni képtelen utasok panaszai miatt lecserélték a térképet egy, a maihoz igen hasonlító megjelenésre. A térképek változását jól mutatják az alábbi ábrák:

new_york_terkep1958.jpg

new_york_terkep1972_kivagat.jpgnew_york_terkep_1978.jpg1955, 1972 és 1979 (forrás: http://www.wnyc.org)

A Vignelli-térkép a fenti sikertelenség ellenére művészeti értéke miatt végül a MoMA-ba is bekerült. A mostani, Super Bowl-ra kiadott térkép visszatér a gyökerekhez (tegyük hozzá, Vignelli-ék digitálisan régóta együttműködnek az MTA-val), ugyanazokat az alapelveket követik. Íme pár részlet belőle, a térkép teljes méretben pedig itt tekinthető meg.

new_york_super_bowl_map2.jpgnew_yor_super_bowl_map3.jpgFutball és repülőtér (forrás: http://www.njtransit.com)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr275794474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kovacsla 2014.02.02. 20:30:43

Érdekes, hogy a stadionnak és a repülőtérnek is külön vonala van, amely csak a legközelebbi nagy átszállóhelyig közlekedik.

IST 2014.02.02. 21:03:04

Amikor Jets meccsre mentem a Metlife stationba alig több mint egy évvel ezelőtt, akkor még nem emeletes vonatok jártak, csak hagyományos szerelvények. (youtu.be/VON133bhYZ4)
Meccs után (mondjuk előtte is) nem volt annyira könnyű visszajutni Manhattanbe Secacucus Junctionről, mert bár vonatok voltak, de iszonyú tömeg mindenhol. Jó lenne most is kint lenni.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.03. 18:13:11

@IST: Igen, ha megnézed, akkor látszik, hogy az általam berakott fotón is szimpla vonatok vannak.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.03. 18:15:15

@Macibb: Hobokenig leszoktak máskor menni a vonatok, vagy legalábbis egy részük lemegy.

Albu 2014.02.03. 21:23:23

Én szeretem a modern ábrákat, de az 1979-es térkép tetszik a legjobban.

IST 2014.02.04. 17:24:48

@mestska:
Megtévesztett, hogy ezt írtad: "nyolckocsis emeletes vonatok helyett tízkocsis emeletes vonatok", ezért írtam, hogy én még hagyományos szerelvénnyel utaztam a vonalon.
süti beállítások módosítása