November 27-én két, új villamosüzemet tervező francia város, Dijon és Brest közös járműbeszerzési tender kiírására kötött egyezséget. A közös tender 53 villamosról szól, mintegy 120 millió euró értékben. A nyertes pályázóval a szerződések előreláthatólag 2009 júliusa és szeptembere között lesznek megkötve. (Magam részéről csodálkoznék, ha nem az Alstom nyerné tendert)
Az 53 villamosból 20 darab Brestbe, a többi Dijonba kerül. A járművek formavilágát Eric Rhinn tervezte meg Brest számára, Dijon pedig adoptálta ugyanezt.
A két hálózat közül először a bresti fog megvalósulni, a 2009-ben kezdődő építkezés előrelátható befejezési ideje 2012. A 14,3 km hosszú, 27 állomással rendelkező vonal az előrebecslések alapján 45000 utast fog naponta szállítani, a projekt összköltsége 298 millió euró.
A dijoni üzem építésének kezdete előreláthatólag 2010, a várható átadás 2013. A hálózat két, összesen 20 km hosszú vonalból fog állni, összesen 36 megállóval. Az előreláthatólag naponta 90000 utast szállító vonalak kiépítési költsége 400 millió euró körül lesz.
Korábban három vidéki villamossal rendelkező, jelenleg egyaránt a hálózat bővítésén, és új járművek beszerzésén dolgozó városunk, Debrecen, Miskolc, és Szeged szakértőinek körében felmerült a közös tender kiírásának lehetősége, melytől jobb pozíció elérését várták a gyártóktól, és a későbbiekben problémamentesebb üzemeltetést. Mint ismeretes, mindhárom város villamosfejlesztési programja része hazánk eu felé benyújtott közlekedési nagyprojektjeinek. Ahogy meg lett írva pár napja, Debrecen lett az első, akinek támogatására az EU rábólintott. A debreceni 18 új jármű mellett Miskolc 31, Szeged pedig 9 új villamos beszerzését szeretné elérni.
A három város közti tárgyalások - bár kezdetben lehetségesnek tűnt a közös tender - végül nem vezettek eredményre, több ok miatt, melyből csak egyik a műszaki specifikáció. (Szeged pl. egyirányú villamosokat szeretne venni) A másik ok a félelem az esetleges tender alatti vitáktól, bármelyik város észrevétele, esetleg valamelyik vesztes gyártó óvás mindhárom projektet veszélyeztethetné.
Így végül három, egymástól függetlne tenderkiírás jelenik majd meg, előfordulhat tehát, hogy a három városban három különböző villamosmárkával utazhatunk.