PTinfo

PTinfo

Együttműködnek a franciák

2008. december 23. - mestska

November 27-én két, új villamosüzemet tervező francia város, Dijon és Brest közös járműbeszerzési tender kiírására kötött egyezséget. A közös tender 53 villamosról szól, mintegy 120 millió euró értékben. A nyertes pályázóval a szerződések előreláthatólag 2009 júliusa és szeptembere között lesznek megkötve. (Magam részéről csodálkoznék, ha nem az Alstom nyerné tendert)

Az 53 villamosból 20 darab Brestbe, a többi Dijonba kerül. A járművek formavilágát Eric Rhinn tervezte meg Brest számára, Dijon pedig adoptálta ugyanezt. 

A két hálózat közül először a bresti fog megvalósulni, a 2009-ben kezdődő építkezés előrelátható befejezési ideje 2012. A 14,3 km hosszú, 27 állomással rendelkező vonal az előrebecslések alapján 45000 utast fog naponta szállítani, a projekt összköltsége 298 millió euró.

A dijoni üzem építésének kezdete előreláthatólag 2010, a várható átadás 2013. A hálózat két, összesen 20 km hosszú vonalból fog állni, összesen 36 megállóval. Az előreláthatólag naponta 90000 utast szállító vonalak kiépítési költsége 400 millió euró körül lesz.

Korábban három vidéki villamossal rendelkező, jelenleg egyaránt a hálózat bővítésén, és új járművek beszerzésén dolgozó városunk, Debrecen, Miskolc, és Szeged szakértőinek körében felmerült a közös tender kiírásának lehetősége, melytől jobb pozíció elérését várták a gyártóktól, és a későbbiekben problémamentesebb üzemeltetést. Mint ismeretes, mindhárom város villamosfejlesztési programja része hazánk eu felé benyújtott közlekedési nagyprojektjeinek. Ahogy meg lett írva pár napja, Debrecen lett az első, akinek támogatására az EU rábólintott. A debreceni 18 új jármű mellett Miskolc 31, Szeged pedig 9 új villamos beszerzését szeretné elérni. 

A három város közti tárgyalások - bár kezdetben lehetségesnek tűnt a  közös tender -  végül nem vezettek eredményre, több ok miatt, melyből csak egyik a műszaki specifikáció. (Szeged pl. egyirányú villamosokat szeretne venni) A másik ok a félelem az esetleges tender alatti vitáktól, bármelyik város észrevétele, esetleg valamelyik vesztes gyártó óvás mindhárom projektet veszélyeztethetné. 

Így végül három, egymástól függetlne tenderkiírás jelenik majd meg, előfordulhat tehát, hogy a három városban három különböző villamosmárkával utazhatunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr11838100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2008.12.23. 13:04:52

érdekes a francia közös beszerzés, de szerintem nem hasonlítható a mi három vidéki városunk projektjéhez. a már általad is említett okok mellett az is a közös beszerzés ellen szól, hogy mindhárom városunk az EU-tól reméli a források döntő részét. szeged, miskolc és debrecen - mint tudjuk - önálló EU-pályázatot készített, mert Brüsszel ezt várja el. ha bármelyik projekt elbukna, akkor borulna a közös beszerzés is. reméljük ilyen azért nem lesz, és mindhárom fejlesztés megvalósul.

ZBR 2008.12.24. 18:33:46

Miért ennyire borítékolható az Alstom nyerése?
Nem vonom kétségbe, csak érdekel...Azt tudom, hogy a franciák szeretik a hazait... Erről van szó?

jazzcool 2008.12.24. 19:51:40

szerintem erről, plusz ebben a recessziós időszakban mondjuk Siemens villamost rendelni óriási botrány lenne
süti beállítások módosítása